Aangehouden , dronken ,zonder begeleider, rijbewijs B (36 m)

Plaats hier andere vragen die niet meteen met de leerstof te maken hebben.
Jhon

Aangehouden , dronken ,zonder begeleider, rijbewijs B (36 m)

Bericht door Jhon »

Beste
Ik ben een jongen die dit jaar nog 18 wordt.
Dit weekend werd ik bij een alcoholcontrole aangehouden met 0.27 promille in men bloed.
Mijn rijbewijs werd maar 3 uur/6 uurs bijgehouden, daarna mocht ik ze gaan afhalen.
Daarbij nog heb ik een voorlopige rijbewijs B ( 36 maanden ) en reed zonder begeleider of passagiers.
Ik vraag me nu af wat mijn straf zal zijn, zal ik worden veroordeelt of een flinke boeten mogen verwachten? Dit is mijn eerste ervaring met de politie. Ik hoor via vrienden/kennissen dat ik mijn rijbewijs zal verliezen en een flinke boeten mag verwachten. Maar mijn neef ( meerderjarig ) was de vorige keer met O.31 promille in zijn bloed, en ook met een voorlopige rijbewijs B ( 36 maanden) met passagiers maar geen begeleider werd aangehouden bij een alcoholcontrole. Maar hij heeft gewoon een boete van 200 euro gekregen en een rijverbod van ( 6 uurs ) gekregen. En moest niet naar het rechtbank.

Mijn vraag is.. wat zal er nu met mij gebeuren? Wat kan ik allemaal verwachten??
IK weet het ik ben heel dom en onervaren geweest. :(
Wouter
Berichten: 2119
Lid geworden op: 01 okt 2007, 16:45
Locatie: Olen

Re: Aangehouden , dronken ,zonder begeleider, rijbewijs B (3

Bericht door Wouter »

Jhon schreef:Dit weekend werd ik bij een alcoholcontrole aangehouden met 0.27 promille in men bloed.
0,27 promille in het bloed, of 0,27 milligram per liter uitgeademde alveolaire lucht? Want dat maakt wel een groot verschil! (een ademanalyse meet géén promilles, maar dus wel milligrammen per liter lucht)
0,27 promille is namelijk nog ONDER de wettelijke limiet van 0,5 promille... 0,27mg/l lucht zou een overtreding zijn, want dit zou overeenkomen met 0,62 promille.

Voor alcoholintoxicatie tussen 0,5 en 0,8 promille bedraagt de boete bij onmiddellijke inning als ik me niet vergis 150 euro. Als het voor de rechtbank komt dan kan dat bedrag verder oplopen:
Artikel 34
§ 1.
Met geldboete van 25 euro tot 500 euro wordt gestraft hij die op een openbare plaats een voertuig of een rijdier bestuurt, of een bestuurder begeleidt met het oog op de scholing, terwijl de ademanalyse een alcoholconcentratie van ten minste 0, 22 milligram en minder dan 0,35 milligram per liter uitgeademde alveolaire lucht meet of de bloedanalyse een alcoholconcentratie van ten minste 0,5 gram en minder dan 0,8 gram per liter bloed aangeeft.

De vermelde bedragen moeten nog vermenigvuldig worden met 6 (opdeciemen). Dat komt dus op 150 - 3000 euro.

Artikel 30
§ 2.
Met geldboete van 50 euro tot 500 euro, wordt gestraft hij die :
1° een overtreding heeft begaan van de bepalingen door de Koning vastgesteld krachtens artikel 23 §1, 2° en 4°, hetzij als bestuurder, hetzij als persoon die een bestuurder begeleidt met het oog op de scholing;

Ook hier moeten de bedragen nog met 6 vermenigvuldigd worden, wat dus neerkomt op €300-€3000

Bij een veroordeling betaal je ook de verplichte bijdrage aan het slachtofferfonds (150 euro). Ook de gerechtskosten zijn in dat geval voor jouw rekening (ongeveer 40 euro).
"Chances are if you need both hands to do something, your brain should be in on it too." - Ellen DeGeneres: Here and Now (2003)
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: Aangehouden , dronken ,zonder begeleider, rijbewijs B (3

Bericht door bert.covens »

Wouter schreef:Bij een veroordeling betaal je ook de verplichte bijdrage aan het slachtofferfonds (150 euro). Ook de gerechtskosten zijn in dat geval voor jouw rekening (ongeveer 40 euro).
Aanvullend op wat Wouter schreef:

Spreekt de rechter 1 totaalbedrag voor beide inbreuken uit, dan betaal je die bijdrage éénmalig. Spreekt de rechter daarentegen 2 veroordelingen uit, betaal je die bijdrage ook 2x....
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
jhon

Re: Aangehouden , dronken ,zonder begeleider, rijbewijs B (3

Bericht door jhon »

bij die blaastest , blaasde ik 0.27 ..
maar bestaat de kans dat ik naar de rechter moet gaan? ipv gewoon een boeten thuis te krijgen?
Wouter
Berichten: 2119
Lid geworden op: 01 okt 2007, 16:45
Locatie: Olen

Re: Aangehouden , dronken ,zonder begeleider, rijbewijs B (3

Bericht door Wouter »

De ademanalyse meet geen promillage, maar hoeveelheid alcohol in de uitgeademde lucht.
Dus wat ik dacht: dat komt overeen met 0,62 promille in het bloed.

Voor de alcohol op zich kan je nog een minnelijke schikking krijgen (maar men is niet verplicht deze aan te bieden!), maar voor het rijbewijs wordt het sowieso een tripje naar de rechter. Ik weet nu niet echt hoe het eraan toegaat op het parket, maar het lijkt mij dat de kans er is dat aangezien je toch moet voorkomen, ze ineens de alcohol ook op de rechtbank behandelen.
"Chances are if you need both hands to do something, your brain should be in on it too." - Ellen DeGeneres: Here and Now (2003)
Gast

Re: Aangehouden , dronken ,zonder begeleider, rijbewijs B (3

Bericht door Gast »

oke bedankt , ik zal me er dan op voorbereiden ,
bedankt voor uw hulp :(
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Aangehouden , dronken ,zonder begeleider, rijbewijs B (3

Bericht door Inazuma »

jhon schreef:bij die blaastest , blaasde ik 0.27 ..
maar bestaat de kans dat ik naar de rechter moet gaan? ipv gewoon een boeten thuis te krijgen?
Je gaat zo goed als zeker voor de rechtbank moeten komen.

Vooral de combinatie van beide overtredingen gaat je stevig aangerekend worden.
Plaats reactie