Veranderingen vanaf februari 2014

Plaats hier andere vragen die niet meteen met de leerstof te maken hebben.
TuurDS

Veranderingen vanaf februari 2014

Bericht door TuurDS »

Ik las dat er vanaf februari 2014 enkele dingen veranderen voor het behalen van het rijbewijs.
Onder andere moet de naam van de begeleider nu op het voorlopig rijbewijs vermeld staan: klopt dit? Betekent dit dan dat je nu maar één enkele begeleider meer mag hebben?
Want op dit moment mag je toch bv. lessen volgen op de baan met de rijschool en daarnaast ook oefenen met bv. de ouders? Is het dan zo dat dit oefenen naast de lessen niet meer mogelijk zal zijn omdat er maar één begeleider meer mag zijn (de instructeur van de rijschool dus...)?
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: Veranderingen vanaf februari 2014

Bericht door bert.covens »

1. De begeleiders (maximaal 2) moeten idd. terug op het voorlopig rijbewijs gezet worden, je mag dus niet meer met om het even wie als begeleider rijden.
==> Dit staat echter volkomen los van het feit dat je nog altijd lessen mag volgen in een erkende rijschool.
2. Lessen tegen betaling mogen enkel nog gegeven worden een gebrevetteerd lesgever in dienst van een erkende rijschool.
3. Niet-erkende rijscholen zullen enkel nog lessen mogen geven met gebrevetteerde lesgevers (is nu ook al zo), maar nieuw hier is dat zulks enkel nog zal mogen mits zij zich verenigen in een VZW.
4. Als je tweemaal niet slaagt voor het theorie examen zal je terug lessen moeten volgen in een erkende rijschool vooraleer je opnieuw theorie mag afleggen. Reeds gevolgde lessen ROS op school, tellen niet mee.
5. Als je voorlopig rijbewijs vervallen is, mag je enkel nog met een erkende rijschool verder oefenen of op examen gaan. Ofwel zal je minstens 3 jaar moeten wachten vooraleer je terug mag herbeginnen. Je kan dus niet langer zomaar wisselen tussen verschillende voorlopig rijbewijzen. Je mag slechts één keer wisselen van 36 M naar 18 M of vice versa (zolang je voorlopig rijbewijs nog geldig is). Hiermee wil men uitstellertjes-gedrag wat aan banden leggen.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
p@rick
Berichten: 5
Lid geworden op: 07 dec 2013, 11:52

Re: Veranderingen vanaf februari 2014

Bericht door p@rick »

Zijn deze nieuwe maatregelen enkel van toepassing voor de kandidaat-bestuurders die vanaf februari met hun praktijkopleiding beginnen, of ook voor de reeds uitgereikte voorlopige rijbewijzen met geldigheid van 36 maanden ?
GRO
Administrator
Berichten: 12745
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: Veranderingen vanaf februari 2014

Bericht door GRO »

Voor sommige zijn overgangsmaatregelen.
Daarenboven zijn er nog een reeks verwacht. van de Vlaamse regering.

Het staat uitgeleged in ons praktijkboek.
http://www.gratisrijbewijsonline.be/beg ... jkboek.htm
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: Veranderingen vanaf februari 2014

Bericht door bert.covens »

p@rick schreef:Zijn deze nieuwe maatregelen enkel van toepassing voor de kandidaat-bestuurders die vanaf februari met hun praktijkopleiding beginnen, of ook voor de reeds uitgereikte voorlopige rijbewijzen met geldigheid van 36 maanden ?
Er zijn inderdaad overgangsbepalingen :

De voorlopige rijbewijzen afgegeven vóór 03/02/2014 blijven geldig tot de op het document vermelde uiterste geldigheidsdatum. Hierop blijven de "oude" bepalingen nog van toepassing.
Na het verstrijken van de geldigheid van deze voorlopige rijbewijzen, is men onderworpen aan de bepalingen van artikel 5/1 v/h nieuwe Koninklijk Besluit.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Ine B

Re: Veranderingen vanaf februari 2014

Bericht door Ine B »

Zijn er dan ook meer vragen dan voor die veranderingen?
Dat gaat gelijk rond, dat het moeilijker wordt en er het dubbele van de vragen zijn. Klopt dat of is het enkel dat je je begeleiders op je voorlopig rijbewijs mag zetten, etc.?
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: Veranderingen vanaf februari 2014

Bericht door bert.covens »

Het aantal vragen op een theorie-examen is 50, en dat blijft zo.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Centaine

Re: Veranderingen vanaf februari 2014

Bericht door Centaine »

Waar kan ik informatie vinden over een gebrevetteerde rijinstructeur in dienst bij een vzw?
Welke vzw's zijn dit?
GRO
Administrator
Berichten: 12745
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: Veranderingen vanaf februari 2014

Bericht door GRO »

Voorheen konden rijschoolinstructeurs zonder actief te zijn in een rijschool, tegen betaling opleiding geven. Daarvoor hadden ze meestal kleine eenmanszaken.
Dat mag nu niet meer. Het kan alleen als ze in VZW verband actief zijn.
Ik ken momenteel geen dergelijke VZW's.
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Veranderingen vanaf februari 2014

Bericht door Inazuma »

GRO schreef:Voorheen konden rijschoolinstructeurs zonder actief te zijn in een rijschool, tegen betaling opleiding geven. Daarvoor hadden ze meestal kleine eenmanszaken.
Dat mag nu niet meer. Het kan alleen als ze in VZW verband actief zijn.
Ik ken momenteel geen dergelijke VZW's.
1 minuut googlen ...

Er zijn al dergelijke VZWs, de mensen die aan rijbegeleiding buiten de rijschool doen, gingen zich uiteraard niet zomaar laten broodroven ...

http://www.leerautorijden.be" target="_blank
Ag_

Re: Veranderingen vanaf februari 2014

Bericht door Ag_ »

Als je een voorlopig rijbewijs 36M hebt behaald vóór 3/2/2014 en maar na 3/2/2014 de switch maakt naar een 18M, zijn dan de nieuwe of oude regels van toepassing?
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Veranderingen vanaf februari 2014

Bericht door Inazuma »

Ag_ schreef:Als je een voorlopig rijbewijs 36M hebt behaald vóór 3/2/2014 en maar na 3/2/2014 de switch maakt naar een 18M, zijn dan de nieuwe of oude regels van toepassing?
De oude, zolang je voorlopige rijbewijs geldt ...

Zodra dat afloopt, val je blijkbaar onder de nieuwe regeling en kan je de eerste 3 jaar geen nieuw voorlopig rijbewijs krijgen ...
Inna Eels

Re: Veranderingen vanaf februari 2014

Bericht door Inna Eels »

Ben je dat zeker? Ik had ergens gevonden dat als je jouw rijbewijs inwisselde (van 36 naar 18 maanden), de nieuwe regels zouden gelden, maar ik vind het niet meer terug...

Ik begrijp waar de nieuwe regeling vandaan komt, maar als je niet meer bij je ouders woont, zijn die nieuwe regels voor de begeleider na het volgen van 20 uur les echt wel lastig... zeker als je maar 1 auto hebt en jouw partner nog niet 8 jaar zijn rijbewijs heeft :? nu moet ik kiezen tussen ofwel weinig rijden omdat ik er altijd naar mijn ouders voor moet gaan, ofwel weinig rijden omdat ik enkel alleen mag rijden....
Inna Eels

Re: Veranderingen vanaf februari 2014

Bericht door Inna Eels »

Aha ik heb het gevonden:

"Indien de kandidaat houder is van een voorlopig rijbewijs 36 maanden, uitgereikt vóór 03.02.2014,
kan hij dit nog omwisselen voor een voorlopig rijbewijs van 18 maanden, maar enkel binnen de
geldigheid van het voorlopig rijbewijs van 36 maanden, en op voorwaarde dat hij vóór 03.02.2014
nog geen voorlopig rijbewijs van 18 maanden gehad heeft. Het voorlopig rijbewijs van 18 maanden,
uitgereikt vanaf 03.02.2014, valt onder de regels die gelden vanaf 03.02.2014
(zie verder)."

(bron: http://www.autoveiligheid.be/Doc/IIEC-OMZ-2014-01.pdf" target="_blank)

Dus, als je inwisselt, zijn de nieuwe regels van toepassing! (spijtig genoeg voor mij :()
Sanne87
Berichten: 100
Lid geworden op: 27 sep 2013, 15:38

Re: Veranderingen vanaf februari 2014

Bericht door Sanne87 »

Inna Eels schreef:Ik begrijp waar de nieuwe regeling vandaan komt, maar als je niet meer bij je ouders woont, zijn die nieuwe regels voor de begeleider na het volgen van 20 uur les echt wel lastig... zeker als je maar 1 auto hebt en jouw partner nog niet 8 jaar zijn rijbewijs heeft :? nu moet ik kiezen tussen ofwel weinig rijden omdat ik er altijd naar mijn ouders voor moet gaan, ofwel weinig rijden omdat ik enkel alleen mag rijden....
Mee eens! Niets aan te doen natuurlijk, maar ik ben heel blij dat ik mijn voorlopig rijbewijs heb van voor deze veranderingen. Nu kan mijn partner meerijden, terwijl ik anders eigenlijk alleen maar alleen had kunnen rijden. Dit is niet alleen beter voor als we samen ergens naartoe gaan (nu kan ik rijden en dus ervaring opdoen), maar zo heb ik tenminste ook iemand bij me die me kan wijzen op fouten. Als ik vooral alleen had gereden, had ik waarschijnlijk dezelfde fouten gemaakt, maar zonder te beseffen dat dit fout was.
Plaats reactie