verhoogde inrichting.

Plaats hier andere vragen die niet meteen met de leerstof te maken hebben.
Ginger girl

verhoogde inrichting.

Bericht door Ginger girl »

Ik rijd dagelijks over een 'verhoogde inrichting' welke voorzien is van het aanwijzingsbord,
onmiddellijk gevolgd (met een tussenafstand 20 meter) door een nieuwe verhoogde inrichting.
Deze laatste of 2 de verhoging in het wegdek is niet aangeduid door een blauw bord.
Geldt op deze laatste ook een snelheidsbeperking van 30 km/u ?
Moet ik dit zien als één geheel.
Ik weet het even niet.
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: verhoogde inrichting.

Bericht door bert.covens »

Er zijn eigenlijk 3 manieren om een verhoogde inrichting correct te signaleren:


mogelijkheid 1

Het driehoekige gevarenbordje op afstand, en het vierkantje gevarenbordje bij de verhoogde inrichting zelf

Afbeelding + Afbeelding



mogelijkheid 2

Gaat het om een verhoogd kruispunt, volstaat het om de verhoogde inrichting op afstand aan te kondigen

Afbeelding



mogelijkheid 3

In een zone 30, hoeft er geen enkel bord te staan


Valt die 2de verhoogde inrichting onder geen van deze 3 mogelijkheden, dan gelden de regels van een verhoogde inrichting er strikt genomen niet. Je moet dan wel nog te allen tijde je snelheid aanpassen .....
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Ginger girl

Re: verhoogde inrichting.

Bericht door Ginger girl »

De situatie is er als volgt:
http://goo.gl/maps/IZOvl" target="_blank
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: verhoogde inrichting.

Bericht door bert.covens »

We hebben het hier over een verhoogd kruispunt. We vallen dus onder mogelijkheid 2.

In plaats van het aanwijzingsbord bij het kruispunt Afbeelding te plaatsen, had men déze verhoogde inrichting moeten aankondigen door een gevarenbordje Afbeelding op afstand. De wetgever heeft het nu net zo voorzien, om de wirwar van verkeersborden op het kruispunt te verminderen. En toch doet de wegbeheerder hier net het omgekeerde: op het kruispunt er een wirwar van verkeersborden van maken .....

Door dit geknoei, gelden hier strikt genomen de specifieke gedragsregels van een verhoogde inrichting niet.


En er hapert hier nog wel meer.

1) Op die verhoogde inrichting, houdt het fietspad kennelijk op te bestaan. Fietsers die het fietspad verlaten, om verder te rijden op de rijbaan, hebben voorrang op auto's. Maar het einde van dat fietspad moet wél aangekondigd worden door een Afbeelding, op afstand. In de regel op 150 meter. Naar ik zo kan zien, hebben ze daar ipv dit gevarenbordje, verkeerdelijk een aanwijzingsbord Afbeelding gezet. Dat bord dient echter om een oversteekplaats aan te duiden, maar die ligt er dan domweg niet eens.


2) >>> hier zie je het verkeersbord Afbeelding, dat een fietspad aanduidt. Maar voorbij het kruispunt, wordt dit bord kennelijk niet herhaald. Fietsers en andere bestuurders die dus uit deze zijstraat komen, zien niet eens dat het een fietspad is.


3) In beide rijrichtingen, staat het bord, Afbeelding dat aangeeft dat 't een voorrangskruispunt betreft, een eind voor het kruispunt, ipv vlakbij het kruispunt. Dit verkeersbord, is nochtans géén gevarenbord, maar een gewoon voorrangsbord. Dit hoort veel dichter bij het kruispunt te staan.



WegWANbeheer van de bovenste plank is het.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: verhoogde inrichting.

Bericht door Inazuma »

Stevige puinhoop daar ...

opritten van verkeersplateaus mogen niet in een bocht liggen

fietspad wordt niet doorgetrokken op eerder kruispunt net buiten de bbk
op dit kp "eindigt" wettelijk gezien het fietspad, geen markeringen of D7 nadien, dus fietsers ... op de rijbaan terwijl het als "fietspad" bedoelde betonstrookje voortloopt.


Wie keurt dat allemaal goed eigenlijk :?: :roll: :evil:
Gast

Re: verhoogde inrichting.

Bericht door Gast »

Inazuma schreef:Stevige puinhoop daar ...

opritten van verkeersplateaus mogen niet in een bocht liggen

fietspad wordt niet doorgetrokken op eerder kruispunt net buiten de bbk
op dit kp "eindigt" wettelijk gezien het fietspad, geen markeringen of D7 nadien, dus fietsers ... op de rijbaan terwijl het als "fietspad" bedoelde betonstrookje voortloopt.


Wie keurt dat allemaal goed eigenlijk :?: :roll: :evil:
De regering :lol:
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: verhoogde inrichting.

Bericht door bert.covens »

Niet echt.

De regering heeft namelijk voor dit soort zaken plaatsingsvoorwaarden opgesteld. En die worden hier flagrant genegeerd door de wegbeheerder. En blijkbaar ontbreekt het in ons landje aan verbalisanten die hiervan de nodige vaststellingen willen/kunnen doen, en aan een parket dat zulke overtredingen eindelijk eens bestraft...
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Plaats reactie