oversteekplaats

Plaats hier andere vragen die niet meteen met de leerstof te maken hebben.
Alexis

oversteekplaats

Bericht door Alexis »

Een oversteekplaats voor fiets-bromfietsers, dus met van die witte vierkanten aangegeven op de rijbaan:
moeten deze plaatsen altijd aangegeven worden met een blauw (F) of rood (A) bord ?
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: oversteekplaats

Bericht door Benny Stinkens »

7.8. Verkeersbord A25. Oversteekplaats voor fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen of plaats waar die bestuurders van een fietspad op de rijbaan komen.

Afbeelding

Moeten gesignaleerd worden :
•de plaatsen buiten de kruispunten, waar de fietsers en de bestuurders van tweewielige bromfietsen verplicht zijn het fietspad te verlaten om de rijbaan op te rijden;
•de oversteekplaatsen voor fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen gelegen buiten de bebouwde kom en die niet bestemd zijn voor het oversteken van een kruispunt.
Binnen een bebouwde kom is dit dus geen verplichting.
12.13bis. Verkeersbord F50. Oversteekplaats voor fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen.


Afbeelding

Dit verkeersbord moet geplaatst worden ter hoogte van een oversteekplaats voor fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen.

Het wordt evenwel niet geplaatst aan de oversteekplaatsen voor fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen die beschermd worden door driekleurige verkeerslichten.
Blijkbaar moet dit dus meestal wel.

Mag ik aub weten waarom je deze vraag eigenlijk stelt :?:
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Alexis

Re: oversteekplaats

Bericht door Alexis »

Benny schreef:Mag ik aub weten waarom je deze vraag eigenlijk stelt
Wel, ik twijfel soms !
De brom- / fietser heeft geen voorrang op zulk een o-plaats, tenzij deze zich reeds op de
oversteekplaats bevindt... correct ?
Er staat niet altijd een omgekeerde driehoek voor de fietser...
Maakt dit een verschil betreffende voorrang?
Soms ontbreekt het bord, waarover mijn vraagstelling...soms is de oversteekplaats op de rijbaan
extra rood ingekleurd...
Verandert er hierdoor iets aan de voorrangsregel maw blijf ik als bestuurder voorrang behouden
op de fietser.... of zijn er uitzonderingen.
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: oversteekplaats

Bericht door Benny Stinkens »

Alexis schreef:De brom- / fietser heeft geen voorrang op zulk een o-plaats, tenzij deze zich reeds op de
oversteekplaats bevindt... correct ?
Dit is eigenlijk het enige wat je moet onthouden als we het hebben over oversteekplaatsen zonder verkeerslichten.
Alexis schreef:Er staat niet altijd een omgekeerde driehoek voor de fietser...
Maakt dit een verschil betreffende voorrang?
Soms ontbreekt het bord, waarover mijn vraagstelling...soms is de oversteekplaats op de rijbaan
extra rood ingekleurd...
Ik denk dat jij een oversteekplaats voor verwart met een doorlopend fietspad.
Het zijn dus meestal de doorlopende fietspaden die extra ingekleurd zijn en men kan er de voorrang regelen met borden. :idea:
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Alexis

Re: oversteekplaats

Bericht door Alexis »

Benny, voor alle duidelijkheid (voor mezelf)
Een doorlopend fietspad en zijn wegmarkering ken ik, alsook de geldende regels ervan!
Fietser ALTIJD voorrang!

Echter:
een oversteekplaats herken ik toch aan zijn BLOKKEN wegmarkering op de rijbaan. Correct?
*Meestal voorzien van een omgekeerde driehoek en/of haaientanden voor de fietser.
* Vaak ook rood ingekleurd op de oversteekplaats zelf.
Fietser GEEN voorrang tenzij deze zich op de oversteekplaats bevindt! correct?

Mag ik er nu van uit gaan dat als ik 'dikke witte vierkante blokken' als wegmarkering aangebracht zie op de rijbaan,
dit een oversteekplaats is voor brom-/fietsers en dat ik als autobestuurder steeds voorrang heb ?
Of zijn hier uitzonderingen.
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: oversteekplaats

Bericht door Benny Stinkens »

Alexis, je bent verkeerd bezig :!:
Zoals ik al vreesde haal je die 2 dingen totaal door elkaar.
Een doorlopend fietspad en zijn wegmarkering ken ik, alsook de geldende regels ervan!
Fietser ALTIJD voorrang!
Niet altijd :!: aleen bij voorrang van rechts.
Echter:
een oversteekplaats herken ik toch aan zijn BLOKKEN wegmarkering op de rijbaan. Correct?
*Meestal voorzien van een omgekeerde driehoek en/of haaientanden voor de fietser.
* Vaak ook rood ingekleurd op de oversteekplaats zelf.
Ook niet goed :!:
Het zijn de doorlopende fietspaden waar je voorrangsborden (driehoek) meestal gaat tegenkomen, niet de oversteekplaatsen. :!:

Even de theorie op de site nakijken is de boodschap (vooral hoofdstuk 3)
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Alexis

Re: oversteekplaats

Bericht door Alexis »

Toch bedankt Benny
maar dit stukje theorie (doorlopend fietspad/oversteekplaats fietsers bromf.) beheers ik dus duidelijk niet en het hoofdstuk 3
brengt me niet meer duidelijkheid.
groetjes Alexis.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: oversteekplaats

Bericht door de rijprof »

@ Alexis
Keep it simple.

doorlopend fietspad: (brom-)fietser heeft voorrang, tenzij verkeersborden of verkeerslichten iets anders zeggen.

Oversteekplaats voor (brom-)fietsers: De (brom-)fietser moet het verkeer op de rijbaan laten voorgaan,
maar bestuurders op de rijbaan moeten hun snelheid matigen en voorzichtig zijn voor als er toch een kwibus* onachtzaam zou oversteken, want dan mag je die kwibus* niet in gevaar brengen en laat je hem dan maar ineens de rijbaan veilig oversteken.

*: je mag het woord kwibus evengoed vervangen door idioot, iPod-dromer, smartphone-driver of iets anders.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Alexis

Re: oversteekplaats

Bericht door Alexis »

@ rijprof
Daar is voor mij de verwarring:
Voorbeeld
Op eenzelfde rechte rijbaan staat een bord F50 (oversteekplaats f-brf) wegmarkering dikke witte blokken.
25 meter verder, een gelijkaardige wegmarkering maar GEEN bord F50.

Is het één een oversteekplaats en het andere een doorlopend fietspad????
(mss een domme vraag :oops: :oops:)
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: oversteekplaats

Bericht door GRO »

Je hebt in les 3 geleerd hoe een fietspad kan aangegeven worden.

Als je een wegmarkering ziet die bestaat uit dikke witte blokken, dan weet je dus dat het GEEN fietspad is, want zo wordt een fietspad niet aangegeven.

Dus al wat met dikke witte blokken te maken heeft, of je nu een verkeersbord ziet staan of niet, heeft te maken met een OVERSTEEKPLAATS
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: oversteekplaats

Bericht door de rijprof »

http://www.wegcode.be/wetteksten/sectie ... 6-hs2art12" target="_blank

Verkeersbord F50. Oversteekplaats voor fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen.
Afbeelding
Dit verkeersbord moet geplaatst worden ter hoogte van een oversteekplaats voor fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen.

Het wordt evenwel niet geplaatst aan de oversteekplaatsen voor fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen die beschermd worden door driekleurige verkeerslichten.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Alexis

Re: oversteekplaats

Bericht door Alexis »

GRO schreef:Als je een wegmarkering ziet die bestaat uit dikke witte blokken, dan weet je dus dat het GEEN fietspad is, want zo wordt een fietspad niet aangegeven.Dus al wat met dikke witte blokken te maken heeft, of je nu een verkeersbord ziet staan of niet, heeft te maken met een OVERSTEEKPLAATS
Dit antwoord GRO geeft me duidelijkheid,
iedereen bedankt voor zijn geduld.
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: oversteekplaats

Bericht door Benny Stinkens »

Dit is een fietspad (ook dit kan doorlopen over een kruispunt)

Afbeelding

Dit is een oversteekplaats voor fietsers.
Afbeelding

Een fietspad/strook heeft dus lange witte strepen.
Een oversteekplaats voor (brom)fietsers heeft dus witte vierkanten. (lees Parallellogrammen)
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Wouter
Berichten: 2119
Lid geworden op: 01 okt 2007, 16:45
Locatie: Olen

Re: oversteekplaats

Bericht door Wouter »

Extra opmerking bij de foto's van Benny, om verwarring te vermijden: weet wel dat de kleur er NIETS mee te maken heeft. Het gaat enkel om de markeringen, de witte strepen/parallellogrammen dus.

Of een fietspad/oversteekplaats een kleur heeft of niet, en welke kleur dat dan zou zijn, dat maakt voor de wet niets uit.
"Chances are if you need both hands to do something, your brain should be in on it too." - Ellen DeGeneres: Here and Now (2003)
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: oversteekplaats

Bericht door de rijprof »

Klik ook eens >>> hier
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Plaats reactie