Ontkoppelen_contradictie

Plaats hier andere vragen die niet meteen met de leerstof te maken hebben.
inge210490
Berichten: 7
Lid geworden op: 20 okt 2014, 21:14

Ontkoppelen_contradictie

Bericht door inge210490 »

Ontkoppelen in de bocht wordt afgeraden omwille van het verlies van controle in de bocht.
De reden die hiervoor wordt aangegeven is het voortrijden op stationair toerental, wat de controle moeilijker maakt.
Maar nu vind ik in het theorieboek(Flor Koninckx) deze zin (pagina 118) in de sporen bij spoorvorming in de wegen gaat een auto al bij betrekkelijk lage snelheid schommelen of zweven. Als je een rijstrook met spoorvorming wil verlaten, vertraag dan eerst en ontkoppel.

Nu is mijn vraag: waarom ontkoppelen? Verlies je dan niet meer controle?
Alvast bedankt!
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Ontkoppelen_contradictie

Bericht door de rijprof »

Als je een rijstrook met spoorvorming wil verlaten, vertraag dan eerst en ontkoppel.
Lijkt mij een eigenaardige redenering.
Of wil men hier juist zeggen, vertraag (gas los en ontkoppel niet!) en ontkoppel pas als de motor in lage toerentallen komt?

Gekoppeld heb je meer stabiliteit, betere wegligging. Ontkoppeld, los draaiende wielen, heb je minder goede wegligging.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Ontkoppelen_contradictie

Bericht door Inazuma »

de rijprof schreef:
Als je een rijstrook met spoorvorming wil verlaten, vertraag dan eerst en ontkoppel.
Lijkt mij een eigenaardige redenering.
Mij ook.
Ik geef net gas bij als ik uit erge spoorvorming wil uitrijden.
inge210490
Berichten: 7
Lid geworden op: 20 okt 2014, 21:14

Re: Ontkoppelen_contradictie

Bericht door inge210490 »

Dankjewel, het leek me ook raar
Ik zou ook gas bijgeven denk ik
Plaats reactie