Voorlopig rijbewijs vervallen, wat nu?

Plaats hier andere vragen die niet meteen met de leerstof te maken hebben.
Tess182

Voorlopig rijbewijs vervallen, wat nu?

Bericht door Tess182 »

Hoi allemaal,

Mijn voorlopig rijbewijs B is een jaar geleden vervallen (16/05/2013). Hierna ben ik 2 x mijn theorie-examen opnieuw gaan doen, maar ik was steeds niet geslaagd.. Welke stappen moet ik nu ondernemen? De man van het examencentrum zei mij dat ik mijn oude vervallen rijbewijs moest gaan omruilen op het gemeentehuis, dan zou ik een attest krijgen en kan ik opnieuw het theorie-examen proberen. Maar op het internet lees ik dat ik 3 jaar moet wachten alvorens ik opnieuw kan proberen?!

Weet iemand hoe dit in elkaar zit?

Groetjes, Tess
Brent Geerts
Medewerker
Berichten: 431
Lid geworden op: 10 apr 2014, 22:10
Locatie: Mol

Re: Voorlopig rijbewijs vervallen, wat nu?

Bericht door Brent Geerts »

Je zal inderdaad 3 jaar moeten wachten, vanaf het moment dat het vorig verstreken is (voor jou is het nu dus nog maar 2 jaar). Eerder kan je geen nieuw voorlopig rijbewijs bekomen.

Wat je ook kan doen is 6 uur praktijkles volgen in een rijschool.
Daarvoor moet je eerst een attest halen op de gemeente, waarmee je op het examencentrum kan aantonen dat je voordien al een (intussen verlopen) voorlopig rijbewijs had en dus terug je theoretisch examen afleggen. Als je geslaagd bent kan je in een erkende rijschool (minstens) 6 uur praktijkles volgen, en nadien ook met de rijschool examen gaan afleggen.

Je kan dus niet meer met vrije begeleiding oefenen en examen afleggen dan :idea:

Jammer, maar het is zo. Je bent lang niet de enige die met dit probleem zit...
When you think you know it all, it's a sure sign you don't -Colin McRae
Gast

Re: Voorlopig rijbewijs vervallen, wat nu?

Bericht door Gast »

Dankjewel voor het duidelijke antwoord! Nu weet ik tenminste hoe ik verder kan. Op naar het gemeentehuis dus ;)
Gast

Re: Voorlopig rijbewijs vervallen, wat nu?

Bericht door Gast »

Oh nog één vraag, ik ben dus 2 x gezakt voor mijn theorie en dit na 01/01/2014.. Moet ik dan eerst dat attest halen, 12u theorieles volgen, dan 6u rijles en dan mijn praktisch examen doen?
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: Voorlopig rijbewijs vervallen, wat nu?

Bericht door Benny Stinkens »

De niet geslaagde pogingen voor je theorie examen voor 03/02/2014 tellen niet mee :idea:

Wanneer heb je precies je theorie examens afgelegd :?:
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Gast

Re: Voorlopig rijbewijs vervallen, wat nu?

Bericht door Gast »

Na 03/02/2014..
Brent Geerts
Medewerker
Berichten: 431
Lid geworden op: 10 apr 2014, 22:10
Locatie: Mol

Re: Voorlopig rijbewijs vervallen, wat nu?

Bericht door Brent Geerts »

Als je 2 maal niet geslaagd was na 3/2 zal je dus ook nog theorielessen moeten volgen...
When you think you know it all, it's a sure sign you don't -Colin McRae
Plaats reactie