Vraag ivm parkeren (eenrichtingsstraat, links van rijbaan)

Plaats hier andere vragen die niet meteen met de leerstof te maken hebben.
Øiram

Vraag ivm parkeren (eenrichtingsstraat, links van rijbaan)

Bericht door Øiram »

Ik dacht dat je in een eenrichtingsstraat zowel links als rechts mocht parkeren. Ik ga er dus van uit dat ik in onderstaande afbeelding in de rode zone mag parkeren.

Afbeelding

Het is in de bebouwde kom, er is nog 3m ruimte op de rijbaan mocht ik daar parkeren (fietspad niet meegerekend natuurlijk) en er staat nergens een bord dat ik daar, aan die kant, niet mag staan, of is dat bord aan de rechterkant ook geldig voor links parkeren in een eenrichtingsstraat? Wat verder in de straat staat er wel een bord met enkel een pijl omhoog (dus vanaf dat bord en verder).

Wat mij doet twijfelen is dat daar nooit iemand geparkeerd staat, en als er eens iemand staat, staan ze op het fietspad wat zeker fout is... Feit dat er geen parkeerstroken geschilderd staan op de grond en er ook nergens expliciet zo'n bord met een P staat zorgen dus voor twijfel. Maar strikt genomen zit ik nog in een P blauwe zone uitgezonderd bewoners blabla zone, aangezien ik het einde van de zone nog niet gepasseerd ben (dat einde zone bord staat pas aan het einde van de bebouwde kom).
Brent Geerts
Medewerker
Berichten: 431
Lid geworden op: 10 apr 2014, 22:10
Locatie: Mol

Re: Vraag ivm parkeren (eenrichtingsstraat, links van rijbaa

Bericht door Brent Geerts »

Dat bord aan het begin van de straat geldt inderdaad alleen aan de kant waar het bord staat.
When you think you know it all, it's a sure sign you don't -Colin McRae
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Vraag ivm parkeren (eenrichtingsstraat, links van rijbaa

Bericht door Inazuma »

Øiram schreef:Ik dacht dat je in een eenrichtingsstraat zowel links als rechts mocht parkeren.
Klopt - voor zover er geen ander parkeerverbod dat verbiedt.
Ik ga er dus van uit dat ik in onderstaande afbeelding in de rode zone mag parkeren.
Ik zie op je tekening niets dat dat verbiedt ...

Wel opletten thv dat blauwe gebied :

Ik parkeer in dergelijke gevallen niet op minder dan 5m van de verlenging van de rijbaan van de zijstraat.
Dus 5m vrijhouden vanaf het begin van het blauw, naar "onder".

Artikel 24. Stilstaan- en parkeerverbod

Het is verboden een voertuig te laten stilstaan of te laten parkeren op elke plaats waar het duidelijk een gevaar zou kunnen betekenen voor de andere weggebruikers of waar het hun onnodig zou kunnen hinderen, inzonderheid :

7° in de nabijheid van de kruispunten, op minder dan 5 meter van de verlenging van de naastbijgelegen rand van de dwarsrijbaan, behoudens plaatselijke reglementering;



Waar is het ?
Dan kunnen we streetviewen :wink:
Het is in de bebouwde kom, er is nog 3m ruimte op de rijbaan mocht ik daar parkeren (fietspad niet meegerekend natuurlijk)
fietspad is geen deel van de rijbaan, dt telt dus idd niet mee voor de vrije doorgang van minimaal 3m.
of is dat bord aan de rechterkant ook geldig voor links parkeren in een eenrichtingsstraat?
Neen.
Wat verder in de straat staat er wel een bord met enkel een pijl omhoog (dus vanaf dat bord en verder).
Dat geldt idd. vanaf dat bord.
Wat mij doet twijfelen is dat daar nooit iemand geparkeerd staat
Weinig mensen kennen de wegcode goed genoeg om er te durven gaan staan
Feit dat er geen parkeerstroken geschilderd staan op de grond en er ook nergens expliciet zo'n bord met een P staat zorgen dus voor twijfel.
Dat hoeft er ook niet aangebracht te zijn ...
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Vraag ivm parkeren (eenrichtingsstraat, links van rijbaa

Bericht door de rijprof »

Wat mij doet twijfelen is dat daar nooit iemand geparkeerd staat
Wel, ik sta soms ook helemaal als enige ergens geparkeerd en het duurt meestal niet lang dat er volgelingen komen :)
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Plaats reactie