Afslaan links te fiets, rood fietserslicht

Plaats hier andere vragen die niet meteen met de leerstof te maken hebben.
jurgends
Berichten: 154
Lid geworden op: 16 mei 2011, 21:56

Afslaan links te fiets, rood fietserslicht

Bericht door jurgends »

Ik ben met de fiets en wil hier naar links afslaan:
http://goo.gl/maps/tD5WQ

Ik ga afslaan dus verlaat het fietspad en begeef me helemaal naar links.
Rechts staat daar echter een rood fietserslicht.
Telt dat fietslicht dan nog voor mij, moet ik daar gevaarlijk blijven wachten en auto's hinderen die geen rood hebben en ook willen afslaan?
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Afslaan links te fiets, rood fietserslicht

Bericht door Inazuma »

jurgends schreef:Ik ben met de fiets en wil hier naar links afslaan:
http://goo.gl/maps/tD5WQ

Ik ga afslaan dus verlaat het fietspad en begeef me helemaal naar links.
Rechts staat daar echter een rood fietserslicht.
Telt dat fietslicht dan nog voor mij, moet ik daar gevaarlijk blijven wachten en auto's hinderen die geen rood hebben en ook willen afslaan?
Je moet uiteraard stoppen voor rood, dwz dat de dwarsrichting groen gaat krijgen of heeft ...

Waarschijnlijk daar gezet omdat fietsers meer tijd nodig hebben om het KP over te steken.

Hopelijk is dan ook de timing aangepast, en gaat dit licht ietwat later op rood (wegens minder af te leggen afstand) dan de verkeerslichten die er staan voor het oprijden van het KP (langere afstand te overbruggen).
Op groen zouden ze dan wel allemaal tegelijk moeten gaan (in dezelfde richting) zodat je kan opkrassen voor het autoverkeer achterop komt.


Issue is wel dat wegbeheerders vaak vergeten dat fietsers het fietspad mogen verlaten om af te slaan en niet "haaks" moeten rijden ...
jurgends
Berichten: 154
Lid geworden op: 16 mei 2011, 21:56

Re: Afslaan links te fiets, rood fietserslicht

Bericht door jurgends »

zodat je kan opkrassen voor het autoverkeer achterop komt
Ik kom aangereden zoals op maps en wil dus links. Ik geraakte inderdaad er niet op tijd over en het licht is ondertussen rood.
Ik sta te wachten, de zijrichting krijgt rood. Dus ook auto's die van linksonder komen, zelf links afslaan en dan ofwel rechtdoor rijden of een u-bocht maken.
Die moeten daar niet wachten op dat licht en kunnen door als er niets meer van rechts daar komt, terwijl ik daar sta om hetzelfde te doen.

Ik zou denken dan dat ik sta te wachten met voldoende plaats voor auto's om links (terugdraaien) en rechts (rechtdoor) te passeren zodat ik ze niet hinder?

Hopelijk is het een beetje duidelijk met de links en rechtsen :)
jurgends
Berichten: 154
Lid geworden op: 16 mei 2011, 21:56

Re: Afslaan links te fiets, rood fietserslicht

Bericht door jurgends »

Een bijkomend voorbeeld:
http://goo.gl/maps/8gfZT

Stel ik wil hier links met de fiets. Als ik het fietspad volg moet ik twee keer wachten voor lichten, dus dat vermijd ik liever.
Ik stel me dan op voor die grijze auto.
Stel nu dat het groen wordt voor de auto's maar het fietslicht rechts blijft nog rood. (Dit is gelukkig niet zo, het is een theoretische vraag)
Dan moet ik toch blijven wachten en iedereen hinderen?
Valt vermoedelijk dan onder
Issue is wel dat wegbeheerders vaak vergeten dat fietsers het fietspad mogen verlaten om af te slaan en niet "haaks" moeten rijden ...
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Afslaan links te fiets, rood fietserslicht

Bericht door Inazuma »

Tsja ...

Merk ook op dat de fietslichten eigenlijk foutief geplaatst zijn.
(En niet enkel hier ... dit is zowat standaard in Vlaanderen !)

Staan reeds OP het KP, terwijl men dan al dwarsend fietsverkeer kan gepasseerd zijn dat van links komt en groen heeft ...
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Afslaan links te fiets, rood fietserslicht

Bericht door Inazuma »

jurgends schreef:
zodat je kan opkrassen voor het autoverkeer achterop komt
Ik kom aangereden zoals op maps en wil dus links. Ik geraakte inderdaad er niet op tijd over en het licht is ondertussen rood.
Ik sta te wachten, de zijrichting krijgt rood. Dus ook auto's die van linksonder komen, zelf links afslaan en dan ofwel rechtdoor rijden of een u-bocht maken.
Die moeten daar niet wachten op dat licht en kunnen door als er niets meer van rechts daar komt, terwijl ik daar sta om hetzelfde te doen.
Je kan weinig meer doen de de wegbeheerder te wijzen op de dwaasheid der dingen ...
Ik zou denken dan dat ik sta te wachten met voldoende plaats voor auto's om links (terugdraaien) en rechts (rechtdoor) te passeren zodat ik ze niet hinder?
nee, volledig links op dat tussenstukje, tegen de middenberm aan
dat is je normale plaats bij richtingsverandering naar links op een éénrichtingsrijbaan.

Ga daar niet midden de rijbaan staan, of je gaat wel eens stukken mankeren ...
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Afslaan links te fiets, rood fietserslicht

Bericht door de rijprof »

wegcode.be schreef:9.1.2.3° Wanneer de fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen het fietspad moeten volgen, mogen zij dat verlaten om van richting te veranderen, om in te halen of om omheen een hindernis te rijden.
Je mag het fietspad verlaten om af te slaan, maar je moet wel rekening houden met de verkeerslichten voor fietsers die rechts van jou geplaatst zijn. Als je helemaal links voorgesorteerd staat, sta je daar niet erg gevaarlijk en hinder je auto's die linksaf willen nauwelijks. Mij lijkt het bizar dat er verkeerslichten staan voor fietsers en niet voor de auto's.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
jurgends
Berichten: 154
Lid geworden op: 16 mei 2011, 21:56

Re: Afslaan links te fiets, rood fietserslicht

Bericht door jurgends »

Ok, bedankt :)
Plaats reactie