Parkeren voor zebrapad in parkeervak

Plaats hier andere vragen die niet meteen met de leerstof te maken hebben.
Leerlinge
Berichten: 3
Lid geworden op: 05 dec 2012, 20:50
Locatie: W-Vl.

Parkeren voor zebrapad in parkeervak

Bericht door Leerlinge »

Als een zebrapad is doorgetrokken over een parkeervak (aangeduid met een P-bord + onderbord maximum 30 min.), mag ik mij dan wel parkeren in de 5 meter voor het zebrapad binnen dit parkeervak? Dat is dan wel geen rijbaan (als ik het goed begrepen heb duidt het parkeervak een denkbeeldige rand van de rijbaan aan?) maar het zou wel het zicht op aankomende voetgangers kunnen beletten...

Ik heb het dan over deze situatie (zoals de geparkeerde Alfa Romeo): http://goo.gl/maps/MHk7v

En verder: klopt het dat ik mij op de berm mag parkeren binnen de 5 meter voor het zebrapad (dus niet op de rijbaan) maar niet vlak ernaast (aangezien je dan de doorgang naar het zebrapad verspert)?

Met vriendelijke groeten
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Parkeren voor zebrapad in parkeervak

Bericht door de rijprof »

wegcode schreef:Artikel 24. Stilstaan- en parkeerverbod
...
4° op de oversteekplaatsen voor voetgangers, op de oversteekplaatsen voor fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen en op de rijbaan op minder dan 5 meter voor deze oversteekplaatsen;
Ja dat mag.
Het is verboden een voertuig te laten stilstaan of te laten parkeren op elke plaats waar het duidelijk een gevaar zou kunnen betekenen voor de andere weggebruikers of waar het hun onnodig zou kunnen hinderen, inzonderheid
Ja, maar...laat voldoende ruimte zodat voetgangers, eventueel met een brede kinderwagen, ongehinderd naar de oversteekplaats kunnen stappen. Hou er rekening meer dat 2 brede kinderwagens misschien elkaar zouden kunnen kruisen op die plaats :wink: .
Hou minstens de breedte van de oversteekplaats vrij.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Gast

Re: Parkeren voor zebrapad in parkeervak

Bericht door Gast »

Ok, bedankt! :D
Plaats reactie