fietsersoversteekplaats
fietsersoversteekplaats
sommige oversteekplaatsen voor fietsers zijn niet voorzien van zo'n omgekeerde driehoekje
heb ik als fietser hier dan wel voorrang en moeten de autos stoppen voor mij over te laten?
heb ik als fietser hier dan wel voorrang en moeten de autos stoppen voor mij over te laten?
-
- Medewerker
- Berichten: 8352
- Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
- Contacteer:
Re: fietsersoversteekplaats
Fietsers moeten het verkeer op de rijbaan laten voorgaan en mogen zich slechts op de oversteekplaats begeven met inachtnaming van het naderende verkeer.wegcode.be schreef:43.3. Wanneer er een oversteekplaats voor fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen is, moeten de fietsers en de bestuurders van tweewielige bromfietsen die zich op het fietspad bevinden deze gebruiken.
Zij mogen zich slechts voorzichtig op de oversteekplaats begeven met inachtneming van de naderende voertuigen.
Dat wil zeggen dat je, als autobestuurder, in principe géén voorrang hoeft te verlenen aan fietsers die aan een oversteekplaats staan te wachten. Met of zonder omgekeerd driehoekje speelt geen rol.wegcode.be schreef: Artikel 40ter. Gedrag tegenover de fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen.
Hij (een bestuurder op de rijbaan) mag een oversteekplaats voor fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen slechts met matige snelheid naderen teneinde de weggebruikers die er zich op bevinden, niet in gevaar te brengen en ze niet te hinderen wanneer zij het oversteken van de rijbaan met normale snelheid beëindigen. Zo nodig moet hij stoppen om ze te laten doorrijden.
Je moet wel steeds voorzichtig zijn en de oversteekplaats met matige snelheid naderen voor het geval er toch een onaandachtige fietser zou oversteken zodat je hem/haar niet in gevaar brengt noch hindert en indien nodig moet je stoppen om hem/haar te laten oversteken.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Re: fietsersoversteekplaats
vaak wil ik als fietser gewoon rechtdoor terwijl autos willen afdraaien, ik moet over zo een oversteekplaats: zo eentje met dikke blokken op de weg aangebracht, mijn weg vervolgen en toch moet ik hier voorrang verlenen.
Ik vind dit raar...
Ik vind dit raar...
-
- Medewerker
- Berichten: 8352
- Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
- Contacteer:
Re: fietsersoversteekplaats
Volgens de plaatsingsvoorwaarden zou een oversteekplaats voor (2 wielige brom-)fietsen, met dikke blokken enkel mogen aangebracht worden buiten kruispunten.
Een fietspad, met dunne strepen mag wel aan een kruispunt worden doorgetrokken en daarop heeft een fietser meestal wel voorrang.
Klik eens >>> hier
Een fietspad, met dunne strepen mag wel aan een kruispunt worden doorgetrokken en daarop heeft een fietser meestal wel voorrang.
Klik eens >>> hier
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Re: fietsersoversteekplaats
Nee, je kan voorrang hebben op afslaande auto's,mijn weg vervolgen en toch moet ik hier voorrang verlenen.
maar niet omdat er toevallig een oversteekplaats ligt,
wel omdat jij rechtdoor rijdt en de auto afslaat.
Het stuk uit de plaatsingsvoorwaarden door de rijprof aangehaald is niet compleet, het is:
Dat stuk over het naleven van dezelfde voorrangsregels is daarbij belangrijk.Zij mag niet aangebracht worden op het kruispunt of de rotonde wanneer de fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen dezelfde voorrangsregels moeten naleven als de andere bestuurders.
Indien je op een kruispunt rechtdoor rijdt en daarbij gebruik zou maken van een oversteekplaats voor fietsers heb je voorrang op afslaand verkeer. Maar dat is niet wegens de oversteekplaats maar gewoon omdat dat afslaand verkeer de verplichting heeft voorrang te verlenen wegens het afslaan. Die situatie kan echter bij fietsers de indruk wekken dat de oversteekplaats hen voorrang verleend, wat dus niet zo is. Daarom, en om conflikten te vermijden tussen de voorrangsregels en de regels mbt oversteekplaatsen mogen die niet op kruispunten worden aangebracht.
Het gebruik maken van een oversteekplaats voor fietsers valt buiten de voorrangsregels.
Dat gebruik wordt door zijn eigen artikels bepaald en die spreken niet over voorrang maar wel over gedrag.
Voor het verkeer op rijbaan die de oversteekplaats dwarst:
Voor de fietser die van een oversteekplaats gebruik wil maken.Artikel 40ter. Gedrag tegenover de fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen
[...]
Hij mag een oversteekplaats voor fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen slechts met matige snelheid naderen teneinde de weggebruikers die er zich op bevinden, niet in gevaar te brengen en ze niet te hinderen wanneer zij het oversteken van de rijbaan met normale snelheid beëindigen. Zo nodig moet hij stoppen om ze te laten doorrijden.
Hij mag een oversteekplaats voor fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen niet oprijden wanneer het verkeer zodanig belemmerd is dat hij waarschijnlijk op die oversteekplaats zou moeten stoppen.
Dat laatste zinnetje komt op hetzelfde neer als "fietser moet voorrang verlenen".Artikel 43. Fietsers en bromfietsers
[...]
43.3. Wanneer er een oversteekplaats voor fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen is, moeten de fietsers en de bestuurders van tweewielige bromfietsen die zich op het fietspad bevinden deze gebruiken.
Zij mogen zich slechts voorzichtig op de oversteekplaats begeven met inachtneming van de naderende voertuigen.
( daar dus het conflikt op een kruispunt, auto's moeten voorrang verlenen wegens afslaan, fietsers moetn ze laten voorgaan wegens artikel 43.3, daar sta je dan, situatie best vermeden door op kruispunten geen oversteekplaatsen aan te brengen want dan valt iedereen terug op de voorrangsregels )
Re: fietsersoversteekplaats
Dat driehoekje, "voorrang verlenen en zonodig stoppen", maakt eigenlijk niks uit.zijn niet voorzien van zo'n omgekeerde driehoekje
( Eigenlijk is het een mis-bruik van dat verkeersbord. )
Het bepaald wel degelijk dat de fieters voorrang moet verlenen daar waar 43.3 alleen over gedrag praat.
Maar in praktijk komt het gedrag van de fietser op precies hetzelfde neer.
Plaatsing van het bord verduidelijk en benadrukt alleen maar het reeds verwachte gedrag van de fietser.
Re: fietsersoversteekplaats
Beste ebo
dit laatste is me net iets te moeilijk...
begrijp ik goed dat ik als fietser toch voorrang heb op een oversteekplaats (ondanks het omgekeerde driehoek) als ik mijn weg rechtdoor vervolg op bestuurders die de rotonde verlaten?
of ben ik totaal fout..
dit laatste is me net iets te moeilijk...
begrijp ik goed dat ik als fietser toch voorrang heb op een oversteekplaats (ondanks het omgekeerde driehoek) als ik mijn weg rechtdoor vervolg op bestuurders die de rotonde verlaten?
of ben ik totaal fout..
-
- Administrator
- Berichten: 6824
- Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
- Locatie: Dilsen
Re: fietsersoversteekplaats
Ik denk dat jij een fietspad en een oversteekplaats voor fietsers door elkaar haalt
Want wat je op een rotonde meestal tegenkomt zijn geen oversteekplaatsen maar fietspaden.
Daar tellen de omgekeerde driehoeken wel degelijk. verkeerstekens (borden) gaan boven de verkeersregels.
Want wat je op een rotonde meestal tegenkomt zijn geen oversteekplaatsen maar fietspaden.
Daar tellen de omgekeerde driehoeken wel degelijk. verkeerstekens (borden) gaan boven de verkeersregels.
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
-
- Medewerker
- Berichten: 8352
- Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
- Contacteer:
Re: fietsersoversteekplaats
Een fietser heeft in principe geen voorrang aan een oversteekplaats.begrijp ik goed dat ik als fietser toch voorrang heb op een oversteekplaats (ondanks het omgekeerde driehoek) als ik mijn weg rechtdoor vervolg op bestuurders die de rotonde verlaten?
of ben ik totaal fout...
Er zijn verschillende soorten rotondes.19.4. De bestuurder die van richting verandert moet voorrang verlenen aan de bestuurders en aan de voetgangers die de andere delen van dezelfde openbare weg volgen.
19.5. De bestuurder die van richting verandert moet voorrang verlenen aan de voetgangers die de rijbaan oversteken die hij gaat oprijden.
Soms met fietspad (aanliggend), soms zonder fietspad, soms met oversteekplaats (buiten de rotonde).
Bekijk goed het verschil tussen fietspad en oversteekplaats.
Wanneer een autobestuurder afslaat moet hij voorrang verlenen aan fietsers en voetgangers die andere delen van dezelfde openbare weg volgen. Hiermee wordt fietspad en trottoir bedoeld.
Aan een oversteekplaats, die in feite op de rijbaan ligt, moet een fietser wachten en het verkeer op de rijbaan laten voorgaan.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Re: fietsersoversteekplaats
Precies omgekeerd.Beste ebo
dit laatste is me net iets te moeilijk...
begrijp ik goed dat ik als fietser toch voorrang heb op een oversteekplaats (ondanks het omgekeerde driehoek) als ik mijn weg rechtdoor vervolg op bestuurders die de rotonde verlaten?
of ben ik totaal fout..
Wanneer je een oversteekplaats voor fietsers tegenkomt is de regel dat je er pas gebruik van maakt nadat je andere wegebruikers hebt laten voorgaan.
( los van de plaats, weg of rotonde, oversteken of rechtdoor rijden )
De aanwezigheid van een omgekeerde driehoek, voor jou als fietser, benadrukt dit alleen maar, en voegt er aan toe 'desnoods stoppen'.
Re: fietsersoversteekplaats
Juist, en daar zit net de moeilijkheid op een kruispunt.Wanneer een autobestuurder afslaat moet hij voorrang verlenen aan fietsers en voetgangers die andere delen van dezelfde openbare weg volgen. Hiermee wordt fietspad en trottoir bedoeld. Aan een oversteekplaats, die in feite op de rijbaan ligt, moet een fietser wachten en het verkeer op de rijbaan laten voorgaan.
Een autobestuurder die links wil afslaan en een fietser als tegenligger ziet moet aan die fietser voorrang geven.
Of die fietser gebruik maakt van een fietspad, of oversteekplaats of gewoon de weg maakt niet uit, hij gaat rechtdoor de auto slaat af.
Als daar een oversteekplaats ligt zou de fietser de auto moeten later voorgaan op basis van de regel voor een oversteekplaats.19.3. De bestuurder die naar links afslaat moet :
3° voorrang verlenen aan de tegenliggers op de rijbaan die hij gaat verlaten;
Dat creert alleen maar verwarring en gevaarlijker bij de fietser de illusie dat de oversteekplaats een recht op voorrang verleend. Een illusie die de fietser op niet-kruispunten ernstig in gevaar kan brengen.
Bij rechts afslaan is de autobestuurder in principe niet verplicht voorrang te verlenen aan een rechtdoor rijdende fietser.
( Behalve indien die gebruik maakt van een fietspad, dat vormt nl. een 'ander deel van dezelfde openbare weg'. )
Dat wil dus zeggen dat je als fietser wanneer je gewoon op de rijbaan rijdt en niet op een fietspad je ten opzichte van een naar rechts afslaande auto geen recht op voorrang hebt. Sterker nog, je mag die auto niet eens rechts voorbij want dat is nl. rechts inhalen, je moet er achter blijven tot en met hij rechts is afgeslagen. Ook in dit geval is het dus van belang dat er op een kruispunt geen oversteekplaats ligt want dat zou weer de illusie kunnen wekken dat de oversteekplaats je een voorrangsrecht ten opzichte van de auto geeft. Wat niet het geval is.
( Je zou het argument kunnen maken dat de auto om rechts af te slaan voorrang van rechts moet verlenen aan een rechtdoor rijdende fietser. Maar de voorrang van rechts regel op die manier in die situatie toepassen heb ik nog nergeng tegengekomen. )
Re: fietsersoversteekplaats
Even de rotondesituaties illustreren:
Rotonde waarbij er ofwel geen fietspad is of het fietspad stopt voor de rotonde,
en een fietspad noch oversteekplaats is ook niet doorgetrokken over de toe/uit-gangswegen.
http://goo.gl/maps/4P1vT" target="_blank
Het verwachte gedrag van een fietser is om te stoppen voor de rotonde om voorrang te verlenen aan bestuurders op de rotonde. Vervolgen de rotonde op de rijbaan rond rijden. Als er voor je een auto zit moet je die naar rechts laten afslaan voordat je verder rijdt. Hij heeft geen verplichting om aan jou voorrang te verlenen. Je mag die ook niet rechts inhalen. Praktisch gezien is het op dergelijke rotonde zaak dat iedereen gewoon achter elkaar blijft rijden.
____________________________________________________________________________________
Rotonde met een fietspad eromheen,
LET OP dat fietspad is echter niet doorgetrokken op de toegangswegen,
en er zijn ook geen oversteekplaatsen geschilderd.
http://goo.gl/maps/RCam0" target="_blank
Het verwachte gedrag voor de fietser is hier eigenlijk hetzelfde, pas oversteken nadat alle andere verkeer gepasseerd is. Als fietser voer je hier een manoeuver uit nl. het oversteken van de rijbaan. Daarbij moet je voorrang verlenen aan alle andere weggebruikers. Dit is benadrukt door het plaatsen van het bord 'voorrang verlenen en desnoods stoppen' op het fietspad en dus van toepassing op de fietsers. Met of zonder die omgekeerde driehoeken voor de fietsers is het verwachtte gedrag hetzelfde.
____________________________________________________________________________________
Rotonde met volledig rondgaand fietspad.
http://goo.gl/maps/91Tyv" target="_blank
Het fietspad vormt een 'ander deel van dezelfde openbare weg' en daaruit volgt dat autobestuurders op de rotonde die rechts willen afslaan de verplichting hebben om aan fietsers op het fietspad voorrang te verlenen. Fietsers die vanuit de toegangswegen op de rotonde komen blijven op een fietspad maar merk daarbij op dat ook zij een omgekeerde driehoek tegenkomen ! Ook een fietser mag dus pas de rotonde oprijden nadat ij voorrang heeft verleend.
( hier duidelijkst, het verkeersbord is ook voor de fietser: http://goo.gl/maps/Ihtxz" target="_blank )
Belangrijk punt: (verschil met volgend voorbeeld)
autobestuurders die de rotonde willen oprijden moet aan fietsers voorrang verlenen.
Die fietsers rijden op een fietspad, de rotonde oprijden is een richtingverandering,
de autobestuurders komen een bord tegen 'voorrang verlenen, desnoods stoppen'.
____________________________________________________________________________________
Rotonde met rondgaand fietspad,
maar met oversteekplaatsen op de toegangswegen.
http://goo.gl/maps/2oB7I" target="_blank
De fietser die aankomt kan in eerste instantie zonder meer rond de rotonde rijden, hij blijft daarbij op zijn fietspad. Om een toegangsweg over te steken moet hij gebruik maken van een oversteekplaats. Het verwachte gedrag is dat hij eerst het autoverkeer laat voorgaan om dan pas van de oversteekplaats gebruik te maken. Dit wordt benadrukt door een (klein) verkeersbord 'voorrang geven en desnoods stoppen' aan het begin van de oversteekplaats en dus van toepassing op de fietser.
Belangrijk punt: (verschil met vorig voorbeeld)
autobestuurders die de rotonde willen oprijden moet aan fietsers GEEN voorrang verlenen,
zij moeten fietsers die zich reeds op de oversteekplaats bevinden het oversteken laten beeindigen maar als die fietser nog niet op de oversteekplaats is mag de autobestuurder als eerste verder rijden. Dit wordt ook benadrukt doordat het (groot) verkeersbord 'voorrang verlenen en desnoods stoppen' voor de autobestuurder VOORBIJ de oversteekplaats staat.
Rotonde waarbij er ofwel geen fietspad is of het fietspad stopt voor de rotonde,
en een fietspad noch oversteekplaats is ook niet doorgetrokken over de toe/uit-gangswegen.
http://goo.gl/maps/4P1vT" target="_blank
Het verwachte gedrag van een fietser is om te stoppen voor de rotonde om voorrang te verlenen aan bestuurders op de rotonde. Vervolgen de rotonde op de rijbaan rond rijden. Als er voor je een auto zit moet je die naar rechts laten afslaan voordat je verder rijdt. Hij heeft geen verplichting om aan jou voorrang te verlenen. Je mag die ook niet rechts inhalen. Praktisch gezien is het op dergelijke rotonde zaak dat iedereen gewoon achter elkaar blijft rijden.
____________________________________________________________________________________
Rotonde met een fietspad eromheen,
LET OP dat fietspad is echter niet doorgetrokken op de toegangswegen,
en er zijn ook geen oversteekplaatsen geschilderd.
http://goo.gl/maps/RCam0" target="_blank
Het verwachte gedrag voor de fietser is hier eigenlijk hetzelfde, pas oversteken nadat alle andere verkeer gepasseerd is. Als fietser voer je hier een manoeuver uit nl. het oversteken van de rijbaan. Daarbij moet je voorrang verlenen aan alle andere weggebruikers. Dit is benadrukt door het plaatsen van het bord 'voorrang verlenen en desnoods stoppen' op het fietspad en dus van toepassing op de fietsers. Met of zonder die omgekeerde driehoeken voor de fietsers is het verwachtte gedrag hetzelfde.
____________________________________________________________________________________
Rotonde met volledig rondgaand fietspad.
http://goo.gl/maps/91Tyv" target="_blank
Het fietspad vormt een 'ander deel van dezelfde openbare weg' en daaruit volgt dat autobestuurders op de rotonde die rechts willen afslaan de verplichting hebben om aan fietsers op het fietspad voorrang te verlenen. Fietsers die vanuit de toegangswegen op de rotonde komen blijven op een fietspad maar merk daarbij op dat ook zij een omgekeerde driehoek tegenkomen ! Ook een fietser mag dus pas de rotonde oprijden nadat ij voorrang heeft verleend.
( hier duidelijkst, het verkeersbord is ook voor de fietser: http://goo.gl/maps/Ihtxz" target="_blank )
Belangrijk punt: (verschil met volgend voorbeeld)
autobestuurders die de rotonde willen oprijden moet aan fietsers voorrang verlenen.
Die fietsers rijden op een fietspad, de rotonde oprijden is een richtingverandering,
de autobestuurders komen een bord tegen 'voorrang verlenen, desnoods stoppen'.
____________________________________________________________________________________
Rotonde met rondgaand fietspad,
maar met oversteekplaatsen op de toegangswegen.
http://goo.gl/maps/2oB7I" target="_blank
De fietser die aankomt kan in eerste instantie zonder meer rond de rotonde rijden, hij blijft daarbij op zijn fietspad. Om een toegangsweg over te steken moet hij gebruik maken van een oversteekplaats. Het verwachte gedrag is dat hij eerst het autoverkeer laat voorgaan om dan pas van de oversteekplaats gebruik te maken. Dit wordt benadrukt door een (klein) verkeersbord 'voorrang geven en desnoods stoppen' aan het begin van de oversteekplaats en dus van toepassing op de fietser.
Belangrijk punt: (verschil met vorig voorbeeld)
autobestuurders die de rotonde willen oprijden moet aan fietsers GEEN voorrang verlenen,
zij moeten fietsers die zich reeds op de oversteekplaats bevinden het oversteken laten beeindigen maar als die fietser nog niet op de oversteekplaats is mag de autobestuurder als eerste verder rijden. Dit wordt ook benadrukt doordat het (groot) verkeersbord 'voorrang verlenen en desnoods stoppen' voor de autobestuurder VOORBIJ de oversteekplaats staat.
Re: fietsersoversteekplaats
Amai ebo ...duidelijker kan je het niet uitleggen bedankt voor deze uiteenzetting.
Re: fietsersoversteekplaats
voor bezorgde moeders is niks teveel