Accident met voorlopig B

Plaats hier andere vragen die niet meteen met de leerstof te maken hebben.
Cihanz

Accident met voorlopig B

Bericht door Cihanz »

IK had een paar maanden geleden een klein accidentje
Gehad met 'kras schade' maar nu heb ik een brief ontvangen dat ik moet
Voorkomen . Ik had geen verzekering of geen vastte rijbewijs B.. Wat staat me tewachten als straf? Ik denk eraan om nu nog snel mijn praktische te halen zodat ik kan
Bewijzen dat ik mijn verantwoordelijk heden heb genomen.. Maar ik heb er schrik voor dat ze die dan gaan afpakken dus weet ik niet of dat wel zo'n
Goed idee is..?
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: Accident met voorlopig B

Bericht door bert.covens »

Cihanz schreef:Ik had een paar maanden geleden een klein accidentje gehad met 'kras schade'


Wees blij dat het daarbij gebleven is. Beeld je eens in wat je zou hebben voorgehad als je een ongeval met méér schade, of erger: lichamelijk letsel zou hebben gehad? Dan zou je nu wellicht moeten afbetalen voor de rest van je leven .....
Cihanz schreef: maar nu heb ik een brief ontvangen dat ik moet voorkomen . Ik had geen verzekering of geen vastte rijbewijs B.. Wat staat me tewachten als straf?


Voor het onverzekerd rijden:

1. Verzekering
Artikel 22§1 - Wet 21/11/1989


De eigenaar of de houder van het motorrijtuig die het in het verkeer brengt of toelaat dat het in het verkeer wordt gebracht op een van de in artikel 2, § 1, bedoelde plaatsen zonder dat de burgerrechtelijke aansprakelijkheid waartoe het aanleiding kan geven, gedekt is overeenkomstig deze wet, alsmede de bestuurder van dat motorrijtuig, worden gestraft met gevangenisstraf van acht dagen tot zes maanden en met geldboete van honderd euro tot duizend euro, of met een van die straffen alleen.


Artikel 24

Bovendien kunnen de rechtbanken, in de gevallen bedoeld in artikel 22 :

1° voorgoed of voor een duur van ten minste acht dagen en van ten hoogste vijf jaar de vervallenverklaring uitspreken van het recht om een motorrijtuig te besturen.

De bepalingen betreffende de vervallenverklaring van het recht tot sturen, vervat in de wetgeving op de politie van het wegverkeer, zijn van toepassing op de in het eerste lid bedoelde vervallenverklaring van het recht tot sturen;

2° onverminderd de rechten van de slachtoffers en van de rechtmatige eigenaar, de verbeurdverklaring van het voertuig bevelen. Er kan worden overgegaan tot de verbeurdverklaring indien de eigenaar onbekend blijft.


Deze bedragen, moet je nog vermenigvuldigen met 6 (opdeciemen). Effectieve boete bedraagt dus: minimum 600 euro en maximum 6000 euro.
* Een gedeelte kan voorwaardelijk worden uitgesproken.
* Daarbovenop: 150 euro verplichte bijdrage aan het zogenaamde slachtofferfonds
* Daarbovenop: gerechtskosten

Bovendien riskeer je dus een verval van het recht tot sturen van minstens 8 dagen en maximum 5 jaar

Bovendien kan het voertuig in beslag worden genomen (eigenlijk zelfs een verbeurdverklaring). Maar ik heb alvast weet van gevallen van inbeslagname, minstens tot je een geldige verzekering kon afgesloten worden en daarvan het bewijs kon voorgelegd worden (geldige groene kaart dus). Zolang het voertuig niet verzekerd is, moet het in ieder geval van de openbare weg af.
Cihanz schreef: Ik denk eraan om nu nog snel mijn praktische te halen zodat ik kan bewijzen dat ik mijn verantwoordelijk heden heb genomen. Maar ik heb er schrik voor dat ze die dan gaan afpakken dus weet ik niet of dat wel zo'n
Goed idee is..?
De inbreuk is in ieder geval al begaan, en vastgesteld....

Zoals je kan zien, riskeer je inderdaad een verval van het recht tot het besturen van een motorvoertuig. Dwz dat je gedurende een bepaalde periode geen enkel motorvoertuig meer mag besturen, zelfs geen waarvoor geen rijbewijs vereist is.

Zijn er verder nog inbreuken weerhouden? Hopelijk heb je de voorwaarden van je voorlopig rijbewijs gerespecteerd?
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
cihanz

Re: Accident met voorlopig B

Bericht door cihanz »

Neen het was effectief kras schade.. het was ook de enigste keer dat ik op de baan ging zonder mijn vader naast me.. ik had de auto gepakt zonder hij het wist. Ik zal mij zeker en vast verontschuldigen tijdens de rechtzaak.. Hoe groot schat u mijn kansen op het afnemen van mijn rijbewijs? En voor hoelang denkt u dan?

Al dank dat u hebt gereageerd u hebt al veel vragen in mijn hoofd een antwoord gegeven.
cihanz

Re: Accident met voorlopig B

Bericht door cihanz »

cihanz schreef:Neen het was effectief kras schade.. het was ook de enigste keer dat ik op de baan ging zonder mijn vader naast me.. ik had de auto gepakt zonder hij het wist. Ik zal mij zeker en vast verontschuldigen tijdens de rechtzaak.. Hoe groot schat u mijn kansen op het afnemen van mijn rijbewijs? En voor hoelang denkt u dan?

Al dank dat u hebt gereageerd u hebt al veel vragen in mijn hoofd een antwoord gegeven.
Ook had ik geen L hangen aan mijn achter ruit..
Het was op een tijdstip dat ik wel mocht rijden maar ik had geen begleider naast me ook niet..
De politie had daar terplaatse de procureur gebelt, en had gezecht dat ze mijn rijbewijs niet gingen afpakken.. ik weet niet of dit nog geldt?

Zoals ik al zei hoop ik dat als ik mijn vaste rijbewijs behaal dat een goed beeld zou geven van mij aan de rechter..
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: Accident met voorlopig B

Bericht door bert.covens »

cihanz schreef: Ook had ik geen L hangen aan mijn achter ruit.
Het was op een tijdstip dat ik wel mocht rijden maar ik had geen begleider naast me ook niet..
Ook dat nog, de voorwaarden inzake scholing niet gerespecteerd:

Artikel 30

§ 2. Met geldboete van 50 euro tot 500 euro, wordt gestraft hij die :

1° een overtreding heeft begaan van de bepalingen door de Koning vastgesteld krachtens artikel 23 §1, 2° en 4°, hetzij als bestuurder, hetzij als persoon die een bestuurder begeleidt met het oog op de scholing;


(Let op dat hier paragraaf 2 weerhouden werd, en niet paragraaf 1. Want dat zou nog duurder uitvallen. Indien paragraaf 1, di rijden zonder geldig rijbewijs weerhouden werd, laat je dat best herkwalificeren).

Ook deze bedragen moet je dus nog vermenigvuldigen met 6. Dus effectief minimaal 300 euro en maximaal 3000 euro.

Als de rechter een totaalsom uitspreekt voor alle inbreuken, betaal je éénmalig 150 euro aan het zogenaamde slachtofferfonds. Als de rechter echter een veroordeling uitspreekt per overtreding, betaal je ook per veroordeling die 150 euro....

En verder, als men zou kunnen gaan aantonen dat je vader jou zijn auto heeft toevertrouwd, terwijl hij daarvan weet had, dan is ook hij strafbaar. Verder snap ik niet hoe dat zit met dat onverzekerd rijden. Jouw vader moet toch geweten hebben dat hij geen geldige verzekering had? Reed ook hij dan onverzekerd rond?
cihanz schreef: De politie had daar terplaatse de procureur gebelt, en had gezecht dat ze mijn rijbewijs niet gingen afpakken.. ik weet niet of dit nog geldt?
Ze hebben dus blijkbaar je rijbewijs niet onmiddellijk ingetrokken. Het verval (veroordeling door een rechter), riskeer je nog steeds. Heb je iemand moeten bellen met een geldig rijbewijsom die auto daar weg te halen?
cihanz schreef: Zoals ik al zei hoop ik dat als ik mijn vaste rijbewijs behaal dat een goed beeld zou geven van mij aan de rechter..
Rijden zonder verzekering, de voorwaarden van het voorlopig rijbewijs niet gerespecteerd .... Al met al, zal hij niet echt een goed beeld van je hebben vrees ik zo.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Gast

Re: Accident met voorlopig B

Bericht door Gast »

Mijn vader heeft de auto mogen wegrijden naar huis in onze garage (met begeleiding van de politie)

Hij had een auto voor mij gekocht voor mijn 18de verjaardag, en opdie dag had ik ook mijn eerste praktijk examen, maar was ik helaas niet geslaagd. Dus mijn vader heeft de verzekering niet verder betaald omdat de auto ni gebruikt werdt. Maar ik had de auto gepakt zonder zijn geweten (mijn vader moet ook voorkomen samen met mij).

Het is ook tevens mijn eerste voorval met zoiets.. als ik beleefd overkom (wat ik ook zal menen), en echt toon dat ik spijt heb, en dat ik mijn verantwoordelijkheden heb leren nemen en dat ik de gevolgen aanvaard.. kan de rechter dan mss een milde straf uitvoeren? Ik weet dat wat ik gedaan heb stom was.. maar het zal zeker en vast nietmeer gebeuren..
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4321
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Re: Accident met voorlopig B

Bericht door Stefan Peeters »

Gast schreef:Het is ook tevens mijn eerste voorval met zoiets..
't Moest er nog aan mankeren... :roll:
Gast schreef:als ik beleefd overkom (wat ik ook zal menen), en echt toon dat ik spijt heb, en dat ik mijn verantwoordelijkheden heb leren nemen en dat ik de gevolgen aanvaard.. kan de rechter dan mss een milde straf uitvoeren?
Dat kan. Maar dat is niet zeker.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: Accident met voorlopig B

Bericht door bert.covens »

Cihanz schreef:Mijn vader heeft de auto mogen wegrijden naar huis in onze garage (met begeleiding van de politie)
Dan heb je daar mischien al een chanseke gehad, dat de auto niet in beslag genomen werd. En pas terug gegeven nadat je vader een geldige verzekering kon voorleggen. Hoe dan ook, zolang hij niet verzekerd is moet hij van de openbare weg af. Terug in je eigen garage, dus.
Cihanz schreef: Hij had een auto voor mij gekocht voor mijn 18de verjaardag, en op die dag had ik ook mijn eerste praktijk examen, maar was ik helaas niet geslaagd. Dus mijn vader heeft de verzekering niet verder betaald omdat de auto ni gebruikt werdt.
Hoe lang stond die auto dan zo al in je garage? Doorgaans is er een zekere overlapping van zowat een maand, teneinde de klant de kans te geven zijn jaarpremie te betalen. Maw, als je dag op dag na je 18e verjaardag nog geen premie betaald had, zou de wagen toch nog verzekerd zijn.

Gezien tussenkomst politie. Was er verder nog andere schade bij een tegenpartij? Een auto, een paaltje, ... waar je tegenaan bent gereden?
Cihanz schreef: Maar ik had de auto gepakt zonder zijn geweten (mijn vader moet ook voorkomen samen met mij).
Probeer de rechter vooral daarvan te overtuigen. Want gezien je vader ook moet voorkomen, vrees ik zo'n beetje dat men hem gaat (proberen) aanwrijven dat hij jou die auto toevertrouwde, terwijl hij goed genoeg wist dat het voertuig onverzekerd was en jij niet voldeed aan de voorwaarden van je voorlopig rijbewijs. En daar staat ook nog 's een best pittige straf op.

Als hij er écht niks van wist, probeer dan tenminste toch al te voorkomen dat een rechter ook je vader nog 's mee straft voor jouw capriolen.
Cihanz schreef: Het is ook tevens mijn eerste voorval met zoiets.. als ik beleefd overkom (wat ik ook zal menen), en echt toon dat ik spijt heb, en dat ik mijn verantwoordelijkheden heb leren nemen en dat ik de gevolgen aanvaard.. kan de rechter dan mss een milde straf uitvoeren? Ik weet dat wat ik gedaan heb stom was.. maar het zal zeker en vast niet meer gebeuren..
Met een onverzekerd voertuig rondrijden, zonder de verplichte L, zonder de verplichte begeleider en in die situatie een ongevalletje veroorzaken. Wij zijn geen advocaat, noch een rechter. Die mensen mogen ook hun boterham verdienen. Maarreuhm, wat denk je zelf?

Het is in ieder geval NU wel het moment om een goeie advocaat in te schakelen, lijkt me.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
cihanz

Re: Accident met voorlopig B

Bericht door cihanz »

Jullie informatie heeft me echt goed geholpen tot nu toe, ik dank jullie hiervoor.

De schade was echt krasschade bij de achterbumper van een peugot 206 (2004 denk ik)

verder was er niets van schade..
Plaats reactie