oversteekplaatsen voor fietsers

Plaats hier andere vragen die niet meteen met de leerstof te maken hebben.
vbp
Berichten: 4
Lid geworden op: 29 mei 2010, 14:03

oversteekplaatsen voor fietsers

Bericht door vbp »

In verkeersborden betreffende de voorrang lees ik:
"Aan sommige rotondes zijn er oversteekplaatsen voor fietsers.
Meestal liggen die oversteekplaatsen wat buiten de rotonde en zien fietsers een kleine omgekeerde driehoek.
Dan moet je géén voorrang verlenen aan de fietsers, behalve wanneer ze zich reeds op de rijbaan hebben begeven."
In fietser fietspad oversteekplaatsen lees ik:
Deze twee borden duiden een oversteekplaats voor fietsers en tweewielige bromfietsen aan.
. Het blauwe aanwijzingsbord staat vlakbij de oversteekplaats.
. Het rode gevaarsbord staat op ongeveer 150 meter voor de oversteekplaats.
Fietsers en bromfietsers die een oversteekplaats willen gaan oprijden, moeten voorrang verlenen aan de bestuurders die op de rijbaan rijden.
Maar eenmaal ze op de oversteekplaats zijn, hebben ze voorrang

Is de definitie van een oversteekplaats op de weg en op een rotonde dan niet dezelfde?
Wanneer is "het fietspad" op een rotonde een oversteekplaats voor fietsers en heeft de fietser dus voorrang?
Deze vraag omdat in mijn buurt een rotonde ligt met veel verkeer waar er omgekeerde driehoeken staan voor de fietsers,
het fietspad omrand is door de witte smalle onderbroken strepen die een "normaal fietspad" aanduiden.
Heeft de fietser dan voorrang wanneer hij zich op het "fietspad" bevindt dat de weg dwarst waar op of af de rotonde gereden wordt? Voor alle duidelijkheid er staan geen borden die een oversteekplaats voor fietsers aankondigen.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: oversteekplaatsen voor fietsers

Bericht door de rijprof »

Deze vraag omdat in mijn buurt een rotonde ligt met veel verkeer waar er omgekeerde driehoeken staan voor de fietsers,
het fietspad omrand is door de witte smalle onderbroken strepen die een "normaal fietspad" aanduiden.
Heeft de fietser dan voorrang wanneer hij zich op het "fietspad" bevindt dat de weg dwarst waar op of af de rotonde gereden wordt? Voor alle duidelijkheid er staan geen borden die een oversteekplaats voor fietsers aankondigen.
Je geeft zelf al een beetje een antwoord.
Een fietser die rechtmatig op een fietspad rijdt, heeft in principe voorrang, behalve als verkeerstekens (verkeerslichten of verkeersborden) het anders regelen.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Plaats reactie