stilstaan op mindervalideparking

Plaats hier andere vragen die niet meteen met de leerstof te maken hebben.
Sophie987

stilstaan op mindervalideparking

Bericht door Sophie987 »

Volgens art 25 van de wegcode is het verboden te parkeren op een mindervalideparking. Art 24 heeft het over een stilstaan- en parkeerverbod. Het is hieruit niet eenvoudig af te leiden of ook stilstaan om te laden of lossen ook verboden is.
Ik Nederland geldt er alvast enkel een parkeerverbod en mag je erop stilstaan. Maar wat is de situatie in België?
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: stilstaan op mindervalideparking

Bericht door Benny Stinkens »

Sophie987 schreef:Het is hieruit niet eenvoudig af te leiden of ook stilstaan om te laden of lossen ook verboden is.
Het is nog thans wel eenvoudig. :idea:
Als je het verschil tussen stilstaan en parkeren kent :wink:
2.22. "Stilstaand voertuig" : een voertuig dat niet langer stilstaat dan nodig is voor het in- of uitstappen van personen of voor het laden of lossen van zaken.
2.23. "Geparkeerd voertuig" : een voertuig dat langer stilstaat dan nodig is voor het in- of uitstappen van personen of voor het laden of lossen van zaken.
Wat jij dus "stilstaan om te laden of lossen noemt = stilstaan en dat mag dus omdat alleen het parkeren er verboden is :idea:

je moet wel nog rekening houden met:
Artikel 24. Stilstaan- en parkeerverbod

Het is verboden een voertuig te laten stilstaan of te laten parkeren op elke plaats waar het duidelijk een gevaar zou kunnen betekenen voor de andere weggebruikers of waar het hun onnodig zou kunnen hinderen, inzonderheid
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Sophie987

Re: stilstaan op mindervalideparking

Bericht door Sophie987 »

Benny Stinkens schreef:
Sophie987 schreef:Het is hieruit niet eenvoudig af te leiden of ook stilstaan om te laden of lossen ook verboden is.
Het is nog thans wel eenvoudig. :idea:
Als je het verschil tussen stilstaan en parkeren kent :wink:
2.22. "Stilstaand voertuig" : een voertuig dat niet langer stilstaat dan nodig is voor het in- of uitstappen van personen of voor het laden of lossen van zaken.
2.23. "Geparkeerd voertuig" : een voertuig dat langer stilstaat dan nodig is voor het in- of uitstappen van personen of voor het laden of lossen van zaken.
Wat jij dus "stilstaan om te laden of lossen noemt = stilstaan en dat mag dus omdat alleen het parkeren er verboden is :idea:

je moet wel nog rekening houden met:
Artikel 24. Stilstaan- en parkeerverbod

Het is verboden een voertuig te laten stilstaan of te laten parkeren op elke plaats waar het duidelijk een gevaar zou kunnen betekenen voor de andere weggebruikers of waar het hun onnodig zou kunnen hinderen, inzonderheid

Bedankt voor jouw reactie. Mij lijkt het ook eenvoudig maar jammer genoeg kreeg mijn broer hiervoor een proces.. Hij deed mee aan een verkoop t.v.v een jeugdbeweging en stond op de parking van de jeugdbeweging om te laden en te lossen..
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: stilstaan op mindervalideparking

Bericht door Benny Stinkens »

Wat staat er op zijn pv :?:
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Sophie987

Re: stilstaan op mindervalideparking

Bericht door Sophie987 »

Benny Stinkens schreef:Wat staat er op zijn pv :?:
Dat de auto geparkeerd stond, maar dat hij wel gezegd had dat ze aan het uitladen waren.
Ik vind dat de pv zichzelf daarom tegenspreekt.
Sophie987

Re: stilstaan op mindervalideparking

Bericht door Sophie987 »

In de PV staat ook dat het de parkeerplaats is voorzien van een E6 bord. Maar hier in België gebruikt Men een E9A + opschrift.
Gast

Re: stilstaan op mindervalideparking

Bericht door Gast »

Je moet de defenitie van 'stilstaan' echt wel letterlijk nemen :
De tijd juist nodig om te laden en te lossen ...
Indien niet spreekt men van parkeren ...
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: stilstaan op mindervalideparking

Bericht door bert.covens »

Verkeersbord E6 ? Bestaat niet ... http://www.wegcode.be/wetteksten/sectie ... /253-art70

Wat staat er precies bij de vaststellingen beschreven ? Staat er ergens iets bij vermeld genre (terecht of niet, dat laat ik in 't midden) "Wij hebben het voertuig gedurende X aantal minuten geobserveerd en vastgesteld dat er niemand bezig was met laden/lossen" ?
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Sophie987

Re: stilstaan op mindervalideparking

Bericht door Sophie987 »

bert.covens schreef:Verkeersbord E6 ? Bestaat niet ... http://www.wegcode.be/wetteksten/sectie ... /253-art70

Wat staat er precies bij de vaststellingen beschreven ? Staat er ergens iets bij vermeld genre (terecht of niet, dat laat ik in 't midden) "Wij hebben het voertuig gedurende X aantal minuten geobserveerd en vastgesteld dat er niemand bezig was met laden/lossen" ?
Inderdaad. Het verkeersbord E6 bestaat niet. Het betreft een slordigheid van de opsteller.

Er staat nergens dat het voertuig gedurende een tijd werd geobserveerd. Enkel: "het voertuig staat geparkeerd, wij identificeren de bestuurder als zijnde x. Hij kan geen geldige parkeerkaart voorleggen en antwoordt dat ze bezig zijn met uitladen. Wij gaan over tot het verbaliseren."
Brent Geerts
Medewerker
Berichten: 431
Lid geworden op: 10 apr 2014, 22:10
Locatie: Mol

Re: stilstaan op mindervalideparking

Bericht door Brent Geerts »

En is dit dan in Nederland gebeurd of in België? Toevallig is verkeersbord e6 in Nederland wel een bord dat een parkeerplaats voor gehandicapten aangeeft.
Wat nog toevalliger zou zijn, is dat jij in het eerste bericht verwijst naar de Nederlandse wegcode, en dat een Belgische agent (als het in België gebeurd zou zijn) een Nederlands verkeersbord op zijn PV schrijft.
When you think you know it all, it's a sure sign you don't -Colin McRae
Sophie987

Re: stilstaan op mindervalideparking

Bericht door Sophie987 »

Brent Geerts schreef:En is dit dan in Nederland gebeurd of in België? Toevallig is verkeersbord e6 in Nederland wel een bord dat een parkeerplaats voor gehandicapten aangeeft.
Wat nog toevalliger zou zijn, is dat jij in het eerste bericht verwijst naar de Nederlandse wegcode, en dat een Belgische agent (als het in België gebeurd zou zijn) een Nederlands verkeersbord op zijn PV schrijft.
Het is wel degelijk gebeurt in België hoewel de agent het verkeersbord E6 heeft genoteerd in het PV.
In mijn eerste bericht verwijs ik naar art 25 van het KB van 1 december 1975, die thans in België van toepassing is.
Brent Geerts
Medewerker
Berichten: 431
Lid geworden op: 10 apr 2014, 22:10
Locatie: Mol

Re: stilstaan op mindervalideparking

Bericht door Brent Geerts »

Met de verwijzing naar de Nederlandse wegcode had ik het niet over dat KB, maar over de voorlaatste zin in je eerste posting.
When you think you know it all, it's a sure sign you don't -Colin McRae
Sophie987

Re: stilstaan op mindervalideparking

Bericht door Sophie987 »

Brent Geerts schreef:Met de verwijzing naar de Nederlandse wegcode had ik het niet over dat KB, maar over de voorlaatste zin in je eerste posting.
Ah ik begrijp het! Hiermee bedoelde ik enkel dat ik niet zeker wist of ook stilstaan verboden was. Je vind nergens expliciet dat het toegelaten is. Vandaar ben ik gaan kijken wat de Nederlandse wetgever hieromtrent zegt. Dit was echter louter bij wijze van rechtsvergelijking maar niet relevante. Excuses voor de onduidelijkheid.
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: stilstaan op mindervalideparking

Bericht door Inazuma »

Sophie987 schreef:Je vind nergens expliciet dat het toegelaten is.
Logisch.
De Belgische wetgeving stelt - net als de Nederlandse VZVIW - wat je moet, of wat je niet mag.

Wat wel mag wordt nergens bepaald, tenzij dat een uitzondering is op een verplichting of verbod.
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: stilstaan op mindervalideparking

Bericht door Inazuma »

Gast schreef:Je moet de defenitie van 'stilstaan' echt wel letterlijk nemen :
De tijd juist nodig om te laden en te lossen ...
Indien niet spreekt men van parkeren ...
Klopt.

Lossen / laden / personen laten in/uitstappen en dan meteen weer opkrassen.

Hij deed mee aan een verkoop t.v.v een jeugdbeweging en stond op de parking van de jeugdbeweging om te laden en te lossen..
Kan hij bewijzen dat er enkel geladen of gelost werd :?:
Plaats reactie