Rijbewijs verlopen AM Dringend!!

Plaats hier andere vragen die niet meteen met de leerstof te maken hebben.
FeelsBadBro

Rijbewijs verlopen AM Dringend!!

Bericht door FeelsBadBro »

Beste

Mijn voorlopig rijbewijs is verlopen ik heb namelijk een datum voor mijn praktijk maar dit duurt nog 1maand

Mijn vraag is namelijk: wat gebeurd er als je word tegen gehouden door de politie en je hebt een voorlopig rijbewijs die verlopen is?


MVG
Brent Geerts
Medewerker
Berichten: 431
Lid geworden op: 10 apr 2014, 22:10
Locatie: Mol

Re: Rijbewijs verlopen AM Dringend!!

Bericht door Brent Geerts »

Wat er dan gebeurd? Dat is simpel, dan kan je het gaan uitleggen op de rechtbank!

Volgens mij kan je je praktijkexamen trouwens niet eens afleggen met een verlopen voorlopig rijbewijs?
When you think you know it all, it's a sure sign you don't -Colin McRae
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Rijbewijs verlopen AM Dringend!!

Bericht door Inazuma »

FeelsBadBro schreef:Mijn voorlopig rijbewijs is verlopen ik heb namelijk een datum voor mijn praktijk maar dit duurt nog 1maand
Via de rijschool dan ?
Mijn vraag is namelijk: wat gebeurd er als je word tegen gehouden door de politie en je hebt een voorlopig rijbewijs die verlopen is?
PV rijden zonder rijbewijs.
Daar komt geen onmiddellijke inning of minnelijke schikking voor, dat is politierechtbank ...

http://www.wegcode.be/wetteksten/sectie ... /458-t4hs3" target="_blank
Artikel 30

§ 1. Met geldboete van 200 euro tot 2 000 euro, wordt gestraft hij die :

1° een motorvoertuig bestuurt zonder houder te zijn van het rijbewijs vereist voor het besturen van dit voertuig, of van het als zodanig geldend bewijs;


Dat wordt met opdeciemen erbij, een boete van 1200 tot 12000 euro, eventueel deels voorwaardelijk.
Bijkomend bij veroordeling nog de gerechtskosten, en een verplichte bijdrage van 150 euro tvv het zgn. "slachtofferfonds".

Deze overtreding kan ook leiden tot een bijkomend verval van het recht tot sturen voor 8 dagen tot 5 jaar ...

Artikel 38

§ 1. De rechter kan het verval van het recht tot het besturen van een motorvoertuig uitspreken :
(...)
5° indien hij veroordeelt wegens overtreding van de artikelen 30, § 1 of 33, § 1, 33, § 3, 1°.

De vervallenverklaringen uitgesproken krachtens deze paragraaf bedragen ten minste acht dagen en ten hoogste vijf jaar; zij kunnen evenwel uitgesproken worden voor een periode van meer dan vijf jaar of voorgoed indien de schuldige binnen de drie jaar vóór de overtredingen bedoeld in 1° en 5°, veroordeeld is wegens een van deze overtredingen.
Plaats reactie