Verhoogde inrichting.

Plaats hier andere vragen die niet meteen met de leerstof te maken hebben.
Joris M

Verhoogde inrichting.

Bericht door Joris M »

Mijn vraag: moet iedere 'verhoogde inrichting' vooraf aangekondigd worden met een bord A14 ?
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Verhoogde inrichting.

Bericht door de rijprof »

Artikel 22ter. Verkeer op rijbanen voorzien van verhoogde inrichtingen

22ter1. Op de openbare wegen voorzien van verhoogde inrichtingen, die aangekondigd zijn door de verkeersborden A14 en F87 of die, op de kruispunten, alleen aangekondigd zijn door de verkeersborden A14, of die gelegen zijn binnen een zone afgebakend door de verkeersborden F4a en F4b:

1° moeten de bestuurders deze inrichtingen dubbel voorzichtig en met matige snelheid naderen, zodat zij erover rijden met een snelheid die niet meer bedraagt dan 30 km per uur;

2° is elk links inhalen verboden op deze inrichtingen;

3° is stilstaan en parkeren verboden op deze inrichtingen, behoudens plaatselijke reglementering.



Afbeelding A14
Afbeelding F87
Afbeelding F4a
Afbeelding F4b
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Joris m

Re: Verhoogde inrichting.

Bericht door Joris m »

Wel, ik vraag dit omdat ik vaak enkel en alleen het blauwe aanwijzingsbord F87 zie,
het bord A14 ontbreekt er.
Terwijl ik begrepen had (?) van mijn rij-instructeur dat het altijd MOET aangekondigd worden met een A14.

(het bord F87 niet thv. een verhoogd kruispunt, is mij bekend!)
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: Verhoogde inrichting.

Bericht door Benny Stinkens »

Het gaat om de verhoogde inrichtingen die :

•aangekondigd zijn door de verkeersborden A14 en F87, of
•die op de kruispunten alleen aangekondigd zijn door de verkeersborden A14, of

•die gelegen zijn binnen een zone, afgebakend door de borden F4a en F4b (zone-30).
Joris m schreef:Wel, ik vraag dit omdat ik vaak enkel en alleen het blauwe aanwijzingsbord F87 zie,
het bord A14 ontbreekt er.
Ben je dan per toeval in een zone 30 :?:
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Joris M

Re: Verhoogde inrichting.

Bericht door Joris M »

Een voorbeeld: http://goo.gl/maps/vh4Pp" target="_blank 3x een verhoogde inrichting
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: Verhoogde inrichting.

Bericht door bert.covens »

Hier, kan je zien dat het om een verhoogde inrichting gaat thv een kruispunt:

http://goo.gl/maps/d2S1i" target="_blank

Voor zover ik kan zien, zit je daar niet in een zone 30. Indien het gevaarsbordje op afstand er had gestaan, was dit een correct gesignaleerde verhoogde inrichting. Het aanwijzingsbord F87 had er dan niet moeten staan (want een kpt). ttz: Deze verhoogde inrichting begint voor het kruispunt, en loopt door tot voorbij dit kruispunt.

Aangezien deze verhoogde inrichting niet correct gesignaleerd is, gelden de specifieke regels er niet.

Wel opletten: je bent nog altijd verplicht je snelheid aan te passen.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Gast

Re: Verhoogde inrichting.

Bericht door Gast »

bert.covens schreef:Aangezien deze verhoogde inrichting niet correct gesignaleerd is, gelden de specifieke regels er niet.
Dus Bert mag ik daaruit besluiten dat iedere 'verhoogde inrichting' MOET aangekondigd worden met het bord A14...tenzij men zich in een zone 30 bevindt. (wat logisch is)
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: Verhoogde inrichting.

Bericht door bert.covens »

Je hebt 3 mogelijkheden:

1) een a14 op afstand + F87 bij de verhoogde inrichting
2) een A14 op afstand volstaat indien het een kruispunt betreft
3) in een zone 30, hoeft de verhoogde inrichting helemaal niet gesignaleerd te worden
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Joris M

Re: Verhoogde inrichting.

Bericht door Joris M »

bert.covens schreef:Aangezien deze verhoogde inrichting niet correct gesignaleerd is, gelden de specifieke regels er niet.
Dit is eigenlijk de bevestiging op mijn vraag
Joris M schreef:Mijn vraag: moet iedere 'verhoogde inrichting' vooraf aangekondigd worden met een bord A14 ?
Dus, het vb. streetview wat ik aangaf ( vervolg deze weg naar links of rechts..) overal is de wegbeheerder hier in gebreken. (bord A14 ontbreekt)
Nergens dien ik hier dus de geldende regels van een 'verhoogde inrichting' aan te houden ! :oops:

Bedankt,
Hoe verwarrend voor een beginnend bestuurder!
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: Verhoogde inrichting.

Bericht door bert.covens »

Joris M schreef:Nergens dien ik hier dus de geldende regels van een 'verhoogde inrichting' aan te houden ! :oops:
Je bent wél te allen tijde verplicht om je snelheid aan te passen.
Joris M schreef: Bedankt,
Hoe verwarrend voor een beginnend bestuurder!
Euh, daar kan je in ons landje helaas maar beter aan wennen. Aangaande flaters inzake wegbeheer kunnen we in ons landje namelijk nogal een boompje opzetten ....
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Plaats reactie