aanhangwagen

Plaats hier andere vragen die niet meteen met de leerstof te maken hebben.
diverGuy

aanhangwagen

Bericht door diverGuy »

Op mijn keuringsattest van een opel vivaro staat dat ik een geremde aanhangwagen mag trekken van 2000kg.
Op het roze formulier staat ook klasse M1 (wat dit betekent wet ik ook niet).
Ik heb een rijbewijs CE dus dat is geen probleem.

Als ik nu een aanhangwagen/trailer voor een boot koop met een MTM van bv.2100kg (of meer) mag ik deze dan trekken wanneer de combinatie aanhangwagen+boot maar bv1800 kg weegt?

Of op wat moet ik zeker letten wanneer ik een aanhangwagen koop?

Of waar kan ik hier meer info over vinden of vragen om naderhand geen problemen te hebben met politie/verzekering bij eventueel een ongeluk?

Alvast bedankt voor het antwoord
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: aanhangwagen

Bericht door bert.covens »

Qua rijbewijs zit je sowieso goed. En als je ervoor zorgt dat de massa in beladen toestand van de aanhangwagen nooit groter is dan het maximale sleepvermogen van het trekkend voertuig, zit je wettelijk ook goed.

Al durven sommige verzekeraars er wel wat lastig over doen. Mijn vorige verzekeraar zag er een "extra risico" in, dat hij niet meer wou verzekeren, hoewel er dienaangaande niks in de polisvoorwaarden te vinden was. Ze hebben daar in extremis nog geprobeerd om mij een extra addendum te laten ondertekenen, maar vingen bot. Ze waren daar ff aan 't verkeerde adres. Bertje zit nu bij een andere, betere verzekeraar. Met àl mijn polissen trouwens.... Ik laat mij niet bedriegen.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: aanhangwagen

Bericht door Inazuma »

diverGuy schreef:Op het roze formulier staat ook klasse M1 (wat dit betekent wet ik ook niet).
Lichte vrachtwagen - ttz een lichte vrachtwagen tot maximaal 3,5 ton - de effectieve maximaal toegestane massa staat uiteraard in je papieren.
Ik heb een rijbewijs CE dus dat is geen probleem.
Dat telt idd ook als B+E
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: aanhangwagen

Bericht door Inazuma »

bert.covens schreef:Qua rijbewijs zit je sowieso goed. En als je ervoor zorgt dat de massa in beladen toestand van de aanhangwagen nooit groter is dan het maximale sleepvermogen van het trekkend voertuig, zit je wettelijk ook goed.
Kan wel zijn dat de politie er ooit eens lastig over doet omdat ze zelf de wetgeving niet juist kennen ...
diverGuy

Re: aanhangwagen

Bericht door diverGuy »

Bedankt voor het antwoord!
Ik ben weer wat slimmer geworden :D
Plaats reactie