afstand houden

Plaats hier andere vragen die niet meteen met de leerstof te maken hebben.
Denkerke

afstand houden

Bericht door Denkerke »

Het is belangrijk om afstand te bewaren met je voorligger.
Hoeveel??? snelheid delen door 2 geeft het aantal meters.

Ik kan moeilijk afstand inschatten ...30m ....50m....???
mijn vraag: hoe ver staan de verlichtingspalen op de snelweg uit elkaar (tussenafstand)
Dit zou mij kunnen helpen bij het inschatten , echter weet iemand deze afstand of is deze niet steeds dezelfde ???
Wouter
Berichten: 2119
Lid geworden op: 01 okt 2007, 16:45
Locatie: Olen

Re: afstand houden

Bericht door Wouter »

Wat ongeveer op hetzelfde neerkomt, maar beter bruikbaar is in de praktijk, is de 2-secondenregel. Je houdt 2 seconden afstand van je voorganger. Bij nat wegdek maak je er 3 van, bij uitzonderlijke omstandigheden zoals mist/sneeuw/ijzel/... nog véél meer dan dat.

Je kiest een bepaald punt (bijvoorbeeld een verlichtingspaal). Je kijkt wanneer je voorligger dat punt passeert, pas 2 seconden later mag jij daar passeren. Als je sneller aan je gekozen punt bent, dan rij je te dicht.

Dit hulpmiddel is toepasbaar bij elke snelheid.
"Chances are if you need both hands to do something, your brain should be in on it too." - Ellen DeGeneres: Here and Now (2003)
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: afstand houden

Bericht door Inazuma »

Je kan je ook eens afvragen :
Kan ik op tijd stoppen als er met die voorganger plots iets gebeurt ?

De Duitsers aanzien de veiligheidsafstand in meters, als de helft van je snelheid in km/u.
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: afstand houden

Bericht door bert.covens »

Bouw in de praktijk best nog wat extra reserve afstand in. De theoretische berekeningen kunnen nog zo mooi zijn, in de praktijk kan pakweg een olievlek je toch nog lelijk de das omdoen. En vergeet ook niet: dikwijls komt het gevaar van àchter je. Zelf nog (net) kunnen stoppen is 1 ding. Maar vraag je ook eens af, of je achterligger dat ook nog zal kunnen ?
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4318
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Re: afstand houden

Bericht door Stefan Peeters »

Inazuma schreef:De Duitsers aanzien de veiligheidsafstand in meters, als de helft van je snelheid in km/u.
... wat perfect overeenkomt met de 2 seconden regel :wink:
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
Plaats reactie