Veranderingen vanaf februari 2014

Plaats hier andere vragen die niet meteen met de leerstof te maken hebben.
Inazuma
Berichten: 11359
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Veranderingen vanaf februari 2014

Bericht door Inazuma »

Inazuma schreef:
Ag_ schreef:Als je een voorlopig rijbewijs 36M hebt behaald vóór 3/2/2014 en maar na 3/2/2014 de switch maakt naar een 18M, zijn dan de nieuwe of oude regels van toepassing?
De oude, zolang je voorlopige rijbewijs geldt ...

Zodra dat afloopt, val je blijkbaar onder de nieuwe regeling en kan je de eerste 3 jaar geen nieuw voorlopig rijbewijs krijgen ...
Ik wil de lezers het antwoord van de FOD Mobiliteit niet onthouden ...

FOD Mob schreef:Ik begrijp de ongenoegen van deze kandidaat-bestuurders, maar het is de keuze geweest van onze Staatssecretaris om een einde te maken aan de misbruiken van de vrije begeleiding.
Wie geen examen gedaan heeft, of niet tijdig geslaagd is, is nu dus een misbruiker van de vrije begeleiding :!:
Fraaie instelling hebben ze daar in Brussel.

Dat de overheid (minister Renaat Landuyt) dat uitstellen zélf doelbewust toeliet, wordt nu de kandidaat bestuurders aangewreven.
Dat er misschien ook wel eens andere redenen konden zijn ... tant pis.
Dat iemand die na een tijd uitstellen, en dan uiteindelijk goed bezig was met zijn opleiding zo ook gestraft wordt wanneer zijn voorlopig rijbewijs vervalt ... brute pech :!:

FOD Mob schreef:Indien een kandidaat wenst gebruik te maken van een voorlopig rijbewijs, dan is het de bedoeling om te oefenen om vervolgens een poging te wagen tot slagen voor een praktisch examen. Als men echter de kandidaten geen beperking op gebruik van het voorlopig rijbewijs oplegt, blijven er steeds jongeren rondrijden met een voorlopig rijbewijs zonder ooit een poging te doen voor het behalen van hun rijbewijs.
Natuurlijk is het de bedoeling om examen te gaan doen, maar de wetgeving van Landuyt liet dat eindeloos uitstelgedrag wel doelbewust toe - wat al in 2006 een terechte opmerking was.

Dat wordt dan nu opgelost op de kap van de kandidaat bestuurders die hun voorlopig rijbewijs B zien vervallen relatief kort na de invoering van de nieuwe regels door Wathelet.
Zij konden ervoor vaak niet of niet meer omschakelen, of enkel omschakelen mits minstens 20 uur rijles te volgen.


Men had hen als overgangsmaatregel probleemloos een nieuw voorlopig rijbewijs B kunnen geven, na de theorie te hernieuwen, maar met een kortere geldigheidsduur (pakweg een jaar of zo).

Maar neen, men kiest er voor om hen het ineens 3 jaar onmogelijk te maken om nog een voorlopig rijbewijs B te krijgen ...
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Veranderingen vanaf februari 2014

Bericht door de rijprof »

De leerling bestuurders worden brutaal voor een voldongen feit gesteld. :evil:
Men had minstens een overgangsmaatregel moeten voorzien voor wie gestart is in het oude systeem waarbij je nog 1 kans krijgt om het voorlopig rijbewijs te verlengen of om te wisselen.

Nog maar eens een bijkomende handicap voor jongeren die niet gemakkelijk aan werk (kunnen) geraken zonder rijbewijs...
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
spacecrumb
Berichten: 2
Lid geworden op: 01 apr 2014, 18:25

Re: Veranderingen vanaf februari 2014

Bericht door spacecrumb »

Ik heb een paar vragen ivm de nieuwe regeling maar wou geen nieuw topic aanmaken dus ik gooi het hier even neer.

Mijn voorlopig rijbewijs (36M) is eind vorig jaar vervallen. Nu heb ik mijn theorie een paar weken geleden opnieuw gedaan zonder dat ik iets van die nieuwe regeling wist. Ik heb dus gewoon een attest voor het aanvragen van een voorlopig rijbewijs en het resultaat (fouten etc) op papier gekregen. Is dat genoeg of moet ik een ander attest hebben?
Nu ga ik binnenkort dus mijn 6u rijschool doen. Mag ik dan nu ook met mijn begeleider rondrijden of kan ik echt enkel met de rijschool rijden?

Oef.. iemand antwoorden? Alvast bedankt!
Inazuma
Berichten: 11359
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Veranderingen vanaf februari 2014

Bericht door Inazuma »

spacecrumb schreef:Mijn voorlopig rijbewijs (36M) is eind vorig jaar vervallen.
Doordat je niet voor 3 februari 2014 een nieuw voorlopig rijbewijs B aangevraagd hebt, val je nu in de "nieuwe" regeling.

Gevolgen :
- je kan de eerstvolgende 3 jaar geen nieuw voorlopig rijbewijs B meer krijgen ... tot ergens eind 2016 dus :!:
- wil je eerder een rijbewijs B behalen, dan moet je de scholing verder zetten via de rijschool (oefenen + examen afleggen)

Nu heb ik mijn theorie een paar weken geleden opnieuw gedaan zonder dat ik iets van die nieuwe regeling wist.
Dat is geen verlies, je moet in de afgelopen 3 jaar de theorie afgelegd hebben, om examen te mogen doen.
Ik heb dus gewoon een attest voor het aanvragen van een voorlopig rijbewijs en het resultaat (fouten etc) op papier gekregen. Is dat genoeg of moet ik een ander attest hebben?
Dat volstaat niet om met een begeleider te mogen rijden.
Daarvoor moet je een voorlopig rijbewijs B hebben, en dat kan je vooreerst dus niet meer krijgen.
Nu ga ik binnenkort dus mijn 6u rijschool doen.
Dat is het minimum aantal lesuren dat je moet volgen om, na het aflopen van je eerdere voorlopig rijbewijs B, met de rijschool examen te mogen afleggen ...
Mag ik dan nu ook met mijn begeleider rondrijden of kan ik echt enkel met de rijschool rijden?
Je mag NIET meer met een begeleider rijden - tenzij buiten de openbare weg (*)
Enkel rijschool.


(*) terreinen waar je zonder toegangscontrole op kan rijden, parkings van warenhuizen, bedrijven, ... zijn volgens de rechtspraak deel van de openbare weg (een definitie daarvan bestaat niet) .
De gevolgen van die rechtspraak zijn zéér vergaand.
Sommige rijscholen hebben oefenterreinen waar hun leerlingen tussen de lessen mogen komen oefenen met eigen auto (jij mag er dan NIET zelf naar toe rijden !) - dit kan echter enkel als er ook een vorm van toegangscontrole is, bvb door een sleutel mee te geven.
spacecrumb
Berichten: 2
Lid geworden op: 01 apr 2014, 18:25

Re: Veranderingen vanaf februari 2014

Bericht door spacecrumb »

Bedankt voor het spoedige antwoord!
Inazuma schreef:
Ik heb dus gewoon een attest voor het aanvragen van een voorlopig rijbewijs en het resultaat (fouten etc) op papier gekregen. Is dat genoeg of moet ik een ander attest hebben?
Dat volstaat niet om met een begeleider te mogen rijden.
Daarvoor moet je een voorlopig rijbewijs B hebben, en dat kan je vooreerst dus niet meer krijgen.
Nee dat snap ik ook. Ik bedoelde eerder of ik een ander attest nodig heb van het examencentrum als bewijs dat ik het gehaald heb of of dit genoeg is. Ik weet niet of ze je ander papierwerk meegeven als je zegt dat je in die regeling zit.
Inazuma
Berichten: 11359
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Veranderingen vanaf februari 2014

Bericht door Inazuma »

spacecrumb schreef:Nee dat snap ik ook. Ik bedoelde eerder of ik een ander attest nodig heb van het examencentrum als bewijs dat ik het gehaald heb of of dit genoeg is. Ik weet niet of ze je ander papierwerk meegeven als je zegt dat je in die regeling zit.
Je hebt nog een attest nodig van de gemeente dat je reeds onder dekking van een voorlopig rijbewijs B, minstens 3 maanden scholing doorlopen hebt.

Attest van slagen voor theorie B.

Na de opleiding van de rijschool, het attest daarvan.

http://wegcode.be/wetteksten/secties/kb ... 06/781-hs3" target="_blank
Artikel 8
De kandidaat voor het rijbewijs B mag deelnemen aan het praktisch examen vanaf de leeftijd van 18 jaar. De kandidaat moet sinds minder dan drie jaar geslaagd zijn voor het theoretisch examen of ervan vrijgesteld zijn krachtens artikel 28 van het koninklijk besluit van 23 maart 1998 betreffende het rijbewijs.

De kandidaat legt een geldig voorlopig rijbewijs B waarvan hij sinds minstens drie maanden houder is of een getuigschrift van praktisch onderricht afgegeven door een rijschool voor ten bewijs dat de lessen bedoeld in het artikel 5/1, § 1 werden gevolgd; in dat laatste geval, legt hij een attest voor, afgegeven door de overheid bedoeld in artikel 10 waaruit blijkt dat hij een scholing van ten minste drie maanden heeft gevolgd onder dekking van een voorlopig rijbewijs B.
P18

Re: Veranderingen vanaf februari 2014

Bericht door P18 »

Geachte,

Een vraagje mbt nieuwe regeling. Even mijn situatie uitleggen.

Ik haalde mijn voorlopig rijbewijs een aantal jaar geleden (36 maanden --> geldig tot 08/03/2012). Helaas ben ik door omstandigheden (psychische problemen, depressie, paniekaanvallen) er helaas niet in geslaagd op een degelijke manier met de auto te rijden. Nu ik mijn leven wat meer op de rails heb probeer ik terug met de auto te rijden. Ik heb zopas mijn theoretisch examen goed gedaan (49/50) en ben klaar om weer achter het stuur te zitten. Ik vroeg me af wat mijn situatie nu is als gevolg van de nieuwe regeling? Zoals ik begrijp, moet ik 6 uur praktijkonderricht volgen? En ik kan enkel rijden dmv de rijschool?

Mvg,
GRO
Administrator
Berichten: 12758
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: Veranderingen vanaf februari 2014

Bericht door GRO »

moet ik 6 uur praktijkonderricht volgen
MINIMUM 6 uur alvorens je met de rijschool praktijkexamen mag gaan afleggen.
Inazuma
Berichten: 11359
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Veranderingen vanaf februari 2014

Bericht door Inazuma »

P18 schreef:Ik haalde mijn voorlopig rijbewijs een aantal jaar geleden (36 maanden --> geldig tot 08/03/2012).
Ik vroeg me af wat mijn situatie nu is als gevolg van de nieuwe regeling? Zoals ik begrijp, moet ik 6 uur praktijkonderricht volgen? En ik kan enkel rijden dmv de rijschool?
Rijschool ...
... of wachten tot 8/3/2015 om een nieuw voorlopig rijbewijs te gaan halen .
Plaats reactie