ritsen

Plaats hier andere vragen die niet meteen met de leerstof te maken hebben.
Jerommeke

ritsen

Bericht door Jerommeke »

Een bord zegt dat mijn linker rijstrook gaat verdwijnen
de pijlen op het wegdek dwingen mij om naar de rechter-rijstrook te gaan
Is dit nu ritsen.
ik moet nu voorrang verlenen aan de auto rechts,
heb ik dan nadien automatisch voorrang op de auto die van rechts volgt?
Klopt dat en mag ik dit afdwingen!
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: ritsen

Bericht door GRO »

Lees eerst eens goed de tekst over ritsen in deze les, want je hebt het blijkbaar niet goed begrepen.

http://www.gratisrijbewijsonline.be/YTles2.htm
Jerommeke

Re: ritsen

Bericht door Jerommeke »

Het 'ritsen' bestond niet bij het afleggen van mijn theorie-examen,
vandaar deze vraag. sorry !

Als ik het goed begrijp is er niets verandert bij een vermindering van rijstroken zoals in mijn vb.
iemand die terug naar de rechter rijstrook gaat maakt een manoeuvre en moet voorrang verlenen. correct ?

Er is dus een verschil tussen de begrippen rijstrookvermindering en rijstrookversmalling
bij deze laatste spreekt men dan van ritsen.
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: ritsen

Bericht door Inazuma »

Jerommeke schreef:Als ik het goed begrijp is er niets verandert bij een vermindering van rijstroken zoals in mijn vb.
Net wel:
Ritsen geldt enkel wanneer een rijstrook wegvalt (hindernis, rijstrookvermindering).

Het geldt echter ook uitsluitend wanneer er sprake is van sterk vertraagd verkeer :!:

Er is dus een verschil tussen de begrippen rijstrookvermindering en rijstrookversmalling
bij deze laatste spreekt men dan van ritsen.
Ritsen houdt een vermindering in van het aantal rijstroken.
Hoe breed die zijn, is niet van belang.

Geen rijstroken :arrow: geen ritsen :!:
Geen vermindering van het aantal (bruikbare) rijstroken :arrow: geen ritsen :!:
Geen vertraagd verkeer :arrow: geen ritsen :!:


Artikel 12bis. Ritsen

De bestuurders die, bij sterk vertraagd verkeer, rijden op een rijstrook die ophoudt of waarop het verder rijden wordt verhinderd, mogen slechts vlak voor de versmalling invoegen in de aangrenzende vrije rijstrook.

De bestuurders die rijden op die vrije rijstrook moeten vlak voor de versmalling beurtelings voorrang verlenen aan één invoegende bestuurder; in geval het rijden in zowel de linker als in de rechter rijstrook wordt verhinderd, moet eerst voorrang worden verleend aan één bestuurder op de rechter rijstrook en daarna aan één bestuurder op de linker rijstrook.



In situaties waarin er geen sprake is van ritsen, gelden de gewone voorrangsregels.


Merk op dat de Vlaamse overheid er maar niet in slaagt om de wetgeving correct toe te passen op de wegen, noch haar burgers correct te informeren :!:
Je vindt dus op alle Vlaamse overheidssites inzake verkeer , foutieve info inzake ritsen :!:
Jerommeke

Re: ritsen

Bericht door Jerommeke »

Bedankt Inazuma voor je uitleg
Het is me duidelijk nu.
Inazuma schreef:Ritsen geldt enkel wanneer een rijstrook wegvalt (hindernis, rijstrookvermindering).Het geldt echter ook uitsluitend wanneer er sprake is van sterk vertraagd verkeer
THX.
Leon

Re: ritsen

Bericht door Leon »

Tof dat ik dit topic lees, ik voel me smorgens als ik naar de les ga hier op dit punt http://goo.gl/maps/KK5yY" target="_blank erg vervelend.
Het verkeer vertraagt voor de versmalling in de bocht.
Honderden meters staan ze netjes op het rechtervak aan te schuiven.
Kom ik er aan ,iedereen links voorbij... omdat ik denk dat dit verplicht ritsen is.
Boze bestuurders van rechts laten mij niet er tussen!
Ben ik fout ????
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: ritsen

Bericht door Inazuma »

De beruchte bocht op de Universiteitslaan in Diepenbeek ;-)
Leon schreef:Honderden meters staan ze netjes op het rechtervak aan te schuiven.
aanschuiven ... zoals in sterk vertraagd verkeer ?
Kom ik er aan ,iedereen links voorbij... omdat ik denk dat dit verplicht ritsen is.
Boze bestuurders van rechts laten mij niet er tussen!
Ben ik fout ????
Je bent waarschijnlijk de énige die beseft wat ritsen inhoudt, en weet dat het verplicht is ...
Brent Geerts
Medewerker
Berichten: 431
Lid geworden op: 10 apr 2014, 22:10
Locatie: Mol

Re: ritsen

Bericht door Brent Geerts »

Inderdaad, waarschijnlijk wel.
Het is nog niet zo lang geleden dat het verplicht werd en veel bestuurders weten nog niet dat het nu ook effectief verplicht is...
Of ze willen het niet snappen.
When you think you know it all, it's a sure sign you don't -Colin McRae
Plaats reactie