probleem met pv hoe of wat?

Plaats hier andere vragen die niet meteen met de leerstof te maken hebben.
knetty
Berichten: 2
Lid geworden op: 01 jul 2014, 11:34

probleem met pv hoe of wat?

Bericht door knetty »

eum... er is een paar maand geleden een auto gekocht op mijn schoonmoeder haar naam en de verzekering op mijn vriendin haar naam omdat mijn schoonmoeder geen verzekering meer kan nemen.
mijn vriendin staat als hoofdbestuurder en schoonmoeder als 2de bestuurder.

maar het probleem is gebeurt een week geleden dan heeft mijn schoonzuster haar vriend (die een voorlopig rijbewijs heeft van 36 maanden met begeleider) alleen met zijn vriendin (die geen rijbewijs heeft ) naar huis gereden met piepende banden (gelijk ne zot zigzagend enz...) maar is dan tegengehouwden bij alchoholcontrole (die dat dan gehoor en gezien hebben).( hij had wel niks gedronken)
nu een paar dagen geleden hebben we een brief gekregen voor verhoor dat nu vandaag gebeurt is.

op de pv sta als eigenaar het voertuig X te hebben toevertrouwd aan een persoon zonder geldig rijbewijs.
mijn vriendin en mijn schoonmoeder hebben dan een verklaring afgelegt waarvan bij mijn vriendin staat dat zij van niks afweet en dat mijn schoonmoeder de auto gebruikt tot mijn vriendin haar rijbewijs haalt (een leugen dus of dat ze dat weten of niet weet ik niet ) nu echter is de vraag wat voor straffen staan er eigelijk op ? of boetes ? of de verzekering wat daarme omdat de persoon die reed er niet opsta en mijn vriendin nog niet eens geprobeert heeft voor haar rijbewijs ? en voor wie zijn die boetes omdat mijn vriendin de brief in haar bus heeft gekregen ? enz...

merci voor jullie aandacht
Brent Geerts
Medewerker
Berichten: 431
Lid geworden op: 10 apr 2014, 22:10
Locatie: Mol

Re: probleem met pv hoe of wat?

Bericht door Brent Geerts »

De man die hier zonder begeleider aan het rijden was kan zich alvast hier aan verwachten:

Artikel 30
§ 2. Met geldboete van 50 euro tot 500 euro, wordt gestraft hij die :

1° een overtreding heeft begaan van de bepalingen door de Koning vastgesteld krachtens artikel 23 §1, 2° en 4°, hetzij als bestuurder, hetzij als persoon die een bestuurder begeleidt met het oog op de scholing;
2° met het oog op de scholing in het sturen, een persoon begeleidt die in overtreding is met de bepalingen van 1°.


Deze bedragen worden vermenigvuldigd met 6 (opdeciemen). Daarbovenop komt ook nog een bijdrage aan het slachtofferfonds en gerechtskosten.

Er kan wel een gedeelte van het bedrag voorwaardelijk zijn.

...Ik vraag me wel af of jullie echt denken dat het een goed idee is om te liegen tijdens een verhoor bij de politie.
When you think you know it all, it's a sure sign you don't -Colin McRae
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: probleem met pv hoe of wat?

Bericht door bert.covens »

Brent Geerts schreef:De man die hier zonder begeleider aan het rijden was kan zich alvast hier aan verwachten:
Klopt wel ... maar
knetty schreef:op de pv sta als eigenaar het voertuig X te hebben toevertrouwd aan een persoon zonder geldig rijbewijs.
Artikel 32

Met geldboete van 100 euro tot 1000 euro wordt gestraft hij die wetens een motorvoertuig toevertrouwt aan een persoon, die niet voorzien is van het rijbewijs of het als zodanig geldend bewijs vereist voor het besturen van dit voertuig.


Bedragen te vermenigvuldigen met 6 (opdeciemen). Een gedeelte kan voorwaardelijk zijn.
Daarbovenop 150 euro verplichte bijdrage aan het slachtofferfonds
Daarbovenop gerechtskosten
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
knetty
Berichten: 2
Lid geworden op: 01 jul 2014, 11:34

Re: probleem met pv hoe of wat?

Bericht door knetty »

merci voor het andwoorden van de vraag nu weet ik wat hun te wachten sta ik laat nog iets horen wat het geworden is.
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: probleem met pv hoe of wat?

Bericht door Inazuma »

knetty schreef: op de pv sta als eigenaar het voertuig X te hebben toevertrouwd aan een persoon zonder geldig rijbewijs.
Dat is een foutieve kwalificatie.

Betrokkene heeft een rijbewijs, ook al is het een voorlopig, en ook al voldoet hij niet aan de vereisten inzake scholing (rijden met begeleider etc.)

De correcte kwalificatie is dat ook wat Brent al aanhaalde :

http://www.wegcode.be/wetteksten/sectie ... /458-t4hs3" target="_blank

Artikel 30
§ 2. Met geldboete van 50 euro tot 500 euro, wordt gestraft hij die :

1° een overtreding heeft begaan van de bepalingen door de Koning vastgesteld krachtens artikel 23 §1, 2° en 4°, hetzij als bestuurder, hetzij als persoon die een bestuurder begeleidt met het oog op de scholing;



Hopelijk hebben jullie rechtsbijstand :?:
Gaat het kunnen gebruiken ...

mijn vriendin en mijn schoonmoeder hebben dan een verklaring afgelegt waarvan bij mijn vriendin staat dat zij van niks afweet en dat mijn schoonmoeder de auto gebruikt tot mijn vriendin haar rijbewijs haalt (een leugen dus of dat ze dat weten of niet weet ik niet )
Valse verklaring is op zich al strafbaar ...

De strafmaat voor de feiten is correctioneel , de valse verklaringen voor de rechtbank herhalen :

ART. 218
Hij die schuldig is aan vals getuigenis in correctionele zaken, hetzij ten nadele, hetzij ten voordele van de beklaagde, wordt gestraft met gevangenisstraf van zes maanden tot vijf jaar.



Kemels schieten is een familietrekje :?:

of de verzekering wat daarme omdat de persoon die reed er niet opsta
Dat maakt niet uit voor een occasionele bestuurder - tenzij de polis deze bestuurders nadrukkelijk verbiedt.

voor wie zijn die boetes omdat mijn vriendin de brief in haar bus heeft gekregen ? enz...
Normaal voor de overtreder ...

Als er valse verklaringen afgelegd worden, is er een behoorlijke kans dat dit toch uitkomt, of dat ook de echte verklaring niet meer geloofd wordt ...
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: probleem met pv hoe of wat?

Bericht door bert.covens »

Dus: advocaat de inbreuk op het pv te laten herkwalificeren van inbreuk krachtens artikel 32 naar inbreuk krachtens artikel 30 § 2. Scheelt al zowat de helft van de straf die erop staat. ttz: De voorziene minimum- en maximumstraf bedraagt nog de helft.
inazuma schreef:Als er valse verklaringen afgelegd worden, is er een behoorlijke kans dat dit toch uitkomt, of dat ook de echte verklaring niet meer geloofd wordt ...
Gezien schoonbroer tegengehouden voor alcoholcontrole, is hij goed mogelijk al ter plekke geïdentificeerd geweest ....
knetty schreef:maar het probleem is gebeurt een week geleden dan heeft mijn schoonzuster haar vriend (die een voorlopig rijbewijs heeft van 36 maanden met begeleider) alleen met zijn vriendin (die geen rijbewijs heeft ) naar huis gereden met piepende banden (gelijk ne zot zigzagend enz...) maar is dan tegengehouwden bij alchoholcontrole (die dat dan gehoor en gezien hebben).( hij had wel niks gedronken)
nu een paar dagen geleden hebben we een brief gekregen voor verhoor dat nu vandaag gebeurt is.
Ook hijzelf, is dus strafbaar aangezien hij de voorwaarden inzake scholing geschonden heeft. Heeft je schoonbroer geen PV ontvangen ?

(beter ware geweest te verklaren er geen weet van te hebben dat schoonbroer de voorwaarden inzake scholing geschonden heeft).
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Plaats reactie