L-teken

Plaats hier andere vragen die niet meteen met de leerstof te maken hebben.
Carla123

L-teken

Bericht door Carla123 »

Mag ik als begeleider met het L-teken rondrijden als de leerling niet in de wagen zit? Ik ben vandaag aangehouden door de politie van Leopoldsburg die mij de L sticker van mijn raam hebben laten aftrekken omdat mijn twee kinderen in opleiding niet in de wagen zaten. :?
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: L-teken

Bericht door GRO »

Vraag aan de politie dat ze je even de regel van de wegcode zeggen waarin staat dat het niet mag.
Ik ben benieuwd.
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: L-teken

Bericht door Benny Stinkens »

Er staat nergens in de wegcode dat het rijden met een L op je achteruit verboden is. :idea:
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Gast

Re: L-teken

Bericht door Gast »

Bedankt voor de info. Dan kleef ik hem er straks mooi weer op want aangezien het voor mij onmogelijk is om één aan de binnenkant van het raam te hangen moet ik hem er wel aan de buitenkant opkleven.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: L-teken

Bericht door de rijprof »

Nergens in de wet staat dat het verboden is om gelijk welke letter op jouw auto te kleven.
Ben je liefhebber van de letter A of B of L en plak je de auto vol letters, niemand kan het jou verbieden.
Ieder zijn hobby :wink:
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Wouter
Berichten: 2119
Lid geworden op: 01 okt 2007, 16:45
Locatie: Olen

Re: L-teken

Bericht door Wouter »

GRO schreef:Vraag aan de politie dat ze je even de regel van de wegcode zeggen waarin staat dat het niet mag.
Ik zou er wel mee opletten hoor, met achter een wetsartikel te vragen.

Het is dan misschien niet verboden, maar als de politieman of -vrouw in kwestie het interpreteert als "lastig doen" en lastig begint terug te doen, dan sta je wel even aan de kant. Controle van ongeveer alles aan je wagen, en als je dan ook maar je gevarendriehoek niet bij hebt, hang je er toch nog aan...

Als iemand je er echt voor wil beginnen verbaliseren/beboeten, dan kan je beginnen reclameren. Maar als ze gewoon het verzoek doen om die eraf te halen, doe dat dan best maar zonder morren, het is de discussie niet waard. Er zijn tenslotte ook argumenten voor de andere kant (ook al is het niet verboden): welke waarde heeft de L nog als eender wie ermee gaat rondrijden?
"Chances are if you need both hands to do something, your brain should be in on it too." - Ellen DeGeneres: Here and Now (2003)
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: L-teken

Bericht door bert.covens »

Wouter schreef:Als iemand je er echt voor wil beginnen verbaliseren/beboeten, dan kan je beginnen reclameren.
Niet teveel reclameren, je wil namelijk géén PV voor smaad.

Gewoon beleefd blijven en even afwachten welke inbreuk de verbalisant gaat weerhouden. Zijn zoektocht naar een te weerhouden inbreuk gaat wel eventjes duren. Dus intussen opletten dat ge niet in uw broek doet van 't lachen. Natuurlijk niet achterover vallen als pa of ma op een weekendnacht mét L nét op ietsjes méér aandacht van de politie mag rekenen dan hen op dat ogenblik mss lief is .....

En idd. als de verbalisant toch nog op z'n strepen wil staan, best gewoon de L alsnog verwijderen als hij je erom verzoekt.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: L-teken

Bericht door Benny Stinkens »

bert.covens schreef: En idd. als de verbalisant toch nog op z'n strepen wil staan, best gewoon de L alsnog verwijderen als hij je erom verzoekt.
Ik vraag me af of we het dan nog wel over een verzoek hebben, of gaat het dan over een bevel van een bevoegd persoon?
Indien dit als een bevel wordt bekeken, zeker opvolgen zou ik dan zeggen. :idea:
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: L-teken

Bericht door de rijprof »

Ik denk niet dat een agent kan bevelen om, ik zeg maar iets, een wiel afvijzen, een sticker te verwijderen of jouw auto te herschilderen.
wegcode.be schreef:Artikel 4. Bindende kracht van de bevelen van de bevoegde personen

4.1. De weggebruikers moeten onmiddellijk gevolg geven aan de bevelen van de bevoegde personen.

4.2. Als bevelen worden inzonderheid beschouwd :

1° de arm rechtop gestoken, wat stoppen betekent voor alle weggebruikers, behalve voor die welke zich op een kruispunt bevinden en dit dan ook moeten vrijmaken;

2° de arm of de armen horizontaal uitgestrekt, wat stoppen betekent voor de weggebruikers die naderen uit richtingen welke deze aangewezen door de arm of armen, dwarsen;

3° het overdwars zwaaien met een rood licht, wat stoppen betekent voor de bestuurders naar wie het licht gekeerd is;

4.3. De bevelen gericht tot de in beweging zijnde weggebruikers kunnen slechts gegeven worden door personen die de kentekens van hun functie dragen.

Die kentekens moeten zowel 's nachts als bij dag te herkennen zijn.

4.4. Elke bestuurder van een stilstaand of geparkeerd voertuig moet dit verplaatsen zodra hij daartoe door een bevoegd persoon aangemaand wordt.

Weigert de bestuurder of is hij afwezig, dan mag de bevoegde persoon ambtshalve voor de verplaatsing van het voertuig zorgen. De verplaatsing gebeurt op risico en kosten van de bestuurder en de burgerlijk aansprakelijke personen, behalve wanneer de bestuurder afwezig is en het voertuig reglementair is geparkeerd.

Zonder het optreden van een bevoegd persoon kan dit recht in dezelfde omstandigheden, niet door een weggebruiker uitgeoefend worden.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Brent Geerts
Medewerker
Berichten: 431
Lid geworden op: 10 apr 2014, 22:10
Locatie: Mol

Re: L-teken

Bericht door Brent Geerts »

bert.covens schreef:
Wouter schreef:Als iemand je er echt voor wil beginnen verbaliseren/beboeten, dan kan je beginnen reclameren.
Niet teveel reclameren, je wil namelijk géén PV voor smaad.

Gewoon beleefd blijven en even afwachten welke inbreuk de verbalisant gaat weerhouden. Zijn zoektocht naar een te weerhouden inbreuk gaat wel eventjes duren. Dus intussen opletten dat ge niet in uw broek doet van 't lachen. Natuurlijk niet achterover vallen als pa of ma op een weekendnacht mét L nét op ietsjes méér aandacht van de politie mag rekenen dan hen op dat ogenblik mss lief is .....

En idd. als de verbalisant toch nog op z'n strepen wil staan, best gewoon de L alsnog verwijderen als hij je erom verzoekt.
Om een pv te krijgen voor smaad, moet je wel wat hardere woorden gebruiken dan gewoon simpelweg te zeggen dat die L er wel mag ophangen.
When you think you know it all, it's a sure sign you don't -Colin McRae
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: L-teken

Bericht door bert.covens »

Brent Geerts schreef:Om een pv te krijgen voor smaad, moet je wel wat hardere woorden gebruiken dan gewoon simpelweg te zeggen dat die L er wel mag ophangen.
Te zien op welke manier je reclameert .... Er zijn er genoeg te vinden met een behoorlijk kort lontje .....
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Brent Geerts
Medewerker
Berichten: 431
Lid geworden op: 10 apr 2014, 22:10
Locatie: Mol

Re: L-teken

Bericht door Brent Geerts »

bert.covens schreef:Te zien op welke manier je reclameert ....
Voila, nu zijn we er.
When you think you know it all, it's a sure sign you don't -Colin McRae
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: L-teken

Bericht door bert.covens »

Brent Geerts schreef:
bert.covens schreef:Te zien op welke manier je reclameert ....
Voila, nu zijn we er.
We zijn er .... als je alles leest wat ik schrijf, tenminste. Er stond ook nog:
bert.covens schreef: Te zien op welke manier je reclameert .... Er zijn er genoeg te vinden met een behoorlijk kort lontje .....
Een simpele, beleefde vraag: "Waar in de wegcode zou dat staan ?", heeft mij bijvoorbeeld al ne keer of twee de reactie: "Eej bazeke, ni onnoezel doeng of ge kraaigt ier nog een boet bovenoep, edde da goe verstoan?" opgeleverd. Gevolgd door een reactie van z'n collega: "Allé, 't is goe veur 1ne kier, mokt da ge weg ze"
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: L-teken

Bericht door Benny Stinkens »

Dat was dus niet in Limburg :mrgreen:
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: L-teken

Bericht door Inazuma »

Benny Stinkens schreef:Dat was dus niet in Limburg :mrgreen:
West-Limburg ... :twisted:
Plaats reactie