rij- en rusturen

Plaats hier andere vragen die niet meteen met de leerstof te maken hebben.
ginettewannes
Berichten: 1
Lid geworden op: 29 sep 2014, 15:58

rij- en rusturen

Bericht door ginettewannes »

ik ben een vrachtwagenchauffeur met CE en doe dat alleen maar als weekend job bij firma ekotrax
tijdens de week werk ik als magazijnier/ bediende in logostick kontich

dus ik rij alleen van zaterdag tot zondag
zoals aangeleerd neem ik alle rij en rustperiodes die er verplicht genoemen moeten worden , zoals 45minuten na 4,5h rijden

nu was er onlangs controle van de rijkaarten en bleek alles in orde te zijn
maar die vent zei dat ik mijn 24 en 48h niet neem !!!!
ik heb daar nog nooit van gehoord, ook mijn baas nog niet!
nochthans heeft mijn wekelijks werk en het weekendwerk niks met elkaar te maken, en kom ik alleen in de camion in het weekend

kunt u mij nu vertellen wat er hier van juist is ?
denk nu toch wel dat ik van maandag tot en met vrijdag toch voldoende rust heb genomen !

volgens die vent pleeg ik sociale fraude, wat ik echt niet begrijp wat dat al is !
alle uren zijn aangegeven zoals het hoort

hopend op een beetje uitleg hierover,
dank ik u bij voorbaat

mvg johan
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: rij- en rusturen

Bericht door Benny Stinkens »

De 24u en de 45u (geen 48) gaan over je wekelijkse rust.
h) „wekelijkse rusttijd”: een wekelijkse periode waarin een bestuurder vrijelijk over zijn tijd kan beschikken, en die een „normale wekelijkse rusttijd” en een „verkorte wekelijkse rusttijd” omvat:

„normale wekelijkse rusttijd”: een periode van rust van ten minste 45 uur;
„verkorte wekelijkse rusttijd”: een periode van rust van minder dan 45 uur die, onder de voorwaarden van artikel 8, lid 6, kan worden bekort tot minimaal 24 achtereenvolgende uren;
ginettewannes schreef:nochthans heeft mijn wekelijks werk en het weekendwerk niks met elkaar te maken, en kom ik alleen in de camion in het weekend
Toch wel, want je wekelijks werk is "arbeidstijd" en je weekendwerk is in jou geval "rijtijd".

Als je op zondagavond je werkweek afrond en je begint maandagmorgen al met je arbeidstijd kan je onmogelijk je verplichte 45u wekelijkse rust genomen hebben :idea: (zelfs geen verkorte wekelijkse rust van 24u)

Onze collega Stefan is hier de specialist in deze zaken. :idea:
Even wachten op zijn uitleg aub :wink:
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4318
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Re: rij- en rusturen

Bericht door Stefan Peeters »

Wat betreft pure interpretatie van de rij- en rusttijden heb je wel een punt: je rijdt maar 2 dagen per week, dus heb je de rest van de week je wekelijkse rust.

Het probleem begint bij de interpretatie van de inspecteur van de sociale inspectie, die vindt dat jou dagelijkse job ervoor zorgt dat je nooit 45 uur rust neemt. Waar hij natuurlijk ook een punt heeft...

Aangezien ik zeker geen specialist ben in de sociale wetgeving ga ik dit navragen.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4318
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Re: rij- en rusturen

Bericht door Stefan Peeters »

Ik heb navraag gedaan... je mag maximaal 6 dagen na mekaar werken en dan moet je verplicht rusten. Dat is volgens de sociale wetgeving.

Daar wringt dus het schoentje: aangezien jij blijkbaar 7 dagen op 7 werkt gaat de sociale inspectie niet akkoord. Bovendien ben je niet in orde voor de Verordening 561/2006 die stelt dat je minstens 45 uur per week moet rusten om in orde te blijven met je rij- en rusttijden.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
Plaats reactie