Gordel verantwoordelijkheid

Plaats hier andere vragen die niet meteen met de leerstof te maken hebben.
Anno_1993

Gordel verantwoordelijkheid

Bericht door Anno_1993 »

Hallo

Stel je hebt je voorlopig rijbewijs en je gaat met de rijschool leren rijden. De leerling draagt zijn gordel niet tijdens het rijden. De leerling is hier dus in fout. Maar wie is er verantwoordelijk als de politie hem aanhoudt? De begeleider moet denk ik de leerling hierop wijzen, maar de leerling moet hier zelf aan denken. Hoe zit het precies?
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: Gordel verantwoordelijkheid

Bericht door Benny Stinkens »

De leerling zal de boete krijgen.
In de wet staat:
35.1.1. De bestuurder en de passagiers van auto’s die aan het verkeer deelnemen, moeten de veiligheidsgordel dragen, op de plaatsen die ermee zijn uitgerust.
Er staat dus nergens dat je verplicht bent om iemand anders op gordel dracht te wijzen. :idea:

Een ander voorbeeld:
Je bent bestuurder, jij draagt de gordel maar je passagier niet = passagier krijgt boete, niet de bestuurder.
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: Gordel verantwoordelijkheid

Bericht door bert.covens »

Even aanvullend: uiteraard voor kinderen, draai je als bestuurder wél op voor de boete.... En werd het recentelijk zelfs tot derdegraads-overtreding gemaakt.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: Gordel verantwoordelijkheid

Bericht door Benny Stinkens »

bert.covens schreef:Even aanvullend: uiteraard voor kinderen, draai je als bestuurder wél op voor de boete.... En werd het recentelijk zelfs tot derdegraads-overtreding gemaakt.
Ik ga er van uit dat je voor je minderjarige kinderen er voor op draait, maar wat als deze meerderjarig zijn :?:
Of nog sterker, wat als het niet jouw kinderen zijn :?:
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: Gordel verantwoordelijkheid

Bericht door bert.covens »

Benny Stinkens schreef: Ik ga er van uit dat je voor je minderjarige kinderen er voor op draait, maar wat als deze meerderjarig zijn :?:
Ik neem aan dat meerderjarigen verantwoordelijk zijn voor hun eigen inbreuken.
Benny Stinkens schreef: Of nog sterker, wat als het niet jouw kinderen zijn :?:
Als het om minderjarige kinderen gaat, blijf je als chauffeur verantwoordelijk. Dus ofwel ervoor zorgen dat de kids correct vastgeklikt zijn, ofwel niet vertrekken.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Plaats reactie