Wat is de beste en veiligste snelheid op de autosnelweg?

Plaats hier andere vragen die niet meteen met de leerstof te maken hebben.
..........

Wat is de beste en veiligste snelheid op de autosnelweg?

Bericht door .......... »

Hoe snel rij je best op de autosnelweg?

Ik rij liefst zo traag mogelijk, dacht dat dit veiliger was, maar ik heb geleerd dat je best even snel rijdt als de rest?

90 km/h is akelig en vaak toch trager dan de rest, maar 70 km/h is nog veel trager, wel een veiliger gevoel.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Wat is de beste en veiligste snelheid op de autosnelweg?

Bericht door de rijprof »

90 is nog aanvaardbaar, dan ben je mee met de snelheid van vrachtwagens.
70 (hetgeen de minimumsnelheid is op snelwegen) begint toch gevaarlijk te worden en storend bovendien.
De meeste achterliggers, ook vrachtwagens, moeten jou dan inhalen en vinden dat echt niet leuk.

Tracht goed mee te gaan met op zijn minst aan de snelheid van de traagste voertuigen en dat zijn meestal de vrachtwagens aan 90 zodat er weinig of geen snelheidsverschil is.

Persoonlijk hang ik niet graag tussen vrachtwagens, zeker als ze te weinig veiligheidsafstand houden.
Het is veiliger om ze in te halen als dat kan.

Tip: tracht heel ver te kijken en dan lijkt jouw snelheid minder snel.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
curieuzeneus
Berichten: 22
Lid geworden op: 12 aug 2010, 17:30

Re: Wat is de beste en veiligste snelheid op de autosnelweg?

Bericht door curieuzeneus »

Hou er rekening mee dat vrachtwagens vaak op hun begrenzer rijden (91..92 km/h). Dat toestel is officieel geijkt en vrij juist. Maar de snelheidsmeters in auto's zitten er doorgaans een paar km onder (mijn auto doet met GPS 120 als mijn teller 126 aanwijst). Als je dus haarfijn 90 gaat rijden op je teller, rijd je in feite 85 en irriteer je de truckers wschl. nog veel meer omdat het voorbijsteken dan veel langer duurt.

En voorts is het idd. zo dat het de snelheidsverschillen zijn die je best zo klein mogelijk houdt. Als ik 70 zou rijden op de snelweg, zou ik me daar heel wat minder op mijn gemak bij voelen als wanneer ik 110 rij. Auto's vliegen me dan nl. tegen 50..60 km/h voorbij (en kunnen, als ze me te laat zien, mij ook aan die snelheid aanrijden), terwijl het anders maar 10..20 is.
Plaats reactie