overtreding - theorie opnieuw

Plaats hier andere vragen die niet meteen met de leerstof te maken hebben.
mademoi

overtreding - theorie opnieuw

Bericht door mademoi »

Hallo,

In de zomer van 2012 beging ik een overtreding.
Omdat ik toen nog geen twee jaar in het bezit was van mijn rijbewijs werd door de rechtbank besloten dat ik mijn theorie opnieuw moet doen. Ik ben ondertussen verhuisd naar het buitenland.
Weet iemand wat ik in dit geval kan/moet doen?

Ik verblijf wel nog binnen de EU. Ik vraag me ook af ofdat ik momenteel reglementair kan rijden?

Dank bij voorbaat!
MVG
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: overtreding - theorie opnieuw

Bericht door Inazuma »

Geen simpel geval.

Had je toevallig een verzekering voor rechtsbijstand , en heb je daar bijstand gevraagd voor deze zaak ?
In dat geval zou ik daar eens navragen of zij weet hebben hoe dit verder loopt ...


Je bent veroordeelt tot een verval van het recht tot sturen, met als herstelhexamen het opnieuw afleggen van het theorie examen.
Dat is het luik strafrechtbank ...

De effectieve strafuitvoering volgt echter pas maanden later .
(soms jàren, de verjaringstermijn voor uitvoering van de straf is 5 jaar)
Normaal wordt je dan verwittigd door het parket / via de politie dat je je rijbewijs moet inleveren, en krijg je papieren over de te volgen procedure en voor het examencentrum.


Hoe die strafuitvoering verloopt als de persoon in kwestie intussen niet meer in België verblijft, is me eerlijk gezegd onduidelijk.

In principe kan je in België niet eens meer deelnemen aan het theoretische examen eens je een identiteitskaart hebt van een andere EU lidstaat ...
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: overtreding - theorie opnieuw

Bericht door bert.covens »

Ik ben zo vrij geweest om deze kwestie eens voor te leggen aan de dienst rijbewijzen van de federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer. Ik kreeg van hen volgende reactie:
Goeie morgen

deze burger is in feite geen titularis van een geldig rijbewijs, dus kan in het buitenland ook geen Belgisch rijbewijs tonen.
Hij moet zich eerst herstellen voordat hij in België terug mag rijden of een nieuw rijbewijs kan krijgen.

Met vriendelijke groeten
Op mijn vraag HOE jij je dan dient te herstellen, aangezien je niet langer de Belgische nationaliteit bezit, kreeg ik volgende reactie:
Indien hij zich in België wil herstellen, moet hij de opgelegde herstelexamens geslaagd hebben.
Aan het deelnemen van deze examens zijn uiteraard voorwaarden verbonden, die ook nageleefd moeten worden.

Indien hij zich niet inschrijft in België, zal hij in het buitenland allicht de examens opnieuw moeten afleggen, maar dat hangt af van de wetgeving van dat land.

Met vriendelijke groeten

Voor nadere info, denk dat je je best zélf ook rechtstreeks tot deze dienst richt. Je kan hen bereiken via volgend emailadres: info@mobilit.fgov.be
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: overtreding - theorie opnieuw

Bericht door Inazuma »

Daar zit ook wel wat in dat niet klopt ...


Betrokkene is wel degelijk houder van een geldig Belgisch rijbewijs, en dat tot de straf (verval recht tot sturen) ook effectief wordt uitgevoerd :!:

In de periode daarvoor is dit rijbewijs normaal geldig.


De vraag is dus : is de strafuitvoering reeds begonnen :?:
Plaats reactie