stilstaan in een smalle eenrichtingsstraat

Plaats hier andere vragen die niet meteen met de leerstof te maken hebben.
crollie6
Berichten: 1
Lid geworden op: 30 mar 2014, 12:22

stilstaan in een smalle eenrichtingsstraat

Bericht door crollie6 »

Ik woon in een smalle eenrichtingsstraat in het stadscentrum. Op zonnige dagen erg druk met veel touristen. Nu ben ik volop aan het inrichten en koop vaak meubels. Laden en lossen is dus heel moeilijk. Mijn buurvrouw stationeert vaak op het voetpad zodat de auto's nog doorkunnnen. Ik heb het een keer gedaan en kreeg toen een waarschuwing van de politie. Mag ik 5 minuten stilstaan in het midden van de straat om de meubels te laden en te lossen? De andere auto's kunnen dan niet voorbij steken. Er zijn laad- en losregels voor het nabij gelegen plein (enkel van 6-11u en van 19-22u), maar niet voor mijn straat. Weet iemand raad?
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: stilstaan in een smalle eenrichtingsstraat

Bericht door Inazuma »

crollie6 schreef:Mijn buurvrouw stationeert vaak op het voetpad zodat de auto's nog doorkunnnen.
Dat is een tweedegraads overtreding.
Niet doen.
Ik heb het een keer gedaan en kreeg toen een waarschuwing van de politie.

En met reden geen PV :wink:

Nu, als de politie zegt dat je moet opkrassen, is dat een bevel en moet je dat ook doen.
Mag ik 5 minuten stilstaan in het midden van de straat om de meubels te laden en te lossen?
Dat is niet verboden.

Waar en hoe stil staan :
http://www.wegcode.be/wetteksten/sectie ... /188-art23" target="_blank
Daar lees je dus al geen verbod tussen.

Verbod op stilstaan en parkeren :

Op het eerste zicht lijkt Art 24 een stilstandsverbod op te leggen :
http://www.wegcode.be/wetteksten/sectie ... /189-art24" target="_blank

Artikel 24. Stilstaan- en parkeerverbod

Het is verboden een voertuig te laten stilstaan of te laten parkeren op elke plaats waar het duidelijk een gevaar zou kunnen betekenen voor de andere weggebruikers of waar het hun onnodig zou kunnen hinderen, inzonderheid :

Merk de formulering op : de hinder moet gevaarlijk of ONNODIG zijn !

Nu, als je de straat daarmee afsluit, is er eigenlijk ook geen gevaar meer doordat je - en de rest van het verkeer - stil staat.
Uiteraard zorgen dat een laadklep ofzo goed gesignaleerd is !

Het hindert ook niet ONNODIG, want zware voorwerpen kan je moeilijk anders dan daar afladen - daar kan je geen halve of hele straat mee gaan zeulen.

Dus : de hinder is spijtig maar helaas nodig, en dus is het stilstaan er niet verboden ...


Meer nog dan in andere gevallen van laden / lossen :
- zorg dat je de goederen enkel op- of aflaadt,
- doe dat best enkel met zware goederen (niet met een paar doosjes )
- vertrek meteen weer na afladen, ga de meubels niet binnen gaat zetten of zo terwijl je de straat afsluit, laat er iemand bij blijven tot je terug bent van het parkeren (of laat iemand anders ze binnen zetten :P )

Als je doorwerkt, heb je gedaan voor er een patrouille ter plaatse geraakt :mrgreen:
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: stilstaan in een smalle eenrichtingsstraat

Bericht door Inazuma »

Iemand aan het begin van de straat zetten, en de andere bestuurders laten rondrijden (als dat gaat) is ook een optie, moeten dan wel rond, maar staan tenminste niet te wachten.
Plaats reactie