Voorrang (van rechts) fietser

Plaats hier andere vragen die niet meteen met de leerstof te maken hebben.
arn
Berichten: 12
Lid geworden op: 04 mar 2013, 16:01

Voorrang (van rechts) fietser

Bericht door arn »

Beste panelleden,
Stel mij de vraag wie voorrang heeft op volgend T-kruispunt te 2950 Kapellen, m.n. kruispunt Streepstraat - Parijse weg, waarvan onderstaande link met maps.google.
( https://maps.google.com/?ll=51.31282,4.40965&z=19&t=h" target="_blank )

Parijse weg is berijdbaar voor auto’s in beide richtingen en heeft een afzonderlijk fietspad met fietsverkeer in beide richtingen. Streepstraat is aan dat kruispunt uitgevoerd als enkelrichtingsstraat (weg van Parijse weg) voor auto’s en beschikt over een afzonderlijk fietspad met fietsverkeer in beide richtingen.

Begeef ik mij als fietser richting noorden op de Parijse weg, dan heb ik voorrang op de auto die vanuit de Parijse weg de Streepstraat zou indraaien; geef ik voorrang van rechts aan fietsers die uit deze Streepstraat aankomen, zoals aangegeven met bord B17.
Begeef ik mij als fietser richting zuiden op de Parijse weg, mag ik de Streepstraat gewoon oversteken ingevolge het ontbreken van enig verkeersbord. Echter, de auto die dit stuk Streepstraat in de verboden richting zou berijden (overschrijden van bord C1), komt aan het T-kruispunt met de Parijse weg en staat … voor het bord voorrang van rechts (B17)? Wie heeft hier nu voorrang (van rechts), de fietser (uit noordelijke richting), de auto die de verboden richting is ingereden?

Graag enige opheldering.
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: Voorrang (van rechts) fietser

Bericht door Benny Stinkens »

Het lijkt me een rare situatie daar. :?
Uit wat kan jij bv uitmaken dat het fietsverkeer op de parijse weg op dit fietspad in 2 richtingen mag gebeuren. :?:
Ik zie aan ene kant het bord fietspad staan, maar kan nergens zien dat dit ook aan de andere kant blauw van kleur is.

Ook als je de streepstraat inkijkt zie je het bord éénrichtingsverkeer, maar nergens een uitzondering dat er fietsers in 2 richtingen mogen rijden. :?:
Daartegen als je uit de streepstraat komt staat daar inderdaad een c1 met daar een onderbord uitgezonderd (brom)fietsers.

Hoe dan ook:
Een auto die uit een verboden richting komt heeft geen recht op voorrang van rechts :idea:
12.3.1. Elke bestuurder moet voorrang verlenen aan de bestuurder die van rechts komt, behalve indien hij op een rotonde rijdt of indien de bestuurder die van rechts komt uit een verboden rijrichting komt.
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
arn
Berichten: 12
Lid geworden op: 04 mar 2013, 16:01

Re: Voorrang (van rechts) fietser

Bericht door arn »

Het fietspad Parijse weg en Streepstraat zijn berijdbaar in beide richtingen sinds ... jaren. Dit wordt als volgt aangegeven. Voor Parijse weg is, in de richting noord-zuid, het fietspad aangegeven met een bord D7 ter hoogte van de Bonaparte laan. De fietsrichting zuid-noord wordt aangegeven aan het andere einde van dit fietspad ter hoogte van de Hoevense baan, eveneens met een bord D7. Ter hoogte van de dwarsverbinding (T-kruispunt) Krekelenberg-Parijse weg werd ook een bord D7 (fietspad) aangebracht, echter evenwijdig geplaatst aan het fietspad (van toepassing op beide richtingen?).
Voor de Streepstraat geldt dezelfde opmerking van ... jaren. Louter verkeerskundig werd ter hoogte van 4 dwarsverbindingen (T-kruispunten) in de Streepstraat een bord D7 (fietspad) aangebracht, evenwijdig aan dat fietspad. Verder verwijderd van de Parijse weg, naar de Kapelse straat toe mogen de fietsers die zich begeven naar deze straat de Streepstraat dwarsen d.m.v. een fietsoversteekplaats. Hier valt dus af te leiden dat er in beide richtingen kan gefietst worden over dit fietspad.
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: Voorrang (van rechts) fietser

Bericht door Benny Stinkens »

Het mag dan wel met goede bedoelingen zijn, maar wettelijk klopt het van geen kanten.
Hoe dan ook, ik denk dat jou voorrangsvraag wel voldoende beantwoord is als ik schreef:
Hoe dan ook:
Een auto die uit een verboden richting komt heeft geen recht op voorrang van rechts

Citaat:

12.3.1. Elke bestuurder moet voorrang verlenen aan de bestuurder die van rechts komt, behalve indien hij op een rotonde rijdt of indien de bestuurder die van rechts komt uit een verboden rijrichting komt.
Of zit je nog met iets anders wat je wou vragen :?:
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
arn
Berichten: 12
Lid geworden op: 04 mar 2013, 16:01

Re: Voorrang (van rechts) fietser

Bericht door arn »

Mag uit vorig bericht het citaat "Hoe dan ook: een auto die uit een verboden richting komt heeft geen recht op voorrang van rechts", worden aangevuld met : ongeacht het feit dat daar een bord (B17) voorrang van rechts geplaatst werd?
Is er geen conflict tussen prioriteit tekens boven regels?
Mag ik besluiten dat een fietser, die richting noord-zuid fietst, zich geen zorgen hoeft te maken bij het overschrijden van dat T-kruispunt?

Bijkomende vraag i.v.m. een bord D7 (fietspad) evenwijdig geplaatst aan het fietspad. Betekent dit dat het fietspad automatisch berijdbaar is in beide richtingen?.
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: Voorrang (van rechts) fietser

Bericht door Benny Stinkens »

Mag uit vorig bericht het citaat "Hoe dan ook: een auto die uit een verboden richting komt heeft geen recht op voorrang van rechts", worden aangevuld met : ongeacht het feit dat daar een bord (B17) voorrang van rechts geplaatst werd?
Dit zal eerder voer worden voor een rechtbank als daar iets zou gebeuren. :idea:
Bij de regel voorrang van rechts staat er duidelijk bij dat men niet voorrang hoeft te verlenen aan de bestuurder die van rechts komt als deze uit een verboden richting komt.

De vraag van jou als ik goed begrepen heb is:
Het verkeersteken B17 zou anders zijn dan de voorrangsregel voorrang van rechts, dus zou het kunnen dat de persoon die uit een verboden richting komt alsnog voorrang zou hebben :?:
Met als argument dat dit dus wel vermeld staat bij de verkeersregel voorrang van rechts maar niet bij het bord B17.

Ik ga even overleggen met mijn collega's, want je hebt wel degelijk een punt. (en op dit kruispunt staat inderdaad de B17)
Mag ik besluiten dat een fietser, die richting noord-zuid fietst, zich geen zorgen hoeft te maken bij het overschrijden van dat T-kruispunt?
Dit zou ik niet zomaar stellen.
Het fietspad loopt niet door op het kruispunt.
Bijgevolg heeft de fietser of de bromfietser die van rechts komt nog steeds recht op voorrang van rechts want deze komt niet uit een verboden richting.

Ik kom hoe dan ook nog niet uit aan dit kruispunt.
Er staat een bord D7
er zijn ook 2 onderbroken strepen op dit fietspad
Op het kruispunt zelf maakt men daar parallellogrammen van.
Bijkomende vraag i.v.m. een bord D7 (fietspad) evenwijdig geplaatst aan het fietspad. Betekent dit dat het fietspad automatisch berijdbaar is in beide richtingen?.
Neen, vandaar dat ik ook schreef dat dit daar wettelijk van geen kanten klopt. :idea:
Als je het bord D7 voor je hebt (met de blauwe kant dus) mag je het in die richting gebruiken.
Als tegen de achterkant van D7 aankijkt mag je dit dus niet.
Is de D7 aan beide zijden met de blauwe kant zicht baar dan is dit een teken dat je dit fietspad aan beide kanten mag gebruiken.

Het feit dat er dan nog 2 onderbroken lijnen aanwezig zijn op dit fietspad maakt het nog ingewikkelder.
ik opperde al dat ik er sterk aan twijfelde of dit fietspad wel in 2 richtingen mocht gebruikt worden.
9.1.2.1° Wanneer de openbare weg een berijdbaar fietspad, aangeduid door wegmarkeringen zoals bepaald in artikel 74, omvat, dan moeten de fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse A, dit fietspad volgen voor zover het rechts in hun rijrichting ligt. Zij mogen een dergelijk fietspad niet volgen, wanneer dit links in hun rijrichting ligt.
Artikel 74. Overlangse markeringen die een fietspad aanduiden

Het deel van de openbare weg dat afgebakend is door twee evenwijdige witte onderbroken strepen en dat niet breed genoeg is voor het autoverkeer, is een fietspad.
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Plaats reactie