voorlopig rijbewijs zonder begeleider - vraag ivm straf

Plaats hier andere vragen die niet meteen met de leerstof te maken hebben.
Fujiski
Berichten: 1
Lid geworden op: 27 feb 2013, 23:28

voorlopig rijbewijs zonder begeleider - vraag ivm straf

Bericht door Fujiski »

Beste forumleden,

Vandaag voerde ik (voorlopig rijbewijs zonder begeleider) mijn vriendin (24+ zonder rijbewijs).

We werden tegengehouden door de politie en er werd een pv opgemaakt, ik mocht wel doorrijden maar mijn vriendin diende direct uit te stappen en ander vervoer te regelen!
Ze bleven mij zelfs volgen om te zien dat ik haar niet terug zou oppikken (en ik was dit helemaal niet van plan) :|

Ook hingen mijn nummerplaten verkeerd, ik dacht dat de reflecterende nummerplaat achteraan mocht hangen... :oops:

Mijn vraag is nu welke straf er kan volgen? :(

Ik lig er namelijk wakker van en ik weet niet goed of ze mijn voorlopig rijbewijs zullen intrekken :?

Alvast bedankt en vele groetjes
Inazuma
Berichten: 11359
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: voorlopig rijbewijs zonder begeleider - vraag ivm straf

Bericht door Inazuma »

Fujiski schreef: Ik lig er namelijk wakker van en ik weet niet goed of ze mijn voorlopig rijbewijs zullen intrekken :?
De intrekking van voorlopige rijbewijzen is niet voorzien bij inbreuken op de scholingsvoorwaarden.
Bizar, maar het is zo ...

Verkeerswet :

Artikel 30
§ 2. Met geldboete van 50 euro tot 500 euro, wordt gestraft hij die :

1° een overtreding heeft begaan van de bepalingen door de Koning vastgesteld krachtens artikel 23 §1, 2° en 4°, hetzij als bestuurder, hetzij als persoon die een bestuurder begeleidt met het oog op de scholing;


Boetebedragen te vermenigvuldigen met de opdeciemen, dus x 6.
Geeft 300 tot 3000 euro, mogelijk deels voorwaardelijk.

Bij veroordeling betaal je ook nog de gerechtskosten (rond de 50 euro) en een bijdrage aan het Fonds voor Slachtoffers van opzettelijke gewelddaden ... 150 euro.


In principe kan ook je vriendin op dezelfde basis vervolgd en veroordeeld worden als illegale "begeleider" zonder rijbewijs - doorgaans drijft men het niet zo ver en houdt men het bij een "passagier".


Mogelijk wordt je ook nog vervolgd voor het fout monteren van je nummerplaten.
De veroordeling hiervoor kan tegelijk uitgesproken worden met de inbreuk op de scholingsvoorwaarden (1 x de bijdrage slachtofferfonds) , of apart uitgesproken worden (dan betaal je 2 keer deze bijdrage indien het uitgesproken boetebedrag 26 euro of meer is, d.i. zonder de opdeciemen)
Plaats reactie