Mag je nog rijden na aanvraag rijbewijs B?

Plaats hier andere vragen die niet meteen met de leerstof te maken hebben.
Chr

Mag je nog rijden na aanvraag rijbewijs B?

Bericht door Chr »

Hallo iedereen,

Eerst en vooral hartelijk dank voor alle tips & tricks hier op het forum. Ik ben gisteren geslaagd voor mijn praktijkexamen en dat is zeker dankzij deze website :!:

Ik heb echter nog één resterende vraag: ik zou straks graag mijn rijbewijs gaan aanvragen in het stadhuis. Op hun website las ik dat het minstens 4 werkdagen duurt voor je nieuwe Europese rijbewijs klaar is. Mag ik in afwachting nog steeds rondrijden met mijn voorlopig rijbewijs (18 maanden)? Het is nog niet vervallen. Of moet ik dat afgeven wanneer ik mijn rijbewijs aanvraag?

't Is maar dat ik erna nog thuis wil raken :lol: .

O ja, nog een andere praktische vraag van een andere orde: moet je voor dat Europese rijbewijs een pasfoto meenemen of halen ze die van je paspoort?

Alvast mijn excuses als deze vraag al vaker gesteld werd, ik vond niet meteen een soortgelijk topic terug op het forum, vandaar. :-)

Groetjes,
Chr
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: Mag je nog rijden na aanvraag rijbewijs B?

Bericht door GRO »

Als jij bij de aanvraag je VR niet moet afgeven en dus nog 4 dagen mag houden, is er geen problem.
Zonder VR of definitief ribewijs mag je niet rijden.
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4318
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Re: Mag je nog rijden na aanvraag rijbewijs B?

Bericht door Stefan Peeters »

De pasfoto nemen ze voor zover ik weet van je identiteitskaart.

Zolang je voorlopig rijbewijs geldig is mag je daarmee rijden, je moet dat niet afgeven bij het aanvragen van je definitief rijbewijs. Je moet nog wel de voorwaarden respecteren (niet rijden in weekendnachten, evt begeleider/passagiers,... )
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
Chr

Re: Mag je nog rijden na aanvraag rijbewijs B?

Bericht door Chr »

Bedankt voor de snelle antwoorden ! :)

Ik ben zonet naar het stadhuis geweest en ze nemen inderdaad het pasfotootje op je identiteitskaart. Je mag nog een andere (recentere) pasfoto meenemen als je veel veranderd bent maar het hoeft dus niet.

Mijn voorlopig rijbewijs mocht ik nog bijhouden tot ik mijn definitieve rijbewijs heb. Tot dan moet ik zoals Stefan Peeters al zei nog rondrijden onder de voorwaarden van dat voorlopig rijbewijs (dus nog met een 'L' op mijn achterruit).
vadim braye
Berichten: 15
Lid geworden op: 01 jan 2013, 13:31

Re: Mag je nog rijden na aanvraag rijbewijs B?

Bericht door vadim braye »

Snap het niet waarom ze op gemeentehuis dan geen voorlopig papier meegeven waarmee je mag rijden volgens u definitief rijbewijs.

uiteindelijk ben je geslaagd voor uw praktijk.
Je hebt je tegenover een examinator bewezen dat je je rijbewijs waard bent.

volgens mij hebben die brave mensen in brussel toen het idee van die bankkaart formaat voor rijbewijzen niet bij stilgestaan 'wat doen tijdens die 3 dagen wachten.

toen ik door mijn pratijk was (gelukkig was nog papieren rijbewijs) kon ik niet rap genoeg mijn rijbewijs krijggen.
Brent Geerts
Medewerker
Berichten: 431
Lid geworden op: 10 apr 2014, 22:10
Locatie: Mol

Re: Mag je nog rijden na aanvraag rijbewijs B?

Bericht door Brent Geerts »

Tja, dat is nu eenmaal zo bepaald en daar kunnen wij ook niet veel aan doen (het is vervelend ik weet het :mrgreen: )
When you think you know it all, it's a sure sign you don't -Colin McRae
Plaats reactie