R. inhalen

Plaats hier andere vragen die niet meteen met de leerstof te maken hebben.
Jenniffer

R. inhalen

Bericht door Jenniffer »

binnen de bebouwde kom mag je rijden op de rijstrook naar je keuze ( uiteraard eenrichtingsverkeer)
Mijn vraag: mag ik nu de links rijdende auto op mijn rijstrook voorbijgaan ?
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: R. inhalen

Bericht door Inazuma »

Jenniffer schreef:binnen de bebouwde kom mag je rijden op de rijstrook naar je keuze ( uiteraard eenrichtingsverkeer)
Mijn vraag: mag ik nu de links rijdende auto op mijn rijstrook voorbijgaan ?
In dat geval spreekt de wegcode niet meer van inhalen.
Er is dan ook geen verplichting om dat links te doen.

http://www.wegcode.be/wetteksten/sectie ... /174-art16" target="_blank

16.2. Wanneer de bestuurders de aanwijzingen van de verkeersborden F13 en F15 opvolgen of wanneer het verkeer geschiedt overeenkomstig de bepalingen van artikel 9.4 of 9.5 wordt het sneller rijden van de voertuigen in een rijstrook of een file ten opzichte van de voertuigen in een andere rijstrook of file niet als inhalen beschouwd behalve voor de toepassing van artikel 17.2.5°.

http://www.wegcode.be/wetteksten/sectie ... 9-art9#9.4" target="_blank

9.4. Binnen de bebouwde kommen mogen de bestuurders de rijstrook volgen die het best aan hun bestemming beantwoordt :

1° op de rijbanen met éénrichtingsverkeer in rijstroken verdeeld;
2° op de rijbanen met tweerichtingsverkeer in vier of meer rijstroken verdeeld, waarvan er ten minste twee bestemd zijn voor iedere rijrichting.


9.5. Wanneer de verkeersdichtheid het rechtvaardigt, mag het verkeer in meerdere files geschieden :

1° op rijbanen met tweerichtingsverkeer in vier of meer rijstroken verdeeld, op voorwaarde dat alleen gereden wordt op de rijstroken bestemd voor het verkeer in de gevolgde rijrichting;
2° op rijbanen met éénrichtingsverkeer;
3° op rijbanen verdeeld in rijstroken waarboven verkeerslichten als bedoeld in artikel 63.2 zijn aangebracht.



(17.2.5° is inhalen bij nadering van een oversteekplaats = verboden)


Wanneer de in te halen bestuurder aangeeft naar links te willen af slaan en zich naar links begeven heeft, MOET je zelfs rechts inhalen :
16.3. Het inhalen geschiedt links.

Het inhalen geschiedt echter rechts wanneer de in te halen bestuurder te kennen heeft gegeven dat hij voornemens is links af te slaan of zijn voertuig op te stellen aan de linkerkant van de openbare weg en zich naar links begeven heeft om deze beweging uit te voeren.
Jenneffer

Re: R. inhalen

Bericht door Jenneffer »

Snel en zeer duidelijk , waarvoor dank!
Plaats reactie