Omschakeling oude papieren rijbewijs naar nieuw formaat

Plaats hier andere vragen die niet meteen met de leerstof te maken hebben.
Gast

Omschakeling oude papieren rijbewijs naar nieuw formaat

Bericht door Gast »

Goedemorgen iedereen,

Mijn excuses als deze vraag reeds gesteld is maar ik vond niet direct een antwoord terug.

In 2012 heeft mijn oudste zoon zijn rijbewijs behaald en heeft hij via de stadsdiensten een papieren rijbewijs ontvangen zoals iedereen van mijn generatie er eentje heeft, dit document is onbeperkt geldig.

Vrijdag heeft mijn jongste zoon zijn rijbewijs ontvangen, het betreft het bankkaart type dat het papieren rijbewijs vervangt. Dit is ook onbeperkt geldig maar dient om de 10 jaar vernieuwt te worden.

Ik heb me laten informeren dat binnen bepaalde tijd iedereen naar zulk bankkaart type zal moeten overschakelen.

Is het al bekend hoe dit precies in zijn werk zal gaan?

Alvast bedankt.
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Omschakeling oude papieren rijbewijs naar nieuw formaat

Bericht door Inazuma »

Gast schreef:Ik heb me laten informeren dat binnen bepaalde tijd iedereen naar zulk bankkaart type zal moeten overschakelen.

Is het al bekend hoe dit precies in zijn werk zal gaan?
Is begonnen met pilootgemeenten die het bankkaartformaat uitreiken.

Intussen worden in alle gemeenten rijbewijzen in bankkaartformaat uitgereikt wanneer nodig.

Dat gebeurt bvb bij een nieuwe bestuurder, indien extra categorieën toegevoegd worden

http://www.wegcode.be/wetteksten/sectie ... 3hs5#art50" target="_blank

Artikel 49

De houder van een rijbewijs die een rijbewijs wenst te verkrijgen geldig voor één of meerdere andere categorieën van motorvoertuigen dan die waarvoor het oorspronkelijke document werd afgegeven, dient een nieuwe aanvraag in overeenkomstig de in dit besluit beschreven procedure; hij bekomt een nieuw rijbewijs en het oorspronkelijke document wordt teruggegeven aan de overheid bedoeld in artikel 7.

Dezelfde procedure is van toepassing op de houder van een rijbewijs met de code 78 die een rijbewijs wil behalen waarop deze vermelding niet voorkomt en op de houder die een rijbewijs wil behalen waarop de code 96 voorkomt.


of in deze gevallen :

Artikel 50

§1. Een nieuw rijbewijs wordt afgegeven :

1° in geval van verlies of van diefstal van het rijbewijs;
2° als het rijbewijs beschadigd, onleesbaar of teniet gegaan is;
3° als de foto van de houder niet meer gelijkend is;
4° in het geval van intrekking van het rijbewijs door een buitenlandse overheid;
5° in de gevallen voorgeschreven in artikel 80 §2.


(Art 80 is van toepassing na verval recht tot sturen ...)
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Omschakeling oude papieren rijbewijs naar nieuw formaat

Bericht door Inazuma »

En nog wat ...

De oude Belgische rijbewijzen moeten tegen 2033 omgewisseld zijn voor het kaartmodel (= "bijlage 1")

Artikel 78bis

Elk rijbewijs dat niet overeenstemt met bijlage 1 wordt verplicht omgewisseld op een door de minister te bepalen tijdstip. Het verliest zijn geldigheid zes maanden na dit tijdstip en ten laatste op 19 januari 2033.

Elk geldig Europees rijbewijs zonder administratieve geldigheidsduur, waarvan de houder sinds twee jaar is ingeschreven in een Belgische gemeente, wordt verplicht omgewisseld voor een Belgische rijbewijs met een nieuwe administratieve geldigheidsduur.
Plaats reactie