Fietsers in de verkeerde rijrichting

Plaats hier andere vragen die niet meteen met de leerstof te maken hebben.
Dorien G
Berichten: 8
Lid geworden op: 16 dec 2012, 22:48

Fietsers in de verkeerde rijrichting

Bericht door Dorien G »

Ik zie vaak fietsers op het fietspad aan de linkerzijde van de baan (dus in de verkeerde richting) rijden, ookal ligt er een fietspad in de juiste richting.
Is dit eigenlijk wettelijk toegelaten? Ik vind dit levensgevaarlijk!
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: Fietsers in de verkeerde rijrichting

Bericht door Benny Stinkens »

9.1.2.1° Wanneer de openbare weg een berijdbaar fietspad, aangeduid door wegmarkeringen zoals bepaald in artikel 74, omvat, dan moeten de fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse A, dit fietspad volgen voor zover het rechts in hun rijrichting ligt. Zij mogen een dergelijk fietspad niet volgen, wanneer dit links in hun rijrichting ligt.
Omvat de openbare weg een berijdbaar fietspad, aangeduid door het verkeersbord D7 of D9, dan moeten de fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse A, dit fietspad volgen, voor zover het in de door hen gevolgde rijrichting is gesignaleerd.
Evenwel, wanneer een dergelijk fietspad links in hun rijrichting ligt, moeten zij dit niet volgen, indien bijzondere omstandigheden dit rechtvaardigen en op voorwaarde rechts in hun rijrichting te rijden.
Kort samengevat:
Een fietspad aangeduid door wegmarkeringen mag je niet volgen als het links in je rijrichting ligt.
Een fietspad aangeduid door D7 of D9
(de blauwe borden dus, met de blauwe kant naar jou toe gericht, zo lang je dus niet tegen de achterkant van zo een bord aankijkt) moet je volgen als het in jou richting is gesignaleerd.

Je kan dus best ALTIJD links en rechts kijken, dan wordt het al heel wat minder levensgevaarlijk. :idea:
(kan dus ook links zijn) als bijzondere omstandigheden dit rechtvaardigen hoef je het niet te volgen links.
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Dorien G
Berichten: 8
Lid geworden op: 16 dec 2012, 22:48

Re: Fietsers in de verkeerde rijrichting

Bericht door Dorien G »

Benny Stinkens schreef:
9.1.2.1° Wanneer de openbare weg een berijdbaar fietspad, aangeduid door wegmarkeringen zoals bepaald in artikel 74, omvat, dan moeten de fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse A, dit fietspad volgen voor zover het rechts in hun rijrichting ligt. Zij mogen een dergelijk fietspad niet volgen, wanneer dit links in hun rijrichting ligt.
Omvat de openbare weg een berijdbaar fietspad, aangeduid door het verkeersbord D7 of D9, dan moeten de fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse A, dit fietspad volgen, voor zover het in de door hen gevolgde rijrichting is gesignaleerd.
Evenwel, wanneer een dergelijk fietspad links in hun rijrichting ligt, moeten zij dit niet volgen, indien bijzondere omstandigheden dit rechtvaardigen en op voorwaarde rechts in hun rijrichting te rijden.
Kort samengevat:
Een fietspad aangeduid door wegmarkeringen mag je niet volgen als het links in je rijrichting ligt.
Een fietspad aangeduid door D7 of D9
(de blauwe borden dus, met de blauwe kant naar jou toe gericht, zo lang je dus niet tegen de achterkant van zo een bord aankijkt) moet je volgen als het in jou richting is gesignaleerd.

Je kan dus best ALTIJD links en rechts kijken, dan wordt het al heel wat minder levensgevaarlijk. :idea:
(kan dus ook links zijn) als bijzondere omstandigheden dit rechtvaardigen hoef je het niet te volgen links.

Bedankt voor het opzoekwerk.

Natuurlijk kijk ik altijd links en rechts als ik een baan op wil rijden, maar ik vind het vooral gevaarlijk in bochten.
Of als ik met de bromfiets van de rijbaan op het fietspad rechts ga rijden, en er is wat verkeer voor me zie ik niet of er een fietser is op het fietspad, je verwacht het gewoon vaak niet.
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Fietsers in de verkeerde rijrichting

Bericht door Inazuma »

Benny Stinkens schreef: Een fietspad aangeduid door wegmarkeringen mag je niet volgen als het links in je rijrichting ligt.
Ter aanvulling :

In een aantal gevallen is een met wegmarkeringen aangegeven, linksgelegen fietspad bijkomend ook aangegeven in de "verkeerde" richting met borden D7 of D9 ... hoewel die mogelijkheid strikt genomen nergens in de wegcode staat.
In dat geval moet je dat fietspad dus wel volgen.
Plaats reactie