fietsen met hulpmotor (benzine)

Plaats hier andere vragen die niet meteen met de leerstof te maken hebben.
laurens320
Berichten: 2
Lid geworden op: 08 apr 2014, 10:54

fietsen met hulpmotor (benzine)

Bericht door laurens320 »

hallo,
ik zit met enkele vragen wat betreft fietsen met een hulpmotor (benzine) 4takt.
ik ben in het bezit van een oude benzine motor (ducati cucciolo) dat je onderaan aan het kader moet monteren.
hij rijd niet rapper dan 25km/h en heeft een inhoud van 48cc.
mijn fiets is helemaal in orde goede lichten, remmen, ...
mag ik er mee op baan rijden of is dat verboden?

mvg, laurens
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: fietsen met hulpmotor (benzine)

Bericht door Inazuma »

Dit gaat wettelijk niet meer over een fiets met hulpmotor ...

Een benzinemotor maakt er een bromfiets van.
En dat betekent meteen ook dat aan alle wettelijke eisen van een bromfiets voldaan moet worden, zoals bvb. de voorafgaande type-goedkeuring door de overheid (eventueel als alleenstaand model ipv serie-productie).

Zonder voorafgaande typegoedkeuring, mag je hiermee dus NIET op de openbare weg :!:



Fietsen met hulpmotor :

2.15.1. "Rijwiel" : elk voertuig met twee of meer wielen, dat wordt voortbewogen door middel van pedalen of van handgrepen door één of meer van de gebruikers en niet met een motor is uitgerust, zoals een fiets, een driewieler of een vierwieler.

De bevestiging van een elektrische hulpmotor met een nominaal continu vermogen van maximaal 0,25 kW, waarvan de aandrijfkracht geleidelijk vermindert en tenslotte wordt onderbroken wanneer het voertuig een snelheid van 25 km/u bereikt, of eerder, indien de bestuurder ophoudt met trappen, brengt geen wijziging in de classificatie als rijwiel.



Maar dit wordt een bromfiets :

2.17. "Bromfiets" :

1° ofwel een "bromfiets klasse A", dit wil zeggen elk twee- of driewielig voertuig uitgerust met een motor met inwendige verbranding waarvan de cilinderinhoud ten hoogste 50 cm³ bedraagt, of met een elektrische motor en dat naar bouw en motorvermogen, op een horizontale weg, niet sneller kan rijden dan 25 km per uur;



Wettelijke eisen gesteld aan bromfietsen (en motorfietsen) :
http://wegcode.be/wetteksten/secties/kb/kb-101074" target="_blank
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: fietsen met hulpmotor (benzine)

Bericht door Inazuma »

Als je een oud frame vindt, waar dergelijke motor indertijd al onder hing nog voor die wetgeving van kracht werd, dan kan het weer wel - uiteraard verzekerd etc. - maar ook dan niet als fiets, maar als oude bromfiets ...
Gast

Re: fietsen met hulpmotor (benzine)

Bericht door Gast »

en wat riskeer ik als ik zonder goedkeuring gewoon op de openbaare weg kom (boerewegeltjes)?
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: fietsen met hulpmotor (benzine)

Bericht door Inazuma »

Gast schreef:en wat riskeer ik als ik zonder goedkeuring gewoon op de openbaare weg kom (boerewegeltjes)?
Best pittige straffen ...

http://wegcode.be/wetteksten/secties/we ... 90-art1-11" target="_blank

Artikel 4

§1. Overtreding van deze wet en van de besluiten die betrekking hebben op de technische eisen betreffende de voertuigen voor vervoer te land, hun onderdelen en hun veiligheidstoebehoren, wordt gestraft met gevangenisstraf van acht dagen tot drie maanden en met geldboete van tien frank tot tienduizend frank of met een van die straffen alleen, onverminderd de vergoeding van de schade indien daartoe grond bestaat.


Lijkt niet veel ...
Tot je de franken moet omzetten in euro, en de bedragen maal 6 moet doen (opdeciemen)

60 tot 60.000 euro dus.
Voor een niet goedgekeurd type zelfbouw voertuig kom je normaal niet weg met het minimum ...

Plus gerechtskosten - nader onderzoek van een illegaal motorvoertuig kan aardig oplopen.
Plus bijdrage "slachtofferfonds" van 150 euro (indien uitgesproken boete 26 euro of meer bedraagt)

+ Eventuele straffen voor de overtreding / ongeval waardoor de technische inbreuk aan het licht gekomen is.



Daar bovenop komt sinds kort (31/3) ook nog de niet-inschrijving van een voertuig dat je nieuw gefabriceerd hebt als bromfiets.
http://wegcode.be/actueel/recente-wijzi ... ierwielers" target="_blank
Maxim9333

Re: fietsen met hulpmotor (benzine)

Bericht door Maxim9333 »

tienduizend frank is €250 , doe dat maal 6 en je hebt €1500.

Hoe ge bij een bedrag van €60.000 komt is mij toch een raadsel.

hoe kan het trouwens dat het nog in franken uitgedrukt wordt , terwijl we toch al bijna 14 jaar met de euro betalen.
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: fietsen met hulpmotor (benzine)

Bericht door bert.covens »

Maxim9333 schreef:tienduizend frank is €250 , doe dat maal 6 en je hebt €1500.

Hoe ge bij een bedrag van €60.000 komt is mij toch een raadsel.
Eventjes herlezen wat Inazuma geschreven heeft:
Inazuma schreef: http://wegcode.be/wetteksten/secties/we ... 90-art1-11" target="_blank

Artikel 4

§1. Overtreding van deze wet en van de besluiten die betrekking hebben op de technische eisen betreffende de voertuigen voor vervoer te land, hun onderdelen en hun veiligheidstoebehoren, wordt gestraft met gevangenisstraf van acht dagen tot drie maanden en met geldboete van tien frank tot tienduizend frank of met een van die straffen alleen, onverminderd de vergoeding van de schade indien daartoe grond bestaat.


Lijkt niet veel ...
Tot je de franken moet omzetten in euro, en de bedragen maal 6 moet doen (opdeciemen)

Maxim9333 schreef:hoe kan het trouwens dat het nog in franken uitgedrukt wordt , terwijl we toch al bijna 14 jaar met de euro betalen.
Wel, je geeft zélf de reden aan, hoe Inazuma bij zijn resultaten komt.

Ik dacht dat dit de wettelijke basis is, waarom boetebedragen uitgedrukt in frank gelezen moeten worden als uitgedrukt in euro:


26 JUNI 2000. - Wet betreffende de invoering van de euro in de wetgeving die betrekking heeft op aangelegenheden als bedoeld in artikel 78 van de Grondwet.

Art. 2. De bedragen van de geldsommen waarop de opdeciemen bedoeld in de wet van 5 maart 1952 betreffende de opdeciemen op de strafrechtelijke geldboeten worden toegepast, worden geacht rechtstreeks te zijn uitgedrukt in euro, zonder omrekening.


Nu eventjes rekenen:

1) 10 tot 10.000 BEF, moet gelezen worden als 10 tot 10.000 euro.
2) Deze bedragen vermenigvuldigd met 6 (opdeciemen), geeft dus inderdaad 60 tot 60.000 euro als resultaat.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: fietsen met hulpmotor (benzine)

Bericht door Inazuma »

Maxim9333 schreef:tienduizend frank is €250 , doe dat maal 6 en je hebt €1500.

Hoe ge bij een bedrag van €60.000 komt is mij toch een raadsel.
Bert heeft het bij het rechte eind.
Niet omrekenen aan 40,3399 :mrgreen:
Gewoon omzetten : frank = euro ...
hoe kan het trouwens dat het nog in franken uitgedrukt wordt , terwijl we toch al bijna 14 jaar met de euro betalen.
Om alle wetten aan te passen was er nooit voldoende tijd geweest, dus zijn met 1 wet alle boete bedragen in de wetgeving omgezet van frank naar euro, 1:1 , en tegelijk de opdeciemen aangepast dacht ik.
Plaats reactie