Boete rotonde

Plaats hier andere vragen die niet meteen met de leerstof te maken hebben.
mustiii
Berichten: 2
Lid geworden op: 18 nov 2012, 02:12

Boete rotonde

Bericht door mustiii »

Ik ben deze nacht rond 1 uur tegengehouden voor het verkeerd nemen van de rotonde( langs links), Ik was niet onder invloed van alcohol of drugs. De politie had het over een boete van 100 euro voor het verkeerd nemen van de rotonde, wat ik wel verstond, maar hij gaf mij ook nog een 2e boete voor roekeloos rijgedrag, hij verklaarde dat ze mij zagen afkomen op hoge snelheid en waar ik een boete van 100 tot 150 euro zou kunnen krijgen, maar wat ik niet begrijp zij kunnen mijn snelheid toch niet bewijzen ? De agent zei er ook bij dat ik moest hopen dat ik mijn rijbewijs niet opnieuw moest doen, aangezien ik zo een 20 maanden in het bezit ben van mijn rijbewijs. Mijn vraag hier is of het zo ver gaat gaan dat mijn rijbewijs afgepakt gaat worden, aangezien de omstandigheden waarin de feiten voorvielen( s'nachts om 1 uur en waar geen kat te zien was) en ik mijn theoretisch en of praktisch rijbewijs opnieuw moet halen? Is een bekeuring van 200-250 euro niet al zwaar genoeg voor het verkeerd nemen van een rotonde ?
Gast

Re: Boete rotonde

Bericht door Gast »

Ik weet niet wat u bezielde om in 1ste plaats een rotonde links te pakken, ik denk dat dit zelfs geclasificeerd kan worden als semi-spookrijden ? + Het feit dat je je rijbewijs nog minder dan 2 jaar hebt
mustiii
Berichten: 2
Lid geworden op: 18 nov 2012, 02:12

Re: Boete rotonde

Bericht door mustiii »

Het was zo een rondpunt dat je eigenlijk gewoon rechtdoor kon rijden dus niet echt een rondpunt waar je helemaal om moest en de bocht te nemen, Ik weet zelf ook niet wat me bezielde om het te doen, het was dom, maar is het misschien ook belangrijk om even te melden dat het de eerste keer is dat ik aanmerking kom met de poltie voor zoiets dergelijks
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: Boete rotonde

Bericht door GRO »

Er zijn drie mogelijkheden als je een rotonde langs links oprijdt:
a. ofwel ken je de theorie niet;
b. ofwel rijdt je moedwilling roekeloos;
c. ofwel ben je zodanig onder indvloed, dat je niet beseft wat je doet.

Vermits je zelf zegt dat het C niet is, is het A of B.
De rechter zal een oordeel vellen.
Als het onder roekeloos rijgedrag valt, is het goed mogelijk dat je opnieuw met alles mag beginnen.
maar is het misschien ook belangrijk om even te melden dat het de eerste keer is dat ik aanmerking kom met de poltie voor zoiets dergelijks
Dat zien zij ook wel in hun computer, maar of het veel helpt?
Iemand die bijvoorbeeld vluchtmisdrijf pleegt, heeft er ook weinig baat als hij zegt: het is de eerste keer dat ik daarvoor gepakt word.
Gast

Re: Boete rotonde

Bericht door Gast »

Het is dus mogelijk, maar dit houd niet in dat het zeker is dat ik alles opnieuw moet doen ? Houden ze er geen rekening mee dat ik niemand anders buiten mijn eigen kon schaden gezien de omstandigheden ? Om 1 uur 's nachts en er was niemand te zien, geen auto of ook geen andere mensen. Als ik alles opnieuw moet doen, zal dit dan zijn bijvoorbeel dat ik mijn rijbewijs mag houden en binnen een termijn deze opnieuw moet doen of krijg ik ook nog eens rijverbod ?
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4318
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Re: Boete rotonde

Bericht door Stefan Peeters »

Ik vind dat er veel meer boetes als deze moesten uitgeschreven worden.

De gemiddelde Belgische bestuurder trekt zich niks aan van de wegcode, rijdt waar en hoe hij wil, en dat blijft tegenwoordig allemaal onbestraft. Het enige waarop beboet wordt zijn snelheidsovertredingen, omdat die vastgesteld worden door automatische toestellen.

Meer politie op straat die effectief bestraffen wat de gemiddelde idioot allemaal uitsteekt zou een grote verbetering van de verkeersveiligheid meebrengen.

Jij hebt nu dus geleerd dat je niet langs de verkeerde kant op een rotonde mag rijden; Dat is, zoals GRO al liet verstaan, basiskennis theorie. Maar soit, dat telt dus blijkbaar niet als de rotonde gemakkelijker genomen wordt tegen de richting.
Wat gaat er gebeuren als iedereen de regels naast zich neerlegt omdat dat gemakkelijker is? De helft van de bestuurders gebruikt nu bijvoorbeeld al geen richtingaanwijzer om een rotonde te verlaten. En op een rotonde waar ze niet echt voor moeten vertragen omdat ze uit het center van de rijbaan ligt, gebruikt bijna niemand zijn richtingaanwijzers.

Daarop staat normaal gezien een boete van 50 euro. Hoe dikwijls wordt die uitgeschreven? En hoe dikwijls staan er mensen nodelos te wachten om een rotonde op te rijden? Hoe dikwijls worden die mensen het dan beu en vertrekken net voor de neus van iemand die dan toch op de rotonde blijft rijden? Hoe dikwijls leidt dit tot gevaarlijke toestanden, verkeersagressie, schelden of zelfs ongevallen?

Jij hebt nu hopelijk je les geleerd. Het heeft iets gekost maar probeer het te onthouden en het zal je later nog veel geld opbrengen...
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4318
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Re: Boete rotonde

Bericht door Stefan Peeters »

Gast schreef:Het is dus mogelijk, maar dit houd niet in dat het zeker is dat ik alles opnieuw moet doen ? Houden ze er geen rekening mee dat ik niemand anders buiten mijn eigen kon schaden gezien de omstandigheden ? Om 1 uur 's nachts en er was niemand te zien, geen auto of ook geen andere mensen. Als ik alles opnieuw moet doen, zal dit dan zijn bijvoorbeel dat ik mijn rijbewijs mag houden en binnen een termijn deze opnieuw moet doen of krijg ik ook nog eens rijverbod ?
Het zal er van afhangen welke artikels de politie op je pv geschreven heeft. Heb je daar een kopie van gekregen?
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
Gast

Re: Boete rotonde

Bericht door Gast »

Stefan Peeters schreef:
Gast schreef:Het is dus mogelijk, maar dit houd niet in dat het zeker is dat ik alles opnieuw moet doen ? Houden ze er geen rekening mee dat ik niemand anders buiten mijn eigen kon schaden gezien de omstandigheden ? Om 1 uur 's nachts en er was niemand te zien, geen auto of ook geen andere mensen. Als ik alles opnieuw moet doen, zal dit dan zijn bijvoorbeel dat ik mijn rijbewijs mag houden en binnen een termijn deze opnieuw moet doen of krijg ik ook nog eens rijverbod ?
Het zal er van afhangen welke artikels de politie op je pv geschreven heeft. Heb je daar een kopie van gekregen?
Neen, ik heb niets gekregen ? De agent zei gewoon dat ik bekeuring kreeg voor het verkeerd nemen van de rotonde, waar ik volledig mee eens ben en ben blij dat ik hieruit mijn les kan trekken zonder dat er iemand bij gewond is geraakt, maar hij had het dan ook nog over een boete van 100-150 euro omdat volgens hun met een hoge snelheid ging en ze zagen mij al van ver afkome, maar hoe kunnen ze dit bewijzen dan als zij geparkeerd stonden aan de rotonde zonder mijn snelheid te meten, ik kwam aan met een snelheid van (55-60km/u) en ging wel met een te hoge snelheid de rotonde in ( 40-50 km/u). Ik moest op deze snelheid geen bocht nemen, de rotonde is zo geplaats dat als je rechtdoor rijdt je gewoon verder door kan rijden. Ik heb mijn lesje heel zeker wel geleerd nu, ookal is het de eerste keer dat ik zoiets doms doe, heb overigens ook nooit bekeuringen gehad voor snelheidsovertredingen, het is dus echt de eerste bekeuring ooit. Die boete wil ik gerust de dag dat ik het krijg al betalen, maar ik heb gewoon schrik dat ik ook nog eens mijn rijbewijs moet inleveren, wat een ramp zou vormen voor mij.
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: Boete rotonde

Bericht door bert.covens »

Gast schreef:Neen, ik heb niets gekregen ? De agent zei gewoon dat ik bekeuring kreeg voor het verkeerd nemen van de rotonde, waar ik volledig mee eens ben en ben blij dat ik hieruit mijn les kan trekken zonder dat er iemand bij gewond is geraakt, maar hij had het dan ook nog over een boete van 100-150 euro omdat volgens hun met een hoge snelheid ging en ze zagen mij al van ver afkome, maar hoe kunnen ze dit bewijzen dan als zij geparkeerd stonden aan de rotonde zonder mijn snelheid te meten, ik kwam aan met een snelheid van (55-60km/u) en ging wel met een te hoge snelheid de rotonde in ( 40-50 km/u).
Er waren dus geen vaststellingen van hoe snel je exact reed? Ook al heb je bvb de maximum toegestane snelheid niet overschreden, het kan best zijn dat zij je snelheid -alnaargelang de omstandigheden- onaangepast achten. Ik heb zo'n donkerblauw vermoeden dat men je dus bijkomend voor onaagepaste snelheid geverbaliseerd heeft.

De politie hoeft jouw schuld niet te bewijzen. Integendeel, als jij het niet eens bent met hun vaststellingen, zal JIJ je onschuld moeten bewijzen. Lees er anders gerust >>> dit eens op na.
Gast schreef:Het is dus mogelijk, maar dit houd niet in dat het zeker is dat ik alles opnieuw moet doen ? Houden ze er geen rekening mee dat ik niemand anders buiten mijn eigen kon schaden gezien de omstandigheden ? Om 1 uur 's nachts en er was niemand te zien, geen auto of ook geen andere mensen. Als ik alles opnieuw moet doen, zal dit dan zijn bijvoorbeel dat ik mijn rijbewijs mag houden en binnen een termijn deze opnieuw moet doen of krijg ik ook nog eens rijverbod ?
Neen, zo werkt de strengere bestraffing voor beginnende bestuurders niet. Algemeen. Voor een ernstige overtreding (ondermeer alcohol/drugs in het verkeer, derdegraads, vierdegraadsovertredingen .....), mag men de beginnend bestuurder géén onmiddellijke inning of minnelijke schikking voorstellen. Maar MOET men hem/haar dagvaarden voor de rechter. En waneer die rechter een beginnend bestuurder veroordeelt, MOET hij ook een verval uitspreken. Dwz, dat de beginnend bestuurder voor een bepaalde periode geen enkel motorvoertuig zal mogen besturen. Zelfs geen motorvoertuig, waarvoor geen rijbewijs vereist is! Bovendien, MOET de rechter dan het terugkrijgen van het rijbewijs afhankelijk maken van de zogenaamde herstelexamens (bvb theorie, praktijk opnieuw doen). Pas na afloop van de periode waarvoor je veroordeeld bent + slagen in herstelexamens, krijg je dan je rijbewijs terug. Dat komt er zowat op neer, dat je -in voorkomend geval- opnieuw moet beginnen. Het is dus niet zo, dat je dan je rijbewijs mag houden, en je enkel die examens opnieuw zou moeten doen. Meer info hierover, vind je >>> hier.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Gast

Re: Boete rotonde

Bericht door Gast »

Wat betrefdrt de snelheid hebben ze geen exacte meting, maar ik was naar hun mening te snel aan het rijden. Wat me wel raar leek was dat 1 agent verklaarde dat zij uit een andere richting naar de rotonde toe reden en mij dus toen links de rotonde hebben zien nemen, waar ik wel in kan komen maar hoe kunnen ze dan ook nog eens die 2e boete geven voor wat zij als 'te snel' beschouwen terwijl ze het niet eens hebben kunnen zien dan?

Wat betreft de bestraffing gaat het er dus van afhangen van welke graad mijn overtreding gaat gekwalificeerd worden als ik het goed begrijp, maar is er ook de mogelijkheid dat ik enkel de boete krijg en geen verval van het recht tot rijden? Ik heb eigenlijk liever niet dat mijn ouder dit weten, kan ik daar niets aan doen dat de brief niet thuis wordt opgestuurd en dat ik het zelf oplos ?
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: Boete rotonde

Bericht door GRO »

Van wie is de auto eigenlijk? Van u persoonlijk of van thuis?
Gast

Re: Boete rotonde

Bericht door Gast »

GRO schreef:Van wie is de auto eigenlijk? Van u persoonlijk of van thuis?
Van thuis, ik gebruik de auto enkel om naar de voetbal en de feiten vonder gisteren na de wedstrijd plaats onderweg naar huis, dan heb ik iets gedaan wat ik normaal nooit doe.. Mijn enige schrik is het moeten inleveren van mijn rijbewijs, ik heb die echt wel nodig om 5x per week te kunnen rijden naar de voetbal. De boete zelf vind ik nog acceptabel en te recht ook voor zoiets doms te doen. Bij mijn weten wordt elke zaak door de rechter anders beoordeeld naargrlang de omstandigheden, gaat het geen verschil uitmaken dat er niemand op de weg was en het 1 uur in de nacht was ?
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: Boete rotonde

Bericht door bert.covens »

Ik hoop dat je begrijpt dat wij ook geen glazen bol hebben. We weten niet eens precies welke inbreuken er exact weerhouden hebben. We kunnen het hooguit vermoeden. Bvb over wat je schreef aangaande je snelheid, heb ik een sterk vermoeden dat men je een onaangepaste snelheid zou kunnen aangewreven hebben. Maar ook dat is een vermoeden, en niet meer dan dat.

Ik vrees dat er voorlopig niets anders zal opzitten dan af te wachten wat er in de brievenbus valt. Eenmaal we exact weten welke inbreuken men weerhouden heeft, zouden we je een idee kunnen geven aangaande wat je te wachten staat.
Bij mijn weten wordt elke zaak door de rechter anders beoordeeld naargrlang de omstandigheden
Ja, maar ook een rechter kan niet anders dan recht te spreken zoals de wet het hem voorschrijft. Als hij je als beginnend bestuurder veroordeelt voor 1 van die ernstige inbreuken (zie link), dan kan hij niet anders dan een verval opleggen, en het terugkrijgen van het rijbewijs afhankelijk maken van die herstelexamens. Hij MOET dat dan. Hij kan er -in voorkomend geval- niet naast.

Daarom: er zit nu niets anders op, dan afwachten welke inbreuken er weerhouden zijn.
gaat het geen verschil uitmaken dat er niemand op de weg was en het 1 uur in de nacht was ?
De strafbepalingen zijn bij wet vastgelegd. Als je voor de rechter moet verschijnen, is enkel hij/zij degene die gaat oordelen of de straf die hij je oplegt eerder naar de minimstraf neigt of niet. En of hij/zij een gedeelte voorwaardelijk uitspreekt of niet. De rechter zal -in voorkomend geval- wikken en wegen en desgevallend de strafmaat bepalen. Maar wél binnen de krijtlijnen die de wetgever hem opgelegd heeft.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: Boete rotonde

Bericht door GRO »

ik gebruik de auto enkel om naar de voetbal en de feiten vonder gisteren na de wedstrijd plaats onderweg naar huis
nacht rond 1 uur tegengehouden
Dus een voetbalmatch die na middernacht eindigt. :lol:

Ik zou de ouders toch maar verwittigen. Stel dat je bijstand nodig hebt van een advocaat, dan kunnen je ouders dat nog met de verzekering regelen.
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Boete rotonde

Bericht door Inazuma »

Gast schreef:Wat betrefdrt de snelheid hebben ze geen exacte meting, maar ik was naar hun mening te snel aan het rijden. Wat me wel raar leek was dat 1 agent verklaarde dat zij uit een andere richting naar de rotonde toe reden en mij dus toen links de rotonde hebben zien nemen, waar ik wel in kan komen maar hoe kunnen ze dan ook nog eens die 2e boete geven voor wat zij als 'te snel' beschouwen terwijl ze het niet eens hebben kunnen zien dan?
Als ze zien dat je aan een snelheid rijdt die volgens hen onaangepast is voor de plaatselijke omstandigheden, kan je dat dus tegenkomen ...
Daar hoort geen snelheidsmeting bij.
Wat betreft de bestraffing gaat het er dus van afhangen van welke graad mijn overtreding gaat gekwalificeerd worden als ik het goed begrijp, maar is er ook de mogelijkheid dat ik enkel de boete krijg en geen verval van het recht tot rijden?
En van wat soort PV ze opstellen.
Dat kan gaan van een eenvoudig PV met onmiddellijke inning, tot een PV dat meteen naar het Parket gaat, waarna dan door een parketmagistraat bepaald wordt welke overtredingen vermeld in het PV men weerhoudt, of er een minnelijke schikking volgt, of er meteen gedagvaard wordt.
Ik heb eigenlijk liever niet dat mijn ouder dit weten, kan ik daar niets aan doen dat de brief niet thuis wordt opgestuurd en dat ik het zelf oplos ?
Gezien je staande gehouden en ongetwijfeld geïdentificeerd bent, komt de brief op jouw naam binnen.

Pa en ma gaan daar wel vragen bij hebben natuurlijk ...
Plaats reactie