Vraag

Plaats hier andere vragen die niet meteen met de leerstof te maken hebben.
Sofietje1993

Vraag

Bericht door Sofietje1993 »

Beste, op een baan waar je 90 mag reden werd ik gestopt door een gewone wagen. Daaruit stapte een politie agent. Ik reed 50 km te snel. Hij vroeg mijn papieren, rijbewijs, paspoort.. Ging naar zijn auto. Kwam 3 min. later terug. Hij zei dat hij een PV ging opstellen en ofwel word het een minnelijker schikking of dit gaat voor de rechtbank komen. Wat kan er me allemaal te wachten staan? Ik ben 20 en heb van dit jaar januari mijn rijbewijs.
jurgends
Berichten: 154
Lid geworden op: 16 mei 2011, 21:56

Re: Vraag

Bericht door jurgends »

Je kan alvast hier eens kijken
http://www.wegcode.be/boeteberekening
forumlezer

Re: Vraag

Bericht door forumlezer »

Sofietje1993 schreef:Beste, op een baan waar je 90 mag reden werd ik gestopt door een gewone wagen. Daaruit stapte een politie agent. Ik reed 50 km te snel.
Alstublief zeg...140 km/h rijden waar 90 is toegestaan.
Sofietje1993 schreef: Ik ben 20 en heb van dit jaar januari mijn rijbewijs.


Hopelijk neemt de rechter je rijbewijs af zodat je opnieuw theorie als een praktijk-examen mag afleggen.
Blijf aub van de weg!!!

Een verontruste forumlezer.
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4318
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Re: Vraag

Bericht door Stefan Peeters »

Was dit binnen of buiten de bebouwde kom? Heeft de politieman zich geïdentificeerd? En hoe heeft hij jouw snelheid bepaald? Heeft hij dat gezegd?

Dat zijn allemaal belangrijke gegevens om te weten wat de gevolgen zullen zijn.

En wat ik me afvroeg: hoe heeft die jou gestopt? Heeft hij je ingehaald? Dan reed hij zelf minstens 150-160 km/u op diezelfde weg?

@forumlezer: ik volg je mening maar het is niet onze bedoeling om de moraalridder te gaan uithangen.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
Wouter
Berichten: 2119
Lid geworden op: 01 okt 2007, 16:45
Locatie: Olen

Re: Vraag

Bericht door Wouter »

Artikel 38
§ 1. De rechter kan het verval van het recht tot het besturen van een motorvoertuig uitspreken :
3°bis indien hij veroordeelt wegens het overschrijden van de toegelaten maximumsnelheid bepaald in de reglementen uitgevaardigd op grond van deze gecoördineerde wetten, op basis van artikel 29,§ 3, wanneer :
de toegelaten maximumsnelheid met meer dan 30 kilometer per uur en hoogstens 40 kilometer per uur overschreden wordt

...

§ 5. De rechter moet het verval van het recht tot sturen uitspreken en het herstel van het recht tot sturen minstens afhankelijk maken van het slagen voor het theoretisch of praktisch examen indien hij veroordeelt wegens een overtreding begaan met een motorvoertuig die tot een verval van het recht tot sturen kan leiden en de schuldige sinds minder dan twee jaar houder is van het rijbewijs B.
"Chances are if you need both hands to do something, your brain should be in on it too." - Ellen DeGeneres: Here and Now (2003)
Gast

Re: Vraag

Bericht door Gast »

Ten eerste: ik was te laat op mijn werk dus was ik me aan het haasten.
Ten tweede: doe nie alsof je zelf heilig bent en nog niks hebt overtreden.
Ten derde: mensen rijden daar soms 180
Dus hou u bek en domme commentaar voor uzelf!
Ik weet zelf ook dat het dom was !
Brent Geerts
Medewerker
Berichten: 431
Lid geworden op: 10 apr 2014, 22:10
Locatie: Mol

Re: Vraag

Bericht door Brent Geerts »

Ok, maar het is niet omdat je te laat bent en omdat anderen het ook doen dat je de verkeersregels opeens mag overtreden.
When you think you know it all, it's a sure sign you don't -Colin McRae
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4318
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Re: Vraag

Bericht door Stefan Peeters »

Gast schreef:Ten eerste: ik was te laat op mijn werk dus was ik me aan het haasten.
Ten tweede: doe nie alsof je zelf heilig bent en nog niks hebt overtreden.
Ten derde: mensen rijden daar soms 180
Dus hou u bek en domme commentaar voor uzelf!
Ik weet zelf ook dat het dom was !
Wanneer je te laat vertrekt kom je ook te laat aan - daar verandert te snel rijden weinig of niks aan, enkel de risico's vergroten.
Je hebt het blijkbaar ondertussen zelf gemerkt: je hebt geen tijdswinst gemaakt want je hebt daar een tijdje aan de kant gestaan bij de politie. Bovendien riskeer je nog een fikse boete en een eventueel rijverbod, al dan niet met nieuwe examens...

Hoe snel andere mensen daar rijden is geen reden om dat zelf ook te doen; als ik morgen iemand onder een trein zie springen lijkt me het geen goed idee om dat dan ook maar te doen...

En euh... schelden lost ook niks op, net zo min als moraalridder spelen. Graag de forumregels respecteren dus...
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
Wouter
Berichten: 2119
Lid geworden op: 01 okt 2007, 16:45
Locatie: Olen

Re: Vraag

Bericht door Wouter »

Gast schreef:Ten eerste: ik was te laat op mijn werk dus was ik me aan het haasten.
Dat is inderdaad reden nummer 1 die de organisatie Ouders van Verongelukte Kinderen aangeeft als wat hun verdriet kan wegnemen. :shock:

http://www.goforzero.be/nl/liever-te-la ... e/campagne
Gast schreef:Ik weet zelf ook dat het dom was !
Dom IS. Toen, nu, en in de toekomst. Vooral wanneer de gevolgen minder mals zijn dan gewoon een flik tegen het lijf te lopen, kan je merken hoe lang zo'n beslissing wel dom blijft.

Niet om op je kap te zitten. Wel een poging om je meer fundamenteel inzicht en begrip in het probleem te geven, zodat je hopelijk ook je gedrag zeker zal (proberen) aanpassen. We weten allemaal hoe moeilijk dat is, niemand is perfect. Een duwtje in de rug en wat bewustmaking zal dus zeker geen kwaad kunnen.
"Chances are if you need both hands to do something, your brain should be in on it too." - Ellen DeGeneres: Here and Now (2003)
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: Vraag

Bericht door bert.covens »

Stefan Peeters schreef:Bovendien riskeer je nog een fikse boete en een eventueel rijverbod, al dan niet met nieuwe examens...
Geen rijverbod, maar een vervallenverklaring uit het recht een motorvoertuig te besturen. En bij een veroordeling ipv "al dan niet" zéker met nieuw examen, gezien topicstarter beginnend bestuurder is :
(zie ook posting Wouter)
Sofietje1993 schreef:Beste, op een baan waar je 90 mag reden werd ik gestopt door een gewone wagen. Daaruit stapte een politie agent. Ik reed 50 km te snel. Hij vroeg mijn papieren, rijbewijs, paspoort.. Ging naar zijn auto. Kwam 3 min. later terug. Hij zei dat hij een PV ging opstellen en ofwel word het een minnelijker schikking of dit gaat voor de rechtbank komen. Wat kan er me allemaal te wachten staan? Ik ben 20 en heb van dit jaar januari mijn rijbewijs.
Met dergelijke snelheidsovertreding, zou ik me eerder aan een dagvaarding voor de rechtbank verwachten. Leeftijd van 20 j, is niet zo belangrijk. Wél het feit dat je minder dan twee jaar je rijbewijs bezit. Daardoor val je dus idd. onder de strengere bestraffing van beginnende bestuurders. Al moet er wél bij verteld worden dat ook niet-beginnende bestuurders een vervallenverklaring zouden oplopen.

Heeft men je rijbewijs onmiddellijk ingetrokken ?

Artikel 38
§ 1. De rechter kan het verval van het recht tot het besturen van een motorvoertuig uitspreken :
3°bis indien hij veroordeelt wegens het overschrijden van de toegelaten maximumsnelheid bepaald in de reglementen uitgevaardigd op grond van deze gecoördineerde wetten, op basis van artikel 29,§ 3, wanneer :
de toegelaten maximumsnelheid met meer dan 30 kilometer per uur en hoogstens 40 kilometer per uur overschreden wordt

...

§ 5.
De rechter moet het verval van het recht tot sturen uitspreken en het herstel van het recht tot sturen minstens afhankelijk maken van het slagen voor het theoretisch of praktisch examen indien hij veroordeelt wegens een overtreding begaan met een motorvoertuig die tot een verval van het recht tot sturen kan leiden en de schuldige sinds minder dan twee jaar houder is van het rijbewijs B.
Laatst gewijzigd door bert.covens op 19 jun 2014, 21:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Forumlezer

Re: Vraag

Bericht door Forumlezer »

Hopelijk blijft er iets positief over na deze ervaring !
Plaats reactie