rotonde

Plaats hier andere vragen die niet meteen met de leerstof te maken hebben.
Tomboy

rotonde

Bericht door Tomboy »

Ik rij steeds op de buitenste ring van een rotonde.
Vaak zie ik bestuurders samen met mij de afslag nemen vanuit de binnenste ring.
Dit gedrag mag niet heb ik begrepen..

Dit gedrag wordt toch alleen maar aangemoedigd, daar de afslag uit 2 rijstroken bestaat.
of zie ik dit verkeerd.
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: rotonde

Bericht door Inazuma »

Tomboy schreef:Ik rij steeds op de buitenste ring van een rotonde.
Vaak zie ik bestuurders samen met mij de afslag nemen vanuit de binnenste ring.
Dit gedrag mag niet heb ik begrepen..
Inderdaad.
Dit gedrag wordt toch alleen maar aangemoedigd, daar de afslag uit 2 rijstroken bestaat.
Hoe bedoel je dat ?
Dat er na de rotonde opnieuw 2 rijstroken zijn ?

Die mogen enkel gebruikt worden in welbepaalde omstandigheden, normaal dient het afslaan naar rechts zo kort mogelijk uitgevoerd te worden :

19.2. De bestuurder die naar rechts afslaat moet :

2° zo dicht mogelijk bij de rechterrand van de rijbaan blijven.
(..)

4° de beweging zo kort mogelijk uitvoeren, behalve in de gevallen dat het verkeer op de ingeslagen rijbaan overeenkomstig de bepalingen van artikel 9.4. en 9.5. geschiedt.


9.4. Binnen de bebouwde kommen mogen de bestuurders de rijstrook volgen die het best aan hun bestemming beantwoordt :

1° op de rijbanen met éénrichtingsverkeer in rijstroken verdeeld;
2° op de rijbanen met tweerichtingsverkeer in vier of meer rijstroken verdeeld, waarvan er ten minste twee bestemd zijn voor iedere rijrichting.


9.5. Wanneer de verkeersdichtheid het rechtvaardigt, mag het verkeer in meerdere files geschieden :

1° op rijbanen met tweerichtingsverkeer in vier of meer rijstroken verdeeld, op voorwaarde dat alleen gereden wordt op de rijstroken bestemd voor het verkeer in de gevolgde rijrichting;
2° op rijbanen met éénrichtingsverkeer;
3° op rijbanen verdeeld in rijstroken waarboven verkeerslichten als bedoeld in artikel 63.2 zijn aangebracht.


Maar gek genoeg zijn nu precies dàt ook de omstandigheden (als die situatie zich ook al op de rotonde voordoet) waarin de rotonde nadrukkelijk vanuit de buitenste rijstrook moet verlaten worden :!:

19.6. Geschiedt het verkeer overeenkomstig de bepalingen van artikel 9.4. en 9.5., dan mag de bestuurder slechts rechts afslaan indien hij zich in de rechterstrook of file bevindt, en links indien hij zich in de linkerstrook of file bevindt.

Zonder voorsorteringspijlen die het toelaten om van uit een andere dan de buitenste rijstrook de rotonde te verlaten, mag dat dus nooit ... zelfs niet in de gevallen waarin je zou verwachten dat het net de afvoer vanop de rotonde zou versnellen.

Welkom in de wondere wereld van de Belgische wegcode :oops:
Plaats reactie