Wie heeft er voorang

Plaats hier andere vragen die niet meteen met de leerstof te maken hebben.
Gast

Wie heeft er voorang

Bericht door Gast »

Hallo,

Ik ben aan het leren autorijden en vraag me al een tijdje af of ik de voorrang op een kruispunt bij mij in de buurt correct inschat.

Als ik in Oudenaarde in de Nederstraat (eenrichtingsverkeer) richting Tacambaroplein ga, kwam je vroeger een bord B15 tegen (https://www.google.be/maps/preview#!dat ... !2e0&fid=5), waarbij je dus zowel voorang had op de mensen van links (haaientanden) en de mensen rechts (stopbord).

Een tijdje geleden zijn de haaientand (en het bord B1) links weggehaald, en nu staat het bord B1 in de Nederstraat (dus ipv de B15). De nieuwe situatie is dus http://imageshack.us/photo/my-images/203/sr2q.png/" target="_blank

Klopt het dat ik als ik:
a) Uit richting 1 kom voorrang heb van 2 en 3
b) Uit richting 2 kom; voorrang moet geven aan 1 en voorrang moet krijgen van 3
c) Uit richting 3 kom; voorrang moet geven aan zowel 2 als 3
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Wie heeft er voorang

Bericht door Inazuma »

Dergelijke situatie is onwettig zonder voorrangsbord(en) B9 of B15 op de weg(en) waaraan voorrang gegeven moet worden.

http://wegcode.be/wetteksten/secties/mb ... 63-hs2art8" target="_blank

11 OKTOBER 1976. - Ministerieel besluit houdende de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens.
[B.S. 14.10.1976]
Hoofdstuk II. Verkeerstekens

Artikel 8. Verkeersborden betreffende de voorrang

8.1. Verkeersbord B1. Voorrang verlenen.

2° Dit verkeersbord wordt slechts geplaatst indien terzelfdertijd het verkeersbord B9 of B15 wordt geplaatst op de openbare weg of op de rijbaan die gevolgd wordt door de bestuurders aan wie voorrang moet verleend worden.


8.3 Verkeersbord B5. Stoppen en voorrang verlenen.

1° Dit verkeersbord mag slechts geplaatst worden :
a) indien, ingevolge de plaatsgesteldheid, het uitzicht zodanig beperkt is dat de bestuurders geen voorrang zouden kunnen verlenen zonder te moeten stoppen;


3° Dit verkeersbord wordt slechts geplaatst indien terzelfdertijd het verkeersbord B9 of B15 wordt geplaatst op de openbare weg of op de rijbaan die gevolgd wordt door de bestuurders aan wie voorrang moet verleend worden.



Bovendien hoort hier een onderbod type VIII geplaatst te worden bij al de voorrangsborden, aangezien het voorrangstraject afbuigt.

8.11. Wanneer een weg waarop verkeersborden B9 vóór of op het kruispunt of verkeersborden B15 zijn aangebracht, op een kruispunt afbuigt en zijn continuïteit niet duidelijk uitkomt, dan moet zijn tracé op het kruispunt worden aangeduid op een onderbord van het type VIII van bijlage 2 tot dit besluit, dat onder deze verkeersborden geplaatst wordt.

Hetzelfde onderbord wordt geplaatst onder de verkeersborden B1 en B5 op de andere wegen die op het kruispunt uitkomen.


Afbeelding
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Wie heeft er voorang

Bericht door Inazuma »

Wat betreft de voorrang in de huidige situatie :

De bestuurders uit de straten met een B1 (omgekeerde driehoek) of B5 (stop) moeten voorrang verlenen ...

Tegenover de bestuurders komende uit de Nederstraat (links, vanuit positie 1) is dat geen probleem, die kregen immers geen bord dat hen verplicht voorrang te verlenen - zelfs al kregen ze blijkbaar ook geen bord dat hen voorrang geeft.

De wegcode voorziet echter geen rangorde tussen bestuurders die beide een B1 en/of een B5 voorgeschoteld kregen ... :!:
Het hof van Cassatie heeft over dergelijke situaties vroeger en bij herhaling reeds geoordeeld dat tussen deze bestuurders onderling dan de voorrang van rechts geldt .
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Wie heeft er voorang

Bericht door Inazuma »

Afbeelding
Gast schreef:Klopt het dat ik als ik:
a) Uit richting 1 kom voorrang heb van 2 en 3
Ja.
b) Uit richting 2 kom; voorrang moet geven aan 1 en voorrang moet krijgen van 3
Neen.
Je moet voorrang geven aan richting 1, maar richting 3 heeft voorrang, want die komt van rechts ...
c) Uit richting 3 kom; voorrang moet geven aan zowel 2 als 3
(je bedoelt ongetwijfeld voorrang geven aan 1 en 2 :?: )

Neen.
vanuit richting 3 moet je voorrang verlenen aan richting 1 , maar heb je voorrang (van rechts) op richting 2
Gast

Re: Wie heeft er voorang

Bericht door Gast »

Inazuma schreef:Wat betreft de voorrang in de huidige situatie :

De wegcode voorziet echter geen rangorde tussen bestuurders die beide een B1 en/of een B5 voorgeschoteld kregen ... :!:
Het hof van Cassatie heeft over dergelijke situaties vroeger en bij herhaling reeds geoordeeld dat tussen deze bestuurders onderling dan de voorrang van rechts geldt .
Bedankt voor de duidelijke informatie :!:

Ik was in de veronderstelling dat een bord B5 (iemand die moet stoppen) zou moeten voorrang te verlenen aan de B1, blijkbaar een populaire visie als ik zie hoeveel mensen uit richting 3 er toch voorrang geven aan richting 2 :)
addseo2015
Berichten: 1
Lid geworden op: 25 mei 2015, 10:23

Re: Wie heeft er voorang

Bericht door addseo2015 »

waaraan voorrang gegeven moet worden.
Gast

Re: Wie heeft er voorang

Bericht door Gast »

Wat en wie moet ik nu geloven...
Is de wegcode ondertussen veranderd ?
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Wie heeft er voorang

Bericht door Inazuma »

Gast schreef:Wat en wie moet ik nu geloven...
Is de wegcode ondertussen veranderd ?
Neen.

Tussen wat en wat twijfel je ?
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Wie heeft er voorang

Bericht door de rijprof »

Voorrang geven omwille van een omgekeerde driehoek of omwille van een stopbord is is hetzelfde met het enige verschil dat je voor een stopbord
(of aan de stopstreep) eerst volledig moet stoppen.
Als beide bestuurders voorrang aan elkaar moeten geven, val je teug op de voorrang aan rechts, behalve op een rotonde
(waar voorrang aan links geldt).
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Gast

Re: Wie heeft er voorang

Bericht door Gast »

ok, thx
arn
Berichten: 12
Lid geworden op: 04 mar 2013, 16:01

Re: Wie heeft er voorang

Bericht door arn »

Beste Inazuma,
Heb nog vragen ivm antwoorden bij de opgegeven schets. Sommige antwoorden zijn mijns inziens gegeven vanuit "helicopter zicht", waarbij U het volledig plaatje voor ogen hebt. Echter in de auto is dit niet het geval. Daarom mijn opmerkingen bij :

Voorrang uit richting 1. U stelt dat 1 voorrang heeft op 2. Dit is correct vanuit "helicopter zicht". 1 beschikt volgens mij over de enige verkeersinformatie dat er zich een zijstraat op rechts bevindt en dus voorrang van rechts van toepassing is. 1 zal wachten en zo doet ook 2. Gevolg, beiden zullen wachten tot er een vergelijk uit de bus komt. U stelt dat 1 (bij links afdraaien) voorrang heeft op 3. Volgens mij is dit niet correct. 1 kent de (verkeersborden-)situatie niet van 3 en aangezien deze van rechts komt zal 1 voorrang verlenen. 3 zal echter wachten en beiden wachten tot er een vergelijk uit de bus komt.

Voorrang uit richting 2. U stelt dat 2 voorrang verleent aan 1. Vanuit het zicht van 2 is dit correct. Echter vanuit het zicht van 1 is dit een voorrang van rechts. Dus 1 zal wachten en 2 voorrang gunnen. Gevolg, beiden zullen wachten tot er een vergelijk uit de bus komt. Voor richting 3 zal 2 indien hij rechtdoor rijdt, voorrang (van rechts) verlenen aan 3. Echter zal 3 stoppen en wachten totdat 2 (indien hij rechtdoor rijdt) voorbij is gereden. Ook hier zullen beide chauffeurs wachten tot een onderling overleg ...

Voorrang uit richting 3. U stelt dat 3 voorrang (van rechts) heeft op 2? Vanuit het "helicopter zicht" klopt dit. Echter 3 heeft geen informatie over de verkeersborden in de straat van 2 en omgekeerd. Opnieuw zullen beiden wachten totdat ... U stelt dat 3 voorrang moet verlenen aan 1 (die afdraait)? Het stopbord is toch van toepassing op de dwarsende weg (rijrichting 2) of niet? Volgens mij bevindt 1 zich aan de overkant van deze dwarsende weg. Ik zou zeggen dat 3 (na gestopt te zijn) eerst mag afdraaien en vervolgens 1.
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Wie heeft er voorang

Bericht door Inazuma »

Arn, deze verkeerssituatie is volledig onwettig - en hopelijk intussen aangepast
arn
Berichten: 12
Lid geworden op: 04 mar 2013, 16:01

Re: Wie heeft er voorang

Bericht door arn »

Beste Inazuma,
Of deze verkeerssituatie wettelijk is of niet; als automobilist sta je ervoor. Ik (of de vraagsteller) blijf met de vraag zitten of mijn praktische benadering correct is of niet?
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4318
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Re: Wie heeft er voorang

Bericht door Stefan Peeters »

De enige praktische oplossing aan dergelijk knoeiwerk is zo voorzichtig mogelijk het kruispunt naderen en proberen in te schatten wat de andere weggebruikers gaan doen.

In feite moeten dergelijke kemels gemeld worden aan de verantwoordelijke wegbeheerder, zodat die aanpassingen kan uitvoeren. Soms gebeurt dat (die aanpassingen dus), soms ook niet. En in de tussentijd sta je daar dan...
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
Plaats reactie