L laten hangen met echt rijbewijs (geen voorlopig)

Plaats hier andere vragen die niet meteen met de leerstof te maken hebben.
Gaste

L laten hangen met echt rijbewijs (geen voorlopig)

Bericht door Gaste »

Ik ben geslaagd voor mijn praktijkexamen, maar voel me veiliger met een L, mag ik nog een L hangen in mijn auto in 2013 en 2014 (en later)?

Indien ja, mag ik ook een L vandoor hangen?

Zeer bedankt bij voorbaat!
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: L laten hangen met echt rijbewijs (geen voorlopig)

Bericht door Benny Stinkens »

Er staat nergens in de wet dat het verboden is om met een L rond te rijden.
En wat niet verboden is, is .................. :wink:
Ik persoonlijk zou het niet doen, meestal werkt een L zoals een rode lap op een stier.
Jij hebt er blijkbaar betere ervaringen mee :wink:
Proficiat met je slagen.
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Gast

Re: L laten hangen met echt rijbewijs (geen voorlopig)

Bericht door Gast »

Benny Stinkens schreef:Er staat nergens in de wet dat het verboden is om met een L rond te rijden.
En wat niet verboden is, is .................. :wink:
Ik persoonlijk zou het niet doen, meestal werkt een L zoals een rode lap op een stier.
Jij hebt er blijkbaar betere ervaringen mee :wink:
Proficiat met je slagen.
Ik zou eerder denken dat andere bestuurders voorzichtiger zijn.

Ik vind het namelijk zeer akelig wanneer camions dichter achter mij rijden op de autosnelweg en wanneer ze dan een L zien, gaan ze toch wel eerder opletten.

Wanneer zij botsen tegen mij, is hun leven er namelijk sowiso aan (gevang en torenhoge boete).
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: L laten hangen met echt rijbewijs (geen voorlopig)

Bericht door bert.covens »

Gast schreef:Ik zou eerder denken dat andere bestuurders voorzichtiger zijn.
Niet noodzakelijk.
Gast schreef: Ik vind het namelijk zeer akelig wanneer camions dichter achter mij rijden op de autosnelweg en wanneer ze dan een L zien, gaan ze toch wel eerder opletten.
Die vrachtwagens mogen maar 90 km/u (en zijn ook begrensd). Jijzelf mag -onder normale omstandigheden- 120 km/u rijden. Je moet dus niet pal voor die vrachtwagen blijven hangen.
Gast schreef: Wanneer zij botsen tegen mij, is hun leven er namelijk sowiso aan (gevang en torenhoge boete).
Als ze iemand anders verminken door hun rijgedrag, of -erger- doodrijden, is dat ook zonder die L het geval. Ook dan zijn ze getekend voor de rest van hun leven, en komen ze er niet zomaar mee weg.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
RijbewijsHalen
Berichten: 10
Lid geworden op: 26 nov 2013, 20:56

Re: L laten hangen met echt rijbewijs (geen voorlopig)

Bericht door RijbewijsHalen »

Ik zou het persoonlijk niet doen.

Ik heb zelf eerst 2 maanden met een L rondgereden en heb sinds kort mijn rijbewijs (en rij dus zonder L nu). Ik reed in die 2 maanden (en nu nog) elke dag tijdens de spits op autosnelwegen en drukke wegen.
Ik heb het gevoel dat ik nu bezien wordt als een "normale" bestuurder, terwijl ik met mijn L precies bezien werd als een gevaar op de baan die zo snel mogelijk ingehaald moest worden, zelfs al reed ik zelf 120.

Uiteraard word ik nu nog steeds ingehaald, maar ik heb het gevoel dat dit veel minder is en andere bestuurders net veiliger rijden als ze achter mij rijden. Misschien is dit gewoon mijn gevoel en ben ik helemaal fout, maar ik voel me in ieder geval nu veiliger dan toen ik met m'n L reed.

Maar als jij je veiliger voelt op de baan met een L, zou ik het gewoon doen. Helaas (heb ik ook gemerkt) houdt lang niet iedereen er rekening mee dat je nog maar net rijdt.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: L laten hangen met echt rijbewijs (geen voorlopig)

Bericht door de rijprof »

(+) De 'L' heeft als bedoeling dat anderen met jou meer rekening gaan houden. B.v. extra afstand houden.

(-) De 'L' kan bij sommigen een omgekeerd effect hebben waarbij ze jou zo snel mogelijk voorbij willen.

Tip: probeer eens met de 'L' en dan eens zonder 'L'. Ontdek zelf waarmee je je best voelt.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
jurgends
Berichten: 154
Lid geworden op: 16 mei 2011, 21:56

Re: L laten hangen met echt rijbewijs (geen voorlopig)

Bericht door jurgends »

Misschien ook vermelden dat de kans reëel is dat je tegengehouden wordt door de politie op een moment dat iemand met een voorlopig rijbewijs niet mag rijden om je te controleren. Ze kunnen dan wel niet bekeuren, je verliest wel tijd ...
Plaats reactie