links afslaan

Plaats hier andere vragen die niet meteen met de leerstof te maken hebben.
Jolientje

links afslaan

Bericht door Jolientje »

http://goo.gl/maps/S16F0" target="_blank

Staat dit bord 'verboden links af te slaan' net voor een rotonde niet fouttief geplaatst????
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: links afslaan

Bericht door de rijprof »

wegcode.be schreef:AfbeeldingC31a. Verbod aan het volgend kruispunt af te slaan in de richting door de pijl aangegeven.
Een rotonde is een soort kruispunt.
2.9. "Kruispunt" : de plaats waar twee of meer openbare wegen samenlopen.
Ik vermoed dat men je op voorhand wil waarschuwen dat je de straat links van de rotonde niet in mag.
Er staat ook een onderbord onder het verbodsbord C31a.
Moeilijk te lezen op Street view. Uitgezonderd...
De straat links van de rotonde is een voetgangerszone en waarschijnlijk uitzonderlijk toegankelijk voor bestuurders.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: links afslaan

Bericht door Benny Stinkens »

de rijprof schreef: Ik vermoed dat men je op voorhand wil waarschuwen dat je de straat links van de rotonde niet in mag.
Er staat ook een onderbord onder het verbodsbord C31a.
Moeilijk te lezen op Street view. Uitgezonderd...
De straat links van de rotonde is een voetgangerszone en waarschijnlijk uitzonderlijk toegankelijk voor bestuurders.
Voor de straat waar je niet in mag staat inderdaad het bord dat een voetgangerszone aanduidt.
Als je deze rotonde van over de tegenovergestelde richting nadert staat er een bord "verboden rechtsaf slaan"


Dit vermoeden is juist, maar ergens heeft de vraagsteller wel een punt. :idea:
Het bord staat voor de rotonde, maar toch mag ik op de rotonde naar links.
Als ik bv de straat wil nemen waar ik net vandaan kwam, mag ik rondrijden en dit doen.
Op de rotonde zelf mag ik niet in de straat rijden die de voetgangerszone zou moeten voorstellen, maar om deze te bereiken zouden we dan wel rechts moeten afslaan en niet links.

Dus samengevat:
Ik ben het er mee eens dat het de bedoeling is om duidelijk te maken dat men in deze straat niet in mag, maar aan de uitvoering zit er wel een reukje aan. :?
Bepaalde ministers zouden hiervan zeggen dat we het "in de geest van de wet" moeten bekijken. :oops:
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: links afslaan

Bericht door bert.covens »

Mijns inziens klopt dit bord inderdaad niet. Zowel het oprijden, als het verlaten van een rotonde zijn richtingsveranderingen naar RECHTS ipv naar links .....
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: links afslaan

Bericht door de rijprof »

Als je een rotonde aanziet als een kruispunt, kan het volgens mij wel.
Hoe zou het beter kunnen?
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: links afslaan

Bericht door Benny Stinkens »

de rijprof schreef:Als je een rotonde aanziet als een kruispunt, kan het volgens mij wel.
Hoe zou het beter kunnen?
Als je de rotonde aanziet als een kruispunt, mag je ook niet zoals ik reeds eerder schreef naar links rijden om dezelfde weg terug te nemen (de 4de afslag nemen i.p.v. de 3de)

Ik schreef ook wel dat de bedoeling goed was maar te werk gaan zoals:
"als iemand het zo aanziet", kan volgen mij echt niet in de wetgeving.
Ik ben ook altijd tegenstander geweest van "de geest van de wet"
Wetgeving op een onbekwame manier in elkaar steken en zeggen dat de mensen het maar in "de geest van de wet" moeten bekijken of "als je dit zo aanziet" is in mijn ogen ronduit gevaarlijk.
Hoe zou het beter kunnen
In dit geval is dat nog niet zo slecht opgelost, maar het is niet wettelijk.
Je zou natuurlijk ook net voor de straat waar je niet in mag op de rotonde een bord plaatsen "verboden rechtsaf te slaan" :idea:

Ik heb het eerder nog niet geschreven, maar dit zijn de rotondes in Genk, waar we het al eens in een ander topic over hadden.
Toen ging het over de busstroken die er op uit komen. Deze rotonde valt nog mee, maar de rest is daar dan ook één grote puinhoop, allemaal in de geest van de wet in elkaar gestoken. :roll:
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: links afslaan

Bericht door de rijprof »

Je zou natuurlijk ook net voor de straat waar je niet in mag op de rotonde een bord plaatsen "verboden rechtsaf te slaan"
Dat lijkt mij ook correcter.
Af en toe zie je aanwijzingsborden vóór de rotonde waarop de situatie wordt aangeduid.
F25. Voorwegwijzer.
Zoiets ongeveer Afbeelding maar dan met een rotonde + links een vereenvoudiging vanAfbeelding
Dat zouden ze daar ook, voor je de rotonde oprijdt, kunnen zetten + op de rotonde net voor de straat waar je niet in mag het verbodsbord Afbeelding met onderbord 'uitgezonderd...'
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: links afslaan

Bericht door Inazuma »

Jolientje schreef:http://goo.gl/maps/S16F0

Staat dit bord 'verboden links af te slaan' net voor een rotonde niet fouttief geplaatst????
Dit is volledig illegaal ...

9.5. Verkeersbord C31. Verbod aan het volgend kruispunt af te slaan in de richting door de pijl aangegeven.
5° Het is verboden tegelijk verkeersborden C31 en D1, D3 of D5 te plaatsen om eenzelfde reglementering op te leggen.


Dan nog uitzonderingen op die C31 gaan plaatsen, terwijl er op een D5 geen uitzondering KUNNEN zijn ...
Puur wegwanbeheer.
Laatst gewijzigd door Inazuma op 12 mar 2013, 15:00, 2 keer totaal gewijzigd.
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: links afslaan

Bericht door Inazuma »

de rijprof schreef:Als je een rotonde aanziet als een kruispunt, kan het volgens mij wel.
Hoe zou het beter kunnen?
Een rotonde IS in de Belgische wegcode GEEN kruispunt.
Dat is wel zo in NL.
Plaats reactie