Hoeveel mag je rijden?

Plaats hier andere vragen die niet meteen met de leerstof te maken hebben.
jumperken
Berichten: 7
Lid geworden op: 21 apr 2014, 16:27

Hoeveel mag je rijden?

Bericht door jumperken »

Hallo

Mijn broer was gebuisd op zijn praktijk rijexamen, ik heb zijn route eens gereden met mijn moeder zodat ik toch ongeveer weet waar ze rijden. Op de baan van Ronse naar Brakel weet ik wel niet hoeveel ik op die baan mag rijden?
N48, ninoofsesteenweg. Eerste bord is 90. Dus 90 rijden, normaal zegt de regel tot aan het volgende kruispunt, ik zie daar wat verder een baan van rechts (maar ik zit op een voorrangsweg) mag ik daar dan 120 rijden? Tot als ik weer een bord tegenkom?

Alvast bedankt!
Brent Geerts
Medewerker
Berichten: 431
Lid geworden op: 10 apr 2014, 22:10
Locatie: Mol

Re: Hoeveel mag je rijden?

Bericht door Brent Geerts »

jumperken schreef:Hallo

Mijn broer was gebuisd op zijn praktijk rijexamen, ik heb zijn route eens gereden met mijn moeder zodat ik toch ongeveer weet waar ze rijden. Op de baan van Ronse naar Brakel weet ik wel niet hoeveel ik op die baan mag rijden?
N48, ninoofsesteenweg. Eerste bord is 90. Dus 90 rijden, normaal zegt de regel tot aan het volgende kruispunt, ik zie daar wat verder een baan van rechts (maar ik zit op een voorrangsweg) mag ik daar dan 120 rijden? Tot als ik weer een bord tegenkom?

Alvast bedankt!
https://www.google.be/maps/@50.758027,3 ... 9t9VRA!2e0" target="_blank
Als het deze weg is die je bedoeld mag je daar inderdaad 120km/u rijden, zolang er geen snelheidsbeperking wordt opgelegd. Als de weg door de bebouwde kom zou lopen, mag je in de bebouwde kom ook maar 50km/u rijden.
When you think you know it all, it's a sure sign you don't -Colin McRae
jumperken
Berichten: 7
Lid geworden op: 21 apr 2014, 16:27

Re: Hoeveel mag je rijden?

Bericht door jumperken »

Brent Geerts schreef:
jumperken schreef:Hallo

Mijn broer was gebuisd op zijn praktijk rijexamen, ik heb zijn route eens gereden met mijn moeder zodat ik toch ongeveer weet waar ze rijden. Op de baan van Ronse naar Brakel weet ik wel niet hoeveel ik op die baan mag rijden?
N48, ninoofsesteenweg. Eerste bord is 90. Dus 90 rijden, normaal zegt de regel tot aan het volgende kruispunt, ik zie daar wat verder een baan van rechts (maar ik zit op een voorrangsweg) mag ik daar dan 120 rijden? Tot als ik weer een bord tegenkom?

Alvast bedankt!
https://www.google.be/maps/@50.758027,3 ... 9t9VRA!2e0" target="_blank
Als het deze weg is die je bedoeld mag je daar inderdaad 120km/u rijden, zolang er geen snelheidsbeperking wordt opgelegd. Als de weg door de bebouwde kom zou lopen, mag je in de bebouwde kom ook maar 50km/u rijden.
Wanneer weet je dat er geen snelheidsbeperking word opgelegd?
Kan het niet zijn dat het gans de baan 90 is? Ik zie daar niemand 120 rijden?
Brent Geerts
Medewerker
Berichten: 431
Lid geworden op: 10 apr 2014, 22:10
Locatie: Mol

Re: Hoeveel mag je rijden?

Bericht door Brent Geerts »

jumperken schreef: Wanneer weet je dat er geen snelheidsbeperking word opgelegd?
Kan het niet zijn dat het gans de baan 90 is? Ik zie daar niemand 120 rijden?
Ik weet niet hoe het nu zit want de situatie kan al veranderd zijn sinds google maps daar gepasseerd is.
Maar dat zou kunnen, als er een bord C43 staat dat de snelheid beperkt (blijft geldig tot het eerstvolgende kruispunt): Afbeelding

, of een zonebord (blijft geldig tot je een einde zone bord tegenkomt):Afbeelding

, of in een bebouwde kom (blijft geldig tot je een einde bebouwde kom bord tegenkomt): Afbeelding

Ik zie wel net dat er ook een gedeelte is dat maar uit 2 rijstroken bestaat; hier mag je sowiezo slechts 90 km/u rijden (als er geen bord c43 staat dat een lagere snelheid aangeeft, of een zonebord, of in een bebouwde kom).

Je mag op een weg alleen 120 km/u rijden als ze aan volgende voorwaarden voldoet:
Op autowegen (en ook gewone wegen) buiten de bebouwde kom, mag je onder normale omstandigheden, 120 km/uur rijden:
. als elke rijrichting minstens 2 rijstroken heeft,
. en deze gescheiden zijn door een middenberm.

(en weer enkel als er geen bord staat dat de snelheid beperkt zoals een bord c43, of een zonebord, of in een bebouwde kom)

Als je de theorie over de snelheden nog een wilt nakijken kan je ze hier terugvinden:http://www.gratisrijbewijsonline.be/YTles13.htm
When you think you know it all, it's a sure sign you don't -Colin McRae
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Hoeveel mag je rijden?

Bericht door Inazuma »

jumperken schreef:Wanneer weet je dat er geen snelheidsbeperking word opgelegd?
Kan het niet zijn dat het gans de baan 90 is? Ik zie daar niemand 120 rijden?
Als je nergens een snelheidsbeperking tegenkomt, of niet in een snelheidszone zit / binnengereden bent ...

Ik zie nergens een beperking staan hoor - op en over de taalgrens kan er vaak nog net iets meer.


Waarom niemand er dan 120 rijdt ?
Omdat er amper mensen de wegcode kennen - daarmee ga je al een groot deel verklaard hebben.
Een ander deel heeft schrik van "snel" rijden , er moest maar eens een flitspaal staan ...
Plaats reactie