parkeerverbod E1

Plaats hier andere vragen die niet meteen met de leerstof te maken hebben.
caroline001
Berichten: 3
Lid geworden op: 21 feb 2014, 12:55

parkeerverbod E1

Bericht door caroline001 »

Graag had ik een antwoord gekregen op de volgende situatie : ik rij met een schoolbus en regelmatig met een autocar. Reeds meer dan 1 jaar parkeer ik het voertuig na de dagtaak in de omgeving van mijn woning. Om de last van een dergelijk geparkeerd voertuig voor de omwonenden te spreiden, parkeer ik het voertuig op verschillende plaatsen in de omgeving. 1 persoon blijft echter last ondervinden en maakt zich boos. Daarom probeer ik zoveel mogelijk om het voertuig niet in de buurt van zijn woning te parkeren. Soms is dit echter niet mogelijk omwille van verscheidene redenen : wanneer ik even terugkom naar huis tijdens de dag zijn alle plaatsen in de straat meestal al bezet. Ook de rij- en rusttijden spelen soms een rol. Ik parkeer dus soms het voertuig waar er aan de rechterkant van de rijweg een verkeersbord E1 staat. Het eerste E1-bord heeft onderaan een klein bord met een zwarte pijl naar boven. Het laatste E1-bord (er staan er slechts 2) staat ongeveer 300meter verderop, vergezeld met onderaan een zwarte pijl naar beneden. Tussen deze twee borden zijn er 3 zijstraten. De verkeersborden E1 worden dus niet na ieder kruispunt herhaald. Mag ik mij parkeren tussen deze zijstraten in?
Mag ik hier stilstaan om bv. de nodige drank voor een toeristische reis in- of uit te laden?
Dank bij voorbaat voor de antwoorden.
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: parkeerverbod E1

Bericht door bert.covens »

caroline001 schreef:Ik parkeer dus soms het voertuig waar er aan de rechterkant van de rijweg een verkeersbord E1 staat. Het eerste E1-bord heeft onderaan een klein bord met een zwarte pijl naar boven. Het laatste E1-bord (er staan er slechts 2) staat ongeveer 300meter verderop, vergezeld met onderaan een zwarte pijl naar beneden. Tussen deze twee borden zijn er 3 zijstraten. De verkeersborden E1 worden dus niet na ieder kruispunt herhaald. Mag ik mij parkeren tussen deze zijstraten in?
70.2.2. Geldigheid van de verkeersborden E1, E3, E5, E7 en E9a tot E9g.

1° De verkeersborden E1, E3, E5, E7 en E9a tot E9g gelden langs de kant van de openbare weg waar zij geplaatst zijn en
vanaf het verkeersbord tot het volgende kruispunt.

De verkeersborden E1 en E3 gelden op de rijbaan en op de berm.

caroline001 schreef:Mag ik hier stilstaan om bv. de nodige drank voor een toeristische reis in- of uit te laden?
Dank bij voorbaat voor de antwoorden.
Een E1, verbiedt enkel het parkeren, niet het stilstaan. Stilstaan in de strikte betekenis die de wegcode eraan geeft, blijft dus toegelaten.

Wel opletten, er zit een klein addertje onder het gras:

Artikel 24. Stilstaan- en parkeerverbod

Het is verboden een voertuig te laten stilstaan of te laten parkeren op elke plaats waar het duidelijk een gevaar zou kunnen betekenen voor de andere weggebruikers of waar het hun onnodig zou kunnen hinderen, inzonderheid :

10° op minder dan 20 meter voor de verkeersborden

De bepalingen van 9° en 10° gelden niet voor voertuigen waarvan de hoogte, lading inbegrepen niet meer dan 1,65 m bedraagt, wanneer de onderkant van die verkeersborden of lichten zich ten minste 2 meter boven de rijbaan bevindt.


aangezien een autocar hoger is dan 1,65 m mag je dus ook niet stilstaan op minder dan 20 meter voor dat verkeersbord E1.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: parkeerverbod E1

Bericht door Inazuma »

caroline001 schreef:Het eerste E1-bord heeft onderaan een klein bord met een zwarte pijl naar boven. Het laatste E1-bord (er staan er slechts 2) staat ongeveer 300meter verderop, vergezeld met onderaan een zwarte pijl naar beneden. Tussen deze twee borden zijn er 3 zijstraten. De verkeersborden E1 worden dus niet na ieder kruispunt herhaald.
De geldigheid van dat parkeerverbod eindigt na het eerste kruispunt.


Of je er mag parkeren hangt er van af of er nog ergens zonale beperkingen zijn, of een ander parkeerverbod om een of andere reden, en of je correct parkeert.

De belangrijkste bepalingen en verboden :

http://wegcode.be/wetteksten/secties/kb ... /188-art23" target="_blank
http://wegcode.be/wetteksten/secties/kb ... /189-art24" target="_blank
http://wegcode.be/wetteksten/secties/kb ... /190-art25" target="_blank
caroline001
Berichten: 3
Lid geworden op: 21 feb 2014, 12:55

Re: parkeerverbod E1

Bericht door caroline001 »

Thanks voor de antwoorden. Voor mij is het nu duidelijk : ik kan dus parkeren (gezien het parkeerverbod stopt na het eerste kruispunt) en op voorwaarde dat ik minimum op 20 meter afstand sta van om het even welk verkeersbord.
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: parkeerverbod E1

Bericht door bert.covens »

Erachter, is geen probleem. Die 20 meter, geldt enkel ervoor.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Plaats reactie