Vraag ivm nieuwe wetgeving

Plaats hier andere vragen die niet meteen met de leerstof te maken hebben.
Gast

Vraag ivm nieuwe wetgeving

Bericht door Gast »

In de nieuwe wetgeving staat er het volgende:
'Een nieuw voorlopig rijbewijs kan echter worden verkregen na drie jaar na verstrijken van de geldigheid van het vorige.'

Geldt dit ook al voor mensen die in het oude systeem zitten?
Ik heb binnenkort mijn eerste rijexamen, maar mijn rijbewijs verloopt ook bijna. Telt dit dan ook al voor mij?
Ik heb drie jaar moeite gehad om een begeleider te vinden en rijschool vond ik niet genoeg, dus was het echt overmacht.
Ik begrijp niet goed waarom dit ingevoerd wordt.

Alvast bedankt.
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Vraag ivm nieuwe wetgeving

Bericht door Inazuma »

Gast schreef:In de nieuwe wetgeving staat er het volgende:
'Een nieuw voorlopig rijbewijs kan echter worden verkregen na drie jaar na verstrijken van de geldigheid van het vorige.'
Geldt dit ook al voor mensen die in het oude systeem zitten?
Van zodra je voorlopige rijbewijs B onder het "oude" systeem vervalt, kom je in die situatie.
Ik heb binnenkort mijn eerste rijexamen, maar mijn rijbewijs verloopt ook bijna. Telt dit dan ook al voor mij?
Eens je rijbewijs vervalt.

Je kan zolang je "oude" voorlopige rijbewijs B nog geldig is, echter omschakelen van systeem en dan een nieuw voorlopig rijbewijs B krijgen onder het "nieuwe" systeem.
Dat wil echter zeggen dat je ook moet omschakelen tussen 36 -> 18 maanden, ttz. van mét begeleider naar zonder begeleider.
Adder(tje) onder het gras :
Daarvoor moet je dan wel eerst 20 uren praktische rij-opleiding volgen bij een erkende rijschool ...

(Bijkomende voorwaarde is dat je voordien nog geen voorlopig rijbewijs B zonder begeleider mag gehad hebben.)



Laat ons zeggen dat deze aanpassing niet is wat ik er van zou gemaakt hebben.
Minister Landuyt voerde een zeer vrij (noem het maar gerust laks) systeem in.
Wathelet wil nu af van de langdurige periode dat men zonder praktisch examen af te leggen zomaar kan rondrijden met voorlopig rijbewijs.
Ergens is dat begrijpelijk, maar de kandidaat bestuurders die niet direct aan examens toekwamen - er was immers geen echte tijdsdruk meer - zijn daar nu de dupe van ...
Gek genoeg houdt de nieuwe regeling desondanks wél vast aan die 1,5 of 3 jaar geldigheid van de voorlopige rijbewijzen ...
(voor 2006 was dat hetzelfde zoals voor alle voorlopige rijbewijzen: 1 jaar)
Gast

Re: Vraag ivm nieuwe wetgeving

Bericht door Gast »

Dus als ik er niet door ben en hij vervalt op 5 mei, dan moet ik drie jaar wachten vooraleer ik weer mag leren rijden?
Welke belachelijke wet is dat -.- ik heb drie jaar niet of weinig kunnen rijden doordat niemand begeleider wilde zijn. Heb daarvoor dan 10 uur rijles gevolgd, aangezien ik 20uur te duur vond. Nu word ik daarvoor gestraft, ik begrijp da echt nie.
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Vraag ivm nieuwe wetgeving

Bericht door Inazuma »

Gast schreef:Dus als ik er niet door ben en hij vervalt op 5 mei, dan moet ik drie jaar wachten vooraleer ik weer mag leren rijden?
Of de scholing verder zetten met de rijschool - zowel oefenen als examen.
Dat is de andere mogelijkheid eens je voorlopig rijbewijs B vervalt.

In principe mag je ook oefenen buiten de openbare weg - ttz. op een afgesloten terrein waar niet zomaar iedereen op mag - mits toelating van de eigenaar uiteraard. Geen parkings van bedrijven of warenhuizen, die worden als openbare weg aanzien ...
Heb daarvoor dan 10 uur rijles gevolgd, aangezien ik 20uur te duur vond.
Wanneer ben je daarmee begonnen ?
Rijschoollessen blijven 3 jaar geldig ...

Welke belachelijke wet is dat -.- ik heb drie jaar niet of weinig kunnen rijden doordat niemand begeleider wilde zijn.
Nu word ik daarvoor gestraft, ik begrijp da echt nie.
Wij kunnen er helaas ook niets aan doen ...

info AT wathelet.fed.be

Als het aan mij lag werd het allemaal veel simpeler 8)
Gast

Re: Vraag ivm nieuwe wetgeving

Bericht door Gast »

Vorig jaar heb ik die rijlessen gevolgd. Ik zal eens informeren hierover.

Alvast bedankt voor je antwoord!
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Vraag ivm nieuwe wetgeving

Bericht door Inazuma »

Gast schreef:Vorig jaar heb ik die rijlessen gevolgd. Ik zal eens informeren hierover.
Dan zijn ze nog geldig, en moet je maar 10 uur extra doen om eventueel van model voorlopig rijbewijs B te veranderen ...

Zorgen dat je slaagt is de beste, snelste, en goedkoopste manier uiteraard ...

Maar je hebt anderzijds ook nog maar weinig tijd om extra rijlessen te boeken om zo van model voorlopig rijbewijs te kunnen veranderen.


Als je voor de noodoplossing via een nieuw voorlopig rijbewijs opteert, zou ik overwegen om ASAP bij een rijschool langs te gaan, je situatie uit te leggen, en vragen of ze je nog kunnen inplannen voor je voorlopig rijbewijs B vervalt (+ nog een paar WERKdagen respijt inbouwen) mocht je niet slagen.

Eventueel zelfs al met een paar uur voor je komende examen, zodat ze hier en daar nog wat kunnen bijschaven - wat je kansen weer verhoogt om er meteen door te zijn.
Liesje DG

Re: Vraag ivm nieuwe wetgeving

Bericht door Liesje DG »

Beste moderators,
De nieuwe regeling is mij ook niet heel duidelijk.
Ik zit in een gelijkaardige situatie: mijn VR 36 vervalt eind mei. '14
als ik nu nog snel mijn 20 uren rijles vervolmaak kan ik weer een Vr 18 m bekomen ???
Begrijp ik het juist ?
Dus snel naar mijn rijschool voor een afspraak!

Een 2 de vraagje
Mijn vriend heeft onder de nieuwe regeling een VR 36 m met 2 vaste begeleiders.
Kan hij nog veranderen van begeleider(s) tijdens de duur ervan ?
THX
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: Vraag ivm nieuwe wetgeving

Bericht door GRO »

weer een Vr 18 m bekomen ???
Onder WEER versta ik OPNIEUW en dan is het NEEN.
Je kunt dat slechts 1 keer bekomen.

Je kunt steeds naar het gemeentehuis gaan en van rijbegeleider veranderen. Je krijgt dan een nieuw VR met de nieuwe namen.

Uitgebreide uitleg over de nieuwe wetgeving en de plannen van Hilde Crevits voor na de verkiezingen lees je ook in ons praktijkboek.
http://www.gratisrijbewijsonline.be/beg ... jkboek.htm
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Vraag ivm nieuwe wetgeving

Bericht door Inazuma »

Liesje DG schreef: Ik zit in een gelijkaardige situatie: mijn VR 36 vervalt eind mei. '14
als ik nu nog snel mijn 20 uren rijles vervolmaak kan ik weer een Vr 18 m bekomen ???
Begrijp ik het juist ?
Dus snel naar mijn rijschool voor een afspraak!
Als je voordien al een voorlopig rijbewijs B zonder begeleider had, kan dat niet.

Als je voordien nog geen voorlopig rijbewijs B zonder begeleider / 18m had, kan je er inderdaad nog een krijgen.

Dat moet dan wel snel gebeuren, namelijk binnen de geldigheidsperiode van je huidige voorlopige rijbewijs B met begeleider / 36m :!:

Als je dat niet geregeld krijgt binnen deze geldigheidsperiode, kan je de volgende 3 jaar (vanaf einddatum huidige VRB B) geen voorlopig rijbewijs B meer krijgen, en moet je de scholing verder zetten via de rijschool :!:

Je theoretisch examen moet bovendien minder dan 3 jaar geleden zijn op het moment van de nieuwe aanvraag :!:


http://www.goca.be/upload/documents_rbp ... _DN_v5.pdf" target="_blank
Liesje DG

Re: Vraag ivm nieuwe wetgeving

Bericht door Liesje DG »

Bedankt voor het snelle antwoorden.
Ik heb me inderdaad verkeerd uitgedrukt met het woord 'WEER' te vermelden in mijn vraag.
Correctie :het zal voor de eerste maal zijn dat ik dan een VR 18 m bekom.
Met dank,
Liesje
Plaats reactie