Bevoegde personen - Hiërarchische volgorde

Plaats hier andere vragen die niet meteen met de leerstof te maken hebben.
arn
Berichten: 12
Lid geworden op: 04 mar 2013, 16:01

Bevoegde personen - Hiërarchische volgorde

Bericht door arn »

http://www.gratisrijbewijsonline.be/flikwet3.htm" target="_blank).
Graag info ivm foto afgebeeld bij "verkeerslicht is defect" en dit voor een fietser die (op deze foto) rechts van het stopbord zou fietsen (over het fietspad), richting voorrangsweg op de achtergrond. De fietser (met dit stopbord aan zijn linkerzijde) wenst deze voorrangsweg te dwarsen (met alle verkeerslichten defect) om daarna zijn weg te vervolgen in linkse richting (en dus met de voorrangsweg mee).
Gebiedt dit stopbord de fietser te stoppen en voorrang te verlenen aan een auto die zich van rechts naar links zou bewegen op deze voorrangsweg, of mag de fietser zich verschuilen achter de aanwezigheid van de overlangse markeringen op deze fietsoversteek en zodoende de auto verplichten hem voorrang te verlenen?
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: Bevoegde personen - Hiërarchische volgorde

Bericht door Benny Stinkens »

Dit is niet echt een duidelijke foto, maar het stopbord staat zover ik zie wel rechts van het fietspad. :idea:
of mag de fietser zich verschuilen achter de aanwezigheid van de overlangse markeringen op deze fietsoversteek en zodoende de auto verplichten hem voorrang te verlenen?
Heb ik het goed begrepen als ik denk, dat jij van menig bent dat deze wegmarkering (oversteekplaats voor fietsers) de fietsers voorrang geeft. :?:

Indien ja, moet ik je meedelen dat je verkeerd bezig bent. :idea:
Op een oversteekplaats voor voetgangers hebben voetgangers voorrang als ze aanstalten maken om over te steken.
Maar op een oversteekplaats voor fietsers/bromfietser is dat niet het geval. :!:

Of begrijp ik je vraag verkeerd. :?:
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Bevoegde personen - Hiërarchische volgorde

Bericht door de rijprof »

Afbeelding

Vermoedelijk staan er, vlak voor het overstekend fietspad, ook verkeerslichten (met silhouet van een fiets) want ik zie op de foto de onderkant van de geel/zwarte paal.
6° wanneer de lichten de verlichte silhouet van een fiets voorstellen, gelden deze lichten slechts voor fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen.
Wanneer de verkeerslichten defect zijn, zal je als fietser moeten kijken naar het verkeersbord (kleiner stopbord)
Afbeelding
Afbeelding
dat op of vlakbij die geel/zwarte paal van het verkeerslicht is gemonteerd en naar de fietsers is gericht.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
arn
Berichten: 12
Lid geworden op: 04 mar 2013, 16:01

Re: Bevoegde personen - Hiërarchische volgorde

Bericht door arn »

Inderdaad, er bevinden zich (voor het overstekend fietspad) verkeerslichten voor fietsers (en in tegenstelling met de foto ook voor voetgangers).
Echter geen verkleind stopbord (aan het verkeerslicht en gericht naar de fietser).
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Bevoegde personen - Hiërarchische volgorde

Bericht door de rijprof »

Dat lijkt mij niet in orde.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: Bevoegde personen - Hiërarchische volgorde

Bericht door Benny Stinkens »

Heb ik het goed begrepen als ik denk, dat jij van menig bent dat deze wegmarkering (oversteekplaats voor fietsers) de fietsers voorrang geeft.
Dit is dus inderdaad geen oversteekplaats voor fietsers, maar een doorlopend fietspad. :oops:

@GRO,
Weet jij soms nog waar deze foto gemaakt is :?:
Dan kunnen we dit misschien eens bekijken met streetvieuw.

Kan deze foto ook vervangen worden door een duidelijkere :?:
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
arn
Berichten: 12
Lid geworden op: 04 mar 2013, 16:01

Re: Bevoegde personen - Hiërarchische volgorde

Bericht door arn »

Het aangehaalde probleem (niet de foto) situeert zich aan het kruispunt Kapelsestraat (N11), Kalmthoutsesteenweg (N121), Starrenhoflaan te Kapellen. De fietser begeeft zich vanuit de N121 over de N11 richting Kapellen-centrum.
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: Bevoegde personen - Hiërarchische volgorde

Bericht door bert.covens »

Bedoel je >>> hier :?:

Dit is het kruispunt met de N11 Kapelsestraat, Starrenhoflaan en de N122 Kalmthoutsesteenweg. Deze foto is getrokken vanop de N122 Kalmthoutsesteenweg. De weg van het industrieterrein aan de overzijde van het kruispunt, is de Starrenhoflaan. De dwarsweg is de N11 Kapelsestraat.

Een foto van hetzelfde kruispunt, vind je >>> hier.

Dit is hetzelfde kruispunt, gefotografeerd vanop de N11 Kapelsestraat. De Starrenhoflaan ligt hier links (industrieterrein). De dwarsweg op de rechterkant is de N122 Kalmthousesteenweg.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
arn
Berichten: 12
Lid geworden op: 04 mar 2013, 16:01

Re: Bevoegde personen - Hiërarchische volgorde

Bericht door arn »

Correct.
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Bevoegde personen - Hiërarchische volgorde

Bericht door Inazuma »

bert.covens schreef:Bedoel je >>> hier :?:
Het zoveelste staaltje wegwanbeheer.

Het fietspad is hier onreglementair doorgetrokken over de de voorrangsweg, en de wegbeheerder flest weeral met het (niet) herhalen van de voorrangsborden.

Richting industrieterrein loopt het fietspad na het KP niet door -> fietspad niet doortrekken dwars over de voorrangsweg
Vanuit het industriepark is er helemaal geen fietspad -> fietspad niet doortrekken dwars over de voorrangsweg

De voorrangsborden B15 en B9 mogen uitsluitend geplaatst worden indien (alle) dwarsverkeer een B1 (haaietanden) of B5 (stop) heeft :!:
Dit wordt in 2 richtingen overtreden ... vanuit de Kalmthoutsesteenweg passeren de fietsers buiten de stop om ; kant van het industrieterrein is er geen stopbord voor fietsers die vanop de voorrangsweg zelf, daar de oversteek maken over de voorrangsweg ...
Plaats reactie