Woonerf

Plaats hier andere vragen die niet meteen met de leerstof te maken hebben.
Rooske

Woonerf

Bericht door Rooske »

De straat aan mijn rechterkant is een 'woonerf' (bord)
Geldt deze straat ook als een voorrang van rechts of moet iemand die uit een woonerf komt altijd voorrang verlenen?

Deze situatie doet zich hier voor, ik kom aangereden zie geen bord (dus voorrang van rechts)
zie dan dat het hier om een woonerf gaat waarbij het mij opvalt dat zij die het woonerf verlaten een omgekeerde driehoek hebben...
Vandaar mijn vraag!
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Woonerf

Bericht door Inazuma »

Rooske schreef:De straat aan mijn rechterkant is een 'woonerf' (bord)
Geldt deze straat ook als een voorrang van rechts of moet iemand die uit een woonerf komt altijd voorrang verlenen?

Deze situatie doet zich hier voor, ik kom aangereden zie geen bord (dus voorrang van rechts)
zie dan dat het hier om een woonerf gaat waarbij het mij opvalt dat zij die het woonerf verlaten een omgekeerde driehoek hebben...
Vandaar mijn vraag!
Opnieuw een van de dwaze situaties in de wegcode ...
Deze opstelling is helaas perfect wettelijk in orde, maar trekt op niks.

De bestuurder uit het woonerf moet voorrang verlenen wegens de B1, omgekeerde driehoek: Afbeelding

De bestuurder die langs het woonerf rijdt, denkt dat hij voorrang moet verlenen, want ziet geen bord dat hem voorrang verleent ...

Als er een B1 aan de uitgang van het woonerf staat, moet de bestuurder die het woonerf verlaat ook effectief voorrang geven.
Maar er staat niet aan elk woonerf een B1 ...

Je hebt dus het raden naar de voorrangssituatie tot je eventueel de B1 ziet.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Woonerf

Bericht door de rijprof »

Inazuma schreef:De bestuurder uit het woonerf moet voorrang verlenen wegens de B1, omgekeerde driehoek:
Zou er altijd een B1 moeten staan als je uit een woonerf komt? Is hier een wettekst over?
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Woonerf

Bericht door Inazuma »

de rijprof schreef:
Inazuma schreef:De bestuurder uit het woonerf moet voorrang verlenen wegens de B1, omgekeerde driehoek:
Zou er altijd een B1 moeten staan als je uit een woonerf komt? Is hier een wettekst over?
Die moet er niet noodzakelijk staan.
Zonder B1 is het gewoon een voorrang van rechts .
Dorien G
Berichten: 8
Lid geworden op: 16 dec 2012, 22:48

Re: Woonerf

Bericht door Dorien G »

In dit geval stop je allebei, dit is nog 'redelijk veilig' wel verwarrend natuurlijk.
Maar ik ken een kruispunt waar het omgekeerd is.

Je rijdt op een grote baan en rechts is er een weg aangeduid met het bord B 05 Afbeelding

Als je in die weg rijdt en je komt op de grote baan uit, zie je het bord B17 Afbeelding

Beide bestuurders die op dit kruispunt aankomen denken dus dat ze voorrang hebben...
Lijkt me niet echt veilig.
Wouter
Berichten: 2119
Lid geworden op: 01 okt 2007, 16:45
Locatie: Olen

Re: Woonerf

Bericht door Wouter »

@Dorien G: weet je misschien de straatnamen waar deze situatie zich voordoet?
"Chances are if you need both hands to do something, your brain should be in on it too." - Ellen DeGeneres: Here and Now (2003)
Dorien G
Berichten: 8
Lid geworden op: 16 dec 2012, 22:48

Re: Woonerf

Bericht door Dorien G »

Wouter schreef:@Dorien G: weet je misschien de straatnamen waar deze situatie zich voordoet?

Het kruispunt is gelegen in Herenthout
kruising Boudewijnlaan met Heikant

Ik heb gekeken op google streetview en het lijkt zo dat bord B05 is weggehaald.
dus misschien is dat probleem opgelost ondertussen.
Gast

Re: Woonerf

Bericht door Gast »

Dorien G schreef:
Wouter schreef:@Dorien G: weet je misschien de straatnamen waar deze situatie zich voordoet?

Het kruispunt is gelegen in Herenthout
kruising Boudewijnlaan met Heikant

Ik heb gekeken op google streetview en het lijkt zo dat bord B05 is weggehaald.
dus misschien is dat probleem opgelost ondertussen.
Hangt natuurlijk af van wanneer de foto's / de beelden zijn op google streetview ...
Mss stonden ze nog niet toen er werd gefilmd ...
Plaats reactie