Autosnelweg

Plaats hier andere vragen die niet meteen met de leerstof te maken hebben.
Yannis Beynen

Autosnelweg

Bericht door Yannis Beynen »

Hallo iedereen

deze ochtend heb ik met men vader een discussie gehad over het inhalen op de autosnelweg.
De situatie was als volgt:
ik reed op het rechtse vak en er was een auto voor me geen 120 km/h aan het rijden dus ik wil hem (links) inhalen maar daar was al een auto ons beide aan het inhalen dus ik bleef achter de "trage" auto rijden tot de auto op het tweede vak ons voorbij was, wanneer de auto ons voorbij was keek ik in men spiegel,deed ik men richtingaanwijzer aan,ging naar het tweede vak,reed de "trage" auto voorbij en ging terug naar het rechtse vak.
Volgens men vader had ik men richtingaanwijzer al aan moeten doen toen de auto nog op het tweede vak aan het rijden was zodat hij het kon zien en misschien naar het derde vak kon gaan (dat vrij was) en we dus beide de "trage" wagen konden inhalen.

Welke manier is het best?

Ps. volgens hem zouden ze me op het praktijkexamen hierop (mijn manier) wijzen omdat ik geen 120 km/h reed en het de bedoeling is om vlot te rijden.

Groetjes.

Yannis
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: Autosnelweg

Bericht door Benny Stinkens »

Volgens men vader had ik men richtingaanwijzer al aan moeten doen toen de auto nog op het tweede vak aan het rijden was zodat hij het kon zien en misschien naar het derde vak kon gaan (dat vrij was) en we dus beide de "trage" wagen konden inhalen.
Je vader bedoeld het waarschijnlijk goed, maar eigenlijk probeert hij de andere bestuurder te dwingen om een rijstrook op te schuiven.
Misschien is dwingen niet het juiste woord, maar hij wil hem er in elk geval toe aansporen, en dit is fout.

Dit kan in veel gevallen zelfs tot ongevallen lijden.
Stel dat er op de 3de rijstrook (de meest linkse dus) ook al iemand aan het rijden is.
Jij zet de pinker aan, voor de bestuurder op de 2de rijstrook is dit eigenlijk het teken dat je al begonnen bent met inhalen of gaat inhalen.
Hij kan niet ruiken of jij hem al dan niet gezien hebt, als deze dan op dit moment er vanuit gaat dat jij hem niet gezien hebt en hij "gooit" in paniek zijn stuur om, krijgt hij een ongeval met de bestuurder op de meest linkse rijstrook.

Een rechter kan dan oordelen dat hij in fout is, want hij mag zomaar niet het stuur omgooien, maar een rechter kan ook oordelen dat jij medeschuldig bent omdat jij de oorzaak bent van deze paniekreactie. :idea:
Zelfs zonder rechter, ik zou het niet op mijn geweten willen hebben.

Het kan natuurlijk zijn, dat als je vader dit leest hij jou of ons gaat vertellen dat hij op voorhand gezien heeft dat er op de 3de rijstrook niemand aan het rijden was.
Toch blijf ik er bij dat het "not done" is.
Ps. volgens hem zouden ze me op het praktijkexamen hierop (mijn manier) wijzen omdat ik geen 120 km/h reed en het de bedoeling is om vlot te rijden.
Een goede examinator ziet zo een dingen al aankomen voor dat jij of je vader ze gezien heeft. :idea:
Hij weet ook dat vlot rijden niet perse wil zeggen dat dit steeds aan de maximum snelheid kan gebeuren.
120 km/u is de maximum snelheid. Niet de minimum en ook niet de richtsnelheid. :idea:
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Autosnelweg

Bericht door de rijprof »

Vlot rijden heeft eerder te maken met snel kijken, overzicht hebben en beslissen, niet zozeer met snelheid op zich.
Je moet natuurlijk meekunnen met het normale verkeer maar overal de maximumsnelheid rijden is ook niet altijd nodig.

Wat jouw vader bedoelt, is dat je door jouw pinker aan te zetten misschien kunt 'vragen' aan de achterligger om de 3de rijstrook te willen nemen, zodat jij naar de 2de rijstrook kunt gaan.

Daarbij is de timing, het moment dat je die pinker aanzet, is heel belangrijk.
Doe je dat goed tijdig, is er geen probleem en kan jouw achterligger rustig anticiperen.
Doe je dat net als jouw achterligger jou bijna aan het inhalen is en dichtbij is, zou dat voor hem wel even schrikken kunnen zijn, zoals Benny reeds uitgelegd heeft.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Gast

Re: Autosnelweg

Bericht door Gast »

Benny Stinkens schreef:
Volgens men vader had ik men richtingaanwijzer al aan moeten doen toen de auto nog op het tweede vak aan het rijden was zodat hij het kon zien en misschien naar het derde vak kon gaan (dat vrij was) en we dus beide de "trage" wagen konden inhalen.
Je vader bedoeld het waarschijnlijk goed, maar eigenlijk probeert hij de andere bestuurder te dwingen om een rijstrook op te schuiven.
Misschien is dwingen niet het juiste woord, maar hij wil hem er in elk geval toe aansporen, en dit is fout.

Dit kan in veel gevallen zelfs tot ongevallen lijden.
Stel dat er op de 3de rijstrook (de meest linkse dus) ook al iemand aan het rijden is.
Jij zet de pinker aan, voor de bestuurder op de 2de rijstrook is dit eigenlijk het teken dat je al begonnen bent met inhalen of gaat inhalen.
Hij kan niet ruiken of jij hem al dan niet gezien hebt, als deze dan op dit moment er vanuit gaat dat jij hem niet gezien hebt en hij "gooit" in paniek zijn stuur om, krijgt hij een ongeval met de bestuurder op de meest linkse rijstrook.

Een rechter kan dan oordelen dat hij in fout is, want hij mag zomaar niet het stuur omgooien, maar een rechter kan ook oordelen dat jij medeschuldig bent omdat jij de oorzaak bent van deze paniekreactie. :idea:
Zelfs zonder rechter, ik zou het niet op mijn geweten willen hebben.

Het kan natuurlijk zijn, dat als je vader dit leest hij jou of ons gaat vertellen dat hij op voorhand gezien heeft dat er op de 3de rijstrook niemand aan het rijden was.
Toch blijf ik er bij dat het "not done" is.
Ps. volgens hem zouden ze me op het praktijkexamen hierop (mijn manier) wijzen omdat ik geen 120 km/h reed en het de bedoeling is om vlot te rijden.
Een goede examinator ziet zo een dingen al aankomen voor dat jij of je vader ze gezien heeft. :idea:
Hij weet ook dat vlot rijden niet perse wil zeggen dat dit steeds aan de maximum snelheid kan gebeuren.
120 km/u is de maximum snelheid. Niet de minimum en ook niet de richtsnelheid. :idea:
Dit is wat ik ook dacht,mijn vader had natuurlijk al gezien dat de derde rijstrook vrij was, maar voor mij leek het toch ook gevaarlijk in geval dat de derde rijstrook toch bezet zou zijn en de andere bestuurder zou panikeren omdat ik de aanleiding geef om naar een andere rijstrook te gaan.

Bedankt voor je reactie.
Gast

Re: Autosnelweg

Bericht door Gast »

de rijprof schreef:Vlot rijden heeft eerder te maken met snel kijken, overzicht hebben en beslissen, niet zozeer met snelheid op zich.
Je moet natuurlijk meekunnen met het normale verkeer maar overal de maximumsnelheid rijden is ook niet altijd nodig.

Wat jouw vader bedoelt, is dat je door jouw pinker aan te zetten misschien kunt 'vragen' aan de achterligger om de 3de rijstrook te willen nemen, zodat jij naar de 2de rijstrook kunt gaan.

Daarbij is de timing, het moment dat je die pinker aanzet, is heel belangrijk.
Doe je dat goed tijdig, is er geen probleem en kan jouw achterligger rustig anticiperen.
Doe je dat net als jouw achterligger jou bijna aan het inhalen is en dichtbij is, zou dat voor hem wel even schrikken kunnen zijn, zoals Benny reeds uitgelegd heeft.
Bedankt voor je reactie en de uitleg over vlot rijden,weer wat wijzer geworden. :)
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Autosnelweg

Bericht door Inazuma »

Yannis Beynen schreef: Volgens men vader had ik men richtingaanwijzer al aan moeten doen toen de auto nog op het tweede vak aan het rijden was zodat hij het kon zien en misschien naar het derde vak kon gaan (dat vrij was) en we dus beide de "trage" wagen konden inhalen.
Dit mag volgens de wegcode.
Die stelt immers dat het aangeven van het voornemen om in te gaan halen, voorafgaat aan het inhalen zelf.
Je mag dus je richtingaanwijzer opzetten om die intentie alvast tijdig aan te geven, ...

16.4. Voor het links inhalen moet elke bestuurder :

1° zich ervan vergewissen dat hij dit zonder gevaar kan doen, en inzonderheid :

a) dat de weg over een voldoende afstand vrij is om alle gevaar voor ongevallen te vermijden;
b) dat geen achterligger reeds begonnen is in te halen;
c) dat hij zijn plaats rechts opnieuw kan innemen, zonder de andere bestuurders te hinderen;
d) dat hij op zeer korte tijd kan inhalen.

2° zijn voornemen zich naar links te verplaatsen tijdig genoeg kenbaar maken door middel van de richtingsaanwijzers wanneer het voertuig daarvan voorzien is of, zoniet en indien mogelijk, door een teken met de arm.

Deze aanduiding moet ophouden zodra de zijdelingse verplaatsing uitgevoerd is.



... maar je moet uiteraard wachten om te beginnen inhalen, want je mag zelf niet gaan inhalen terwijl je ingehaald wordt :!:


Indien men deze regel effectief zou toepassen op wegen met 3 rijstroken in de gevolgde richting, staat alles nog véél meer stil dan nu ... Geen kat volgt daar deze ontoepasbare regel uit de wegcode.
Gecombineerd met het gebrek aan duidelijkheid wanneer een inhaalbeweging begint en eindigt, maakt dit het "normale" verkeer op deze wegen zowat onmogelijk en de derde rijstrook zinloos.
Plaats reactie