alcohol

Plaats hier andere vragen die niet meteen met de leerstof te maken hebben.
Wellbeing
Berichten: 1
Lid geworden op: 08 mei 2013, 08:21

alcohol

Bericht door Wellbeing »

ik rijdt zo goed als nooit met de auto (was mijn tweede keer dit jaar) :( :cry: :cry:
geblazen "P", 15 dg rijverbod, 0.97 mg/aul, eerste keer (heb +/-25 jaar mijn rijbewijs)
aan wat kan/moet ik mij verwachten? is het goed om te zeggen dat ik eigenlijk heel weinig rijdt (ik ben een pendelaar)? wat kan mijn verzekering doen? een advocaat? riskeer ik dat ik theorie- en praktijkexamen moet doen (wat houden deze in)? en wat met de medische- en psychologische proeven?
alvast bedankt voor jullie antwoord
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: alcohol

Bericht door Inazuma »

Wellbeing schreef:ik rijdt zo goed als nooit met de auto (was mijn tweede keer dit jaar) :( :cry: :cry:
geblazen "P", 15 dg rijverbod, 0.97 mg/aul, eerste keer (heb +/-25 jaar mijn rijbewijs)
aan wat kan/moet ik mij verwachten? is het goed om te zeggen dat ik eigenlijk heel weinig rijdt (ik ben een pendelaar)? wat kan mijn verzekering doen? een advocaat? riskeer ik dat ik theorie- en praktijkexamen moet doen (wat houden deze in)? en wat met de medische- en psychologische proeven?
alvast bedankt voor jullie antwoord
Dat is rond de 2,2 promille, meer dan 4 keer het toegelaten alcoholgehalte ...

Geen dronkenschap vastgesteld , ondanks 2,2 promille ?
Dan ben je mogelijk een problematische gewoonte-drinker ...

http://wegcode.be/wetteksten/secties/we ... /460-t4hs5" target="_blank

Artikel 34
§ 2. Met geldboete van 200 euro tot 2 000 euro, wordt gestraft :

1° hij die op een openbare plaats een voertuig of een rijdier bestuurt of een bestuurder begeleidt met het oog op de scholing, terwijl de ademanalyse een alcoholconcentratie van ten minste 0,35 milligram per liter uitgeademde alveolaire lucht meet of de bloedanalyse een alcoholconcentratie van ten minste 0,8 gram per liter bloed aangeeft;


Dat min en max loopt dus aardig uiteen.
De rechter houdt bij de bepaling van de zwaarte van de straf rekening met hoeveel alcohol je op had.
En doorgaans ook met je strafverleden inzake verkeer.

Die bedragen moeten nog verhoogd worden met de opdeciemen, lees : vermenigvuldigd worden met 6
Dat wordt dus een boete tussen 1200 en 12000 euro.
Een deel daarvan kan voorwaardelijk opgelegd worden.


Het gaat daar echter niet stoppen ...


Je kan - en bij dit alcoholgehalte is dat zo goed als zeker - ook een verval van het recht tot sturen opgelegd krijgen gedurende 8 dagen tot 5 jaar.
Deze komen doorgaans bovenop het rijverbod van 15 dagen dat je als beveiligingsmaatregel al is opgelegd.

http://wegcode.be/wetteksten/secties/we ... -t4hs6afd1" target="_blank

Artikel 38

§ 1. De rechter kan het verval van het recht tot het besturen van een motorvoertuig uitspreken :

1° indien hij veroordeelt wegens overtreding van de artikelen 34, 37, 37bis, § 1er, of 62bis;

De vervallenverklaringen uitgesproken krachtens deze paragraaf bedragen ten minste acht dagen en ten hoogste vijf jaar;



Het verval van het recht tot sturen kan afhankelijk gemaakt worden van zogenaamde herstelonderzoeken :

Artikel 38 § 3. De rechter kan het herstel in het recht tot sturen afhankelijk maken van het slagen voor een of meer van de hiernavermelde examens en onderzoeken:

1° een theoretisch examen;
2° een praktisch examen;
3° een geneeskundig onderzoek;
4° een psychologisch onderzoek.
5° specifieke scholingen bepaald door de Koning.





Je rijbewijs kan bovendien ook tijdelijk of definitief, beperkt worden tot voertuigen met een alcoholslot.
De rechter kan, maar moet niet, de straf verminderen met (een deel van) de kosten van de installatie daarvan.


Artikel 37/1

In geval van een veroordeling wegens overtreding van de artikelen 34, § 2, 35 of 36 kan de rechter, indien hij geen definitief verval van het recht tot het besturen van een motorvoertuig uitspreekt, voor een minimale periode van één jaar tot ten hoogste vijf jaar of voorgoed, de geldigheid van het rijbewijs van de overtreder beperken tot motorvoertuigen die uitgerust zijn met een alcoholslot op voorwaarde dat deze als bestuurder voldoet aan de voorwaarden van het in artikel 61quinquies, § 3 bedoelde omkaderingsprogramma. De rechter kan de geldboete verminderen met de volledige of gedeeltelijke kosten van de installatie en het gebruik van een alcoholslot in een voertuig evenals de kosten van het omkaderingsprogramma, zonder dat ze minder dan één euro mag bedragen.




Als u een verzekering rechtsbijstand heeft, kan u deze gebruiken om u te laten verdedigen voor de rechtbank.
Gezien de mogelijke straffen en hun gevolgen is dat zeker aan te raden in dit geval.


Geroutineerde bestuurders compenseren overmatig drankgebruik nog wel met hun routine inzake rijden.
Als u weinig rijdt, lijkt me niet aangewezen omdat in dit geval als argument te gaan aanvoeren.
Weinig recente rij-ervaring (al is het dan niet in tijd met 25 jaar rijbewijs) en hoge alcoholpercentages zijn een recept voor (weekend) ongevallen.
Bovendien betekent het dat de bijkomende straf van verval weinig effect op u gaat hebben, omdat u toch maar zelden rijdt - dit kan net tot een langer verval leiden, of een hogere (effectieve) boete om u de straf te doen voelen.


Bij veroordeling, dient u ook de gerechtskosten te betalen.
Bovendien komt er dan ook een verplichte bijdrage van 150 euro bij, voor het zgn. Slachtofferfonds ( d.i. het Fonds voor slachtoffers van opzettelijke gewelddaden - dit wordt bijna volledig gespijsd door verkeersovertredingen)
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: alcohol

Bericht door bert.covens »

Ook >>> hier, werd deze vraag al beantwoord door "Oude Belg".
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: alcohol

Bericht door de rijprof »

extra info over de boetes:

http://www.alles-over-verkeersrecht.be/ ... YrETkp0lOk" target="_blank
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Plaats reactie