uitrijden garage fietspad

Plaats hier andere vragen die niet meteen met de leerstof te maken hebben.
gast13

uitrijden garage fietspad

Bericht door gast13 »

Dag iedereen
Vraagje: ik woon in een rijhuis met garage. Voor de woning ligt achtereenvolgens het voetpad, een fietspad, een parkeerstrook en dan de rijweg. Bij het uitrijden met de wagen stop ik meestal net voor de garage en stap ik uit om de poort dicht te maken. Daarbij blokkeer ik echter tijdelijk het fietspad en het voetpad. Mag dat wel? Zo niet, wat doe ik dan beter wel? (even parkeren voor de woning is geen optie want staat meestal vol geparkeerd, alleen de breedte van de garagepoort blijft vrij)
Bedankt voor de info
Mvg
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: uitrijden garage fietspad

Bericht door Benny Stinkens »

Als je op de gelijkgrondse berm stopt, blokkeer je dan ook nog het fietspad of het voetpad. :?:

In principe mag het natuurlijk niet, maar men kan je niet dwingen tot iets wat onmogelijk is.
Voor dat je uit de garage rijdt goed uitkijken of er fietsers of voetgangers in de buurt zijn is hoe dan ook al het eerste wat je moet doen.

Een automatische poort zou ook handig zijn in dit geval. :idea:
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: uitrijden garage fietspad

Bericht door Inazuma »

Je zou eventueel ook wat verder kunnen rijden zodat je (deels) in de parkeerstrook staat.
Dan kan er nog iemand achter je door ipv dat zoals nu het trottoir en het fietspad geblokkeerd zijn .
Gast

Re: uitrijden garage fietspad

Bericht door Gast »

Bedankt voor de info heren.
De gelijkgrondse berm/parkeerstrook is nauwelijks de breedte van een wagen. Wanneer ik dus de garage uitrijd en met de neus van de wagen stop net aan de rijstrook dan neem ik inderdaad zowel de berm als het fietspad als 80% van het voetpad in.
Er blijft nog een kleine strook vrij zodat voetgangers wel achter de wagen doorkunnen als ze niet willen wachten. Met de neus op de (drukke) weg gaan staan lijkt me nogal gevaarlijk.
Het is een recht stuk van het fietspad/de weg zodat we de fietsen wel zien aankomen én we kijken goed uit bij het uitrijden van de garage. Ben dus niet echt bang voor het aanrijden van een passerende voetganger of fiets. Alleen kan het wel eens gebeuren indien het om een sportieve fietser gaat of een bromfiets dat ik in snelheid geklopt wordt en ik dus, na het sluiten van de garage, reeds achter het stuur zit maar nog niet kunnen invoegen heb in het verkeer, en dus nog het fietspad even blokkeer. Meestal geen probleem, maar blijkbaar zijn sommige fietsers extreem gehaast en is het geen optie om even te remmen/stil te staan.
grts
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: uitrijden garage fietspad

Bericht door Benny Stinkens »

Gast schreef: Meestal geen probleem, maar blijkbaar zijn sommige fietsers extreem gehaast en is het geen optie om even te remmen/stil te staan.
Dat zegt dan meer over de fietsers dan over jou. :idea:
Zoals ik al eerder schreeft, kan men je niet dwingen tot iets wat onmogelijk is.
Zolang dat er geen ongeval of een agent die je wilt bekeuren er aan te pas komt,
is het een kwestie van leven en laten leven.

Als er wel een ongeval of bekeuring van komt is het voor ons onmogelijk om te voorspellen wat er gaat gebeuren.
Je hebt de wet tegen je en het zal dan aan de agent of rechter liggen hoe deze met de wet omgaan.

Ik opperde eerder ook een automatische poort, maar dit is ook geen goede oplossing :oops:
Je hoeft dan wel niet meer uit te stappen om je poort te sluiten, maar je zult wel moeten wachten totdat ze volledig dicht is.
Al vertrekken terwijl je poort nog maar half dicht is, zou in deze tijden ook geen slimme zet zijn :(
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: uitrijden garage fietspad

Bericht door de rijprof »

Ik denk dat je steeds moet vermijden om lang op een trottoir of fietspad te stoppen wanneer je het moet dwarsen.
Maar soms gaat het praktisch niet anders.
Je moet proberen om zo weinig mogelijk te hinderen maar soms kom je in een situatie waarbij je geen andere mogelijkheid hebt.
Even op de rijbaan parkeren, lijkt mij, op een heel drukke weg, niet aangewezen.

Je hebt er alles aan gedaan om zo weinig mogelijk te hinderen en de fietser zou daar ook begrip voor moeten hebben.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Gast

Re: uitrijden garage fietspad

Bericht door Gast »

Bedankt voor de info heren (of dames)
Zoals ik al vermoedde een kwestie van je gezond verstand te gebruiken en een beetje empathie aan beide kanten.
Mvg
Plaats reactie