ecodriving met turbodiesel

Plaats hier andere vragen die niet meteen met de leerstof te maken hebben.
vadim braye
Berichten: 15
Lid geworden op: 01 jan 2013, 13:31

ecodriving met turbodiesel

Bericht door vadim braye »

Beste Ik probeer dus zo Eco mogelijk te rijden.
Ik hoorde eens dat Eco driving niet zo goed zou zijn voor de turbo.

Ik rij met een Citroën berlingo 1.6 hdi bouwjaar 2006. 66kw

Klopt dit wat ze zeggen is ecodriving slecht of net goed voor de turbodiesel ?
vadim braye
Berichten: 15
Lid geworden op: 01 jan 2013, 13:31

Re: ecodriving met turbodiesel

Bericht door vadim braye »

Graag een antwoord.
In weet dat jullie eco driving moeten aan leren.

maar als dat ten koste komt om elke jaar mijn turbo te moeten vervangen.
Mogen die gasten van de groene die betalen.
Gast

Re: ecodriving met turbodiesel

Bericht door Gast »

Ik denk dat de forumleden niet noodzakelijk lesgevers zijn die jou iets moeten aanleren. De beheerders van dit forum doen dit wschl. zelfs in hun vrije tijd.

Er wordt wel eens beweerd dat, als je erg rustig rijdt met een dieselmotor, de turbo relatief traag draait en er roetdeeltjes vast komen te zitten op de bladen. Het volstaat echter om eens, bv. 2x per maand, het maximaal motorvermogen te leveren (veel en zeer heet uitlaatgas) om deze deeltjes te verbranden.

Anderzijds weet ik dat, als je te stevig gasgeeft bij een koude motor, de turbo door slechte smering en slechte passing (lagering is optimaal als de motor op bedrijfstemepratuur is) zeer snel verslijt. En dan is je motor een permanente milieuramp.

Rijd dus maar op zo'n manier dat je zo min mogelijk piekvermogen nodig hebt en vermijd om stevig op te trekken als je daarna direct weer moet afremmen.

De turbo komt wel aan zijn trekken als je eens stevig gasgeeft op een autosnelweg oprit als de motor goed warm is (80 graden).
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: ecodriving met turbodiesel

Bericht door Benny Stinkens »

Eigenlijk kan ik het niet beter samenvatten. :wink:
1) Wij doen dit dus in onze vrije tijd.
2) Steeds eco rijden is niet raadzaam voor de turbo
3) Dit kan je inderdaad vermijden door af en toe eens in de hogere toerentallen te gaan rijden, zolang je dit dus inderdaad niet doet met een koude motor.

Met dank aan "gast" :wink:
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
vadim braye
Berichten: 15
Lid geworden op: 01 jan 2013, 13:31

Re: ecodriving met turbodiesel

Bericht door vadim braye »

Dank u benny en gast

zei een garagist me ook.

rij 1 keer per maand 15 km lang 120 in 4de
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: ecodriving met turbodiesel

Bericht door Inazuma »

vadim braye schreef:In weet dat jullie eco driving moeten aan leren.

maar als dat ten koste komt om elke jaar mijn turbo te moeten vervangen.
Mogen die gasten van de groene die betalen.
Dat gaat niet ten koste van uw turbo.


Wat het laagtoerige rijden wel merkelijk verhoogt is de belasting op de krukas en zuigers, zuigerstangen etc.
Maar de huidige motoren worden daar wel beter op voorzien - krukassen zijn tegenwoordig beter en vaker gelagerd etc.

Als je er niet mee overdrijft, is dat geen probleem.

In hoogste versnelling tegen 50 vanaf stationair toerental bergop gaan versnellen met een volgeladen auto of met een aanhanger er achteraan, is dus echt geen goed idee ...
Op een vlakke weg tegen 50 in 5de meepruttelen met het verkeer gaat dan weer wel.
Gast

Re: ecodriving met turbodiesel

Bericht door Gast »

Gast schreef:De turbo komt wel aan zijn trekken als je eens stevig gasgeeft op een autosnelweg oprit als de motor goed warm is (80 graden).
Een dieselmotor is nog lang niet op bedrijfstemperatuur zodra de koelvloeistof haar normale temperatuur bereikt heeft.
Gast

Re: ecodriving met turbodiesel

Bericht door Gast »

Inazuma schreef:Wat het laagtoerige rijden wel merkelijk verhoogt is de belasting op de krukas en zuigers, zuigerstangen etc.
Wat zijn "zuigerstangen"?

Als je de onderdelen bedoelt die de zuiger met de krukas verbinden: dat zijn de drijfstangen.
Plaats reactie