Rijden in het midden van de weg

Plaats hier andere vragen die niet meteen met de leerstof te maken hebben.
inge210490
Berichten: 7
Lid geworden op: 20 okt 2014, 21:14

Rijden in het midden van de weg

Bericht door inge210490 »

Bij mijn rijles van vandaag ( om eens te polsen hoe ver ik stond voor het examen), kreeg ik voortdurend deze commentaar:

bebouwde kom, geen midden strepen voor scheiding rijrichtingen:

'Rij in het midden van de baan. Er is geen enkele reden om dichterbij de geparkeerde auto's te rijden als er geen tegenligger is. ze gaan u buizen want je benut niet maximaal de rijweg."

Tot nu toe heb ik altijd als volgt gedaan: Ik weet dat wanneer ik de geparkeerde auto's net niet zie, ik op 1m afstand ben van deze geparkeerde auto's, bijgevolg neem ik dat als richtlijn. De reden hiervoor is dat ik schrik heb dat ik, mocht er een auto in tegengestelde richting komen, ik die ga raken omdat ik dan geen visueel orientatiepunt meer heb om afstand in te schatten tussen hem en mij. Op de afstand van 1 m van de geparkeerde auto's weet ik dat ik wel juist zit (op mijn deel van de straat, weliswaar in een 'normale'straat.

Ook wanneer er een rechtse zijstraat is, en die auto neemt zijn voorrang, dan botst die toch op u?
Ik begrijp niet goed hoe ik dit in de praktijk moet brengen...
Fout forum: dit moet in praktijkexamen staan
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Rijden in het midden van de weg

Bericht door de rijprof »

In normale omstandigheden moet je zo dicht mogelijk bij de rechterrand van de rijbaan rijden, maar niet uiterst rechts.
Als er hindernissen zijn, tracht je 1 meter zijafstand te houden.
Als het een smalle straat is, zal die 1 meter niet kunnen en ga je iets dichter naast de geparkeerde auto's moeten rijden, maar...doe dat met aangepaste snelheid n.l. zeer traag zodat je controle blijft houden en je kunt zien dat je niet akelig dicht komt.
Als het echt heel smal is, wacht je best, laat de tegenliggers voorbijrijden tot er opnieuw voldoende plaats komt.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Plaats reactie