Boete politie namur

Plaats hier andere vragen die niet meteen met de leerstof te maken hebben.
Kobra
Berichten: 18
Lid geworden op: 17 nov 2012, 10:58

Boete politie namur

Bericht door Kobra »

Hello

POlitie heeft mij gestopt wegens rijden met kinderen zonder veiligheidsstoel, mij zus en twee kindjes die minder dan 3 jaar zijn.

Kinderen zijn niet van mij, krijg ik boete of mijn zus?:)
wat bedraagt de boete?
Laatst gewijzigd door Kobra op 19 jul 2013, 16:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Wouter
Berichten: 2119
Lid geworden op: 01 okt 2007, 16:45
Locatie: Olen

Re: Boete politie namur

Bericht door Wouter »

Een minnelijke schikking kan voorgesteld worden: 160 euro.

Als je geen minnelijke schikking krijgt (of niet betaalt), dan wordt je gedagvaard. Dan liggen de boetes tussen de 180 en de 3000 euro. (Eventueel kan (een deel van) de boete voorwaardelijk zijn) Bovendien kan de rechter een verval van het recht tot sturen opleggen. Als je minder dan 2 jaar in het bezit was van je rijbewijs B dan moet de rechter verplicht dit verval uitspreken.
"Chances are if you need both hands to do something, your brain should be in on it too." - Ellen DeGeneres: Here and Now (2003)
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: Boete politie namur

Bericht door bert.covens »

Kobra schreef:Hello

Politie heeft mij gestopt wegens rijden met kinderen zonder veiligheidsstoel, mij zus en twee kindjes die minder 3 jaar is.

Kinderen zijn niet van mij, krijg ik boete of mijn zus?:)
U, want u was de chauffeur (als ik u goed begrijp, tenminste). Ze hebben u staande gehouden, en vastgesteld dat u als chauffeur van minderjarige kinderen in overtreding was. Of u en uw zus er naderhand nog in overeenkomen om de kosten te delen, is niet hun zaak.
Kobra schreef: wat bedraagt de boete?
Aangezien het om kinderen gaat, is het dus inmiddels een derdegraadsovertreding geworden. Aanvullend op wat Wouter schreef. In geval u minder dan 2 jaar uw rijbewijs B zou bezitten, MOET men u dagvaarden voor de rechtbank. Onmiddellijke inning/minnelijke schikking zijn dan onmogelijk. Bij een veroordeling, MOET men dan verplicht een verval uitspreken, en het terugkrijgen van het rijbewijs afhankelijk maken van theorie-examen en/of praktijkexamen.

Bij een veroordeling door een rechter, zijn er ook nog gerechtskosten en 150 euro verplichte bijdrage aan het zogenaamde slachtofferfonds. Mocht er een overschrijvingsformulier in de bus vallen, zou ik niet twijfelen en -hoe vervelend ook- meteen betalen.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Kobra
Berichten: 18
Lid geworden op: 17 nov 2012, 10:58

Re: Boete politie namur

Bericht door Kobra »

Rijbewijs bezit ik al drie jaar.
Verkeersboete krijg je dat niet per persoon want mijn zus droeg geen veiligheidsgordel boete 100 euro en twee kindjes die geen veiligheidsstoeltjes had 150 euro in totaal 400 euro, (volgens verkeersboetes websites), bestuurder (die wel veiligheisgordel droeg )160 euro omdat hij ook in overtreding was of begrijp ik dat totaal verkeerd;

p.s; sorry voor slechte en onduidelijke nederlandse zinnen:d

en alvast bedankt voor jullie reacties!
Kobra
Berichten: 18
Lid geworden op: 17 nov 2012, 10:58

Re: Boete politie namur

Bericht door Kobra »

Mijn zus heeft me net gebeld, zij heeft een boete van 110 euro gekregen, ik nog nieks
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: Boete politie namur

Bericht door bert.covens »

Kobra schreef:Rijbewijs bezit ik al drie jaar.
Dan val je dus niet onder de strengere bestraffing van beginnende bestuurders.
Kobra schreef:Mijn zus heeft me net gebeld, zij heeft een boete van 110 euro gekregen, ik nog nieks
Als meerderjarige, is zij verantwoordelijk voor haar eigen daden. Haar eigen boete, zal ze zelf moeten betalen. Voor de minderjarigen wordt u, als chauffeur verantwoordelijk gesteld. Het feit dat u nog niets ontvangen heeft, zou erop kunnen wijzen dat het parket u wilt dagvaarden voor de derdegraads-overtreding.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Gast

Re: Boete politie namur

Bericht door Gast »

Gaat het hier om uw eigen kinderen ?

Er zijn nl. enkele uitzonderingen voor incidenteel vervoer. De normale gordels moeten wel gedragen worden. Het is mij onduidelijk of je in zo'n geval gestraft gaat worden voor 'geen gordel' dan wel voor 'geen zitje'.
Kobra
Berichten: 18
Lid geworden op: 17 nov 2012, 10:58

Re: Boete politie namur

Bericht door Kobra »

Kinderen zijn niet van mij van mijn Zus.

Ik had gordel aan.

Mijn zus en twee kindjes niet.
En wij wonen op verschillende adres zij in Namur ik in Antwerpen.
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: Boete politie namur

Bericht door bert.covens »

Gast schreef:Gaat het hier om uw eigen kinderen ?

Er zijn nl. enkele uitzonderingen voor incidenteel vervoer. De normale gordels moeten wel gedragen worden. Het is mij onduidelijk of je in zo'n geval gestraft gaat worden voor 'geen gordel' dan wel voor 'geen zitje'.
Het gaat om kinderen jonger dan 3 jaar:
Kobra schreef:Hello

POlitie heeft mij gestopt wegens rijden met kinderen zonder veiligheidsstoel, mij zus en twee kindjes die minder dan 3 jaar zijn.
35.1.2. In afwijking van artikel 35.1.1, tweede lid, mag, in voertuigen bestemd voor het vervoer van personen met ten hoogste acht zitplaatsen, die van de bestuurder niet meegerekend, en in voertuigen bestemd voor het vervoer van goederen met een maximale toegelaten massa van ten hoogste 3,5 ton, wanneer het na installatie van twee kinderbeveiligingssystemen, niet mogelijk is nog een derde kinderbeveiligingssysteem te installeren en deze beveiligingssystemen in gebruik zijn, op de andere zitplaatsen dan de zitplaatsen voorin in het voertuig, een derde kind van 3 jaar of ouder en kleiner dan 135 cm worden vervoerd, indien het de veiligheidsgordel draagt.

In afwijking van artikel 35.1.1, tweede lid, mogen, in geval van incidenteel vervoer over korte afstand, in voertuigen bestemd voor het vervoer van personen met ten hoogste acht zitplaatsen, die van de bestuurder niet meegerekend, en in voertuigen bestemd voor het vervoer van goederen met een maximale toegelaten massa van ten hoogste 3,5 ton, waarin geen of een onvoldoend aantal kinderbeveiligingssystemen beschikbaar is, op de andere zitplaatsen dan de zitplaatsen voorin in het voertuig,
kinderen van 3 jaar of ouder en kleiner dan 135 cm worden vervoerd, indien zij de veiligheidsgordel dragen. Dit geldt niet met betrekking tot kinderen waarvan een ouder het voertuig bestuurt.

Geen van beide uitzonderingen zijn dus van toepassing.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Plaats reactie